Smuk grafik
Intetressant verden og historie
Ensformigheden lurer lige om hjørnet
Sært initiativ-system i kampene
Køb The Banner Saga hos vore partnere:

En kold gudløs verden
Firmaet Stoic, der som nævnt består af tidligere BioWare folk, som blandt andet har arbejdet på Star Wars: The Old Republic, har med The Banner Saga formået at skabe et visuelt imponerende taktisk rollespil. Det er i sig selv ikke spillets relativt simple rollespilsmekanik eller de turbaserede kampe, der gør spillet bemærkelsesværdigt, men det er derimod historien og den visuelle stil, der gør spillet til noget særligt.

Settingen er en vikinge-inspireret fantasy verden, befolket af mennesker og kæmperne ”Varls”, der dybest set er store mennesker med horn i panden. De gamle guder er døde og som om det ikke er slemt nok, så er solen pludselig holdt op med at bevæge sig, så den konstant hænger lavt på himlen. Der er noget sørgmodigt og melankolsk over spillets setting, der blot bliver værre og værre som spillet skrider frem.

Spillets historie drives frem af en invasion af de såkaldte ”dredge” – mystiske stenvæsner, som både mennesker og Varl anså som stort set udryddet efter den sidste store krig. Nu rykker store mængder af dredge pludselig frem på alle fronter og spillets hovedpersoner må flygte fra deres landsby i en karavane bestående af ganske få krigere og masser af flygtende kvinder og børn. Samtidig følger spillet også en Varl karavane, der også bliver vidne til invasionen, så karavaner er et centralt tema i spillet og det er da også karavanernes langsomme march gennem landskabet, der fylder den ene halvdel af spillet.

Karavanen ses langsomt travende igennem nogle af de flotteste og mest stemningsfulde landskaber du nogensinde har set i et computerspil. Omgivelserne ser ud som om de er taget direkte ud af baggrunden i en klassisk Disney tegnefilm. Mens din karavane langsomt ruller gennem landskabet støder du konstant på små events, hvor dine handlinger kan afgøre om karavanen mister eller får forsyninger eller om du mister eller får flere personer med i dit følge. Systemet er ret simpelt, men de mange triste begivenheder er alligevel med til at underbygge spillets på en gang melankolske og desperate stemning.

Kampe med fjender, der kan være både dredge og forskellige typer af røvere, afvikles i en stil, der minder om et klassisk taktisk rollespil – blot uden helt så mange facetter. Du har en ret stor skare af personer at vælge imellem, når du skal stille din gruppe, og hver af dem bringer noget unikt til kamppladsen – typisk en færdighed, der i takt med at de stiger i level bliver bedre og bedre. Dertil kommer at hver karakter har en håndfuld stats du kan købe op, ligeledes når de stiger en level. Desværre er level fem det maksimale og da hver karakter kun kan udstyres med en enkelt ting (det vil sige du ikke kan skifte våben eller rustning på dem), så er muligheden for at udvikle hver karakter i virkeligheden ret begrænset.

Selve kampene er lidt specielle og det er de af to årsager – dels fordi hver karakter både har en ”armor” og en ”life” værdi, som kan angribes hver for sig og dels fordi rækkefølgen hvori karakterer og fjender får lov til at handle er lidt sær. Siderne skiftes altid til at handle med en karakter, hvorfor der ikke er nogen nævneværdig fordel ved at være i overtal, da det blot betyder, at de samme fjender får lov til at foretage flere handlinger. Det virker lidt besynderligt.

Der er en rimelig mængde kampe, men især kampene mod de ret ensformige dredge når desværre at blive en lille smule generiske til sidst – heldigvis krydres kampene lidt med andre fjender såsom røvere og andet skidtfolk, der giver nogle andre taktiske udfordringer. Desuden kan du altid eksperimentere med forskellige kombinationer af vikinge-krigere, bueskytter og varls i kamp for at variere begivenhederne lidt. Som en ekstra bonus, er der udgivet en multiplayer version af kampene i form af The Baner Saga Factions, hvis du søger menneskelig modstand. Men efter min mening er det historien og karavane-delen af spillet, der er mest interessant.

Dialogen i spillet er ren tekst akkompagneret af stillbilleder af de karakterer der taler – et typisk træk fra japanske konsolrollespil, men ikke noget vi ser så tit i spil produceret i vesten. Men det fungerer godt og passer fint ind i spillets tegnefilms-stil. Der er ikke megen rigtig tale, kun enkelte passager her og der, når du når frem til et nyt sted med en karavane, men til gengæld får du et episk soundtrack komponeret af Austin Wintory (manden bag musikken i bl.a. Journey og Monaco).

Samlet set tager The Banner Saga i nabolaget af seks eller syv timer at gennemføre, alt afhængig af hvor hurtig eller langsom du er – det kan måske strækkes lidt længere end det, men du vil nok blive presset hvis du skal have det til at holde i mere end 10 timer. Der er tre sværhedsgrader i spillet, så der er god grund til at prøve at spille det igennem mere end en gang. Men alt i alt er spillet ret kort – men Stoic lover, at der kommer to spil til, så der er jo noget at se frem til.

Måske er det netop på grund af den relativt korte længde (som dog passer meget fint til spillets nedsatte pris) at The Banner Saga aldrig rigtig bliver så ensformigt, at det bliver kedeligt – selvom kampsystemet helt sikkert balancerer på grænsen mellem trist ensformighed og spændende taktik. Men kampene er en ting, for det er musikken, stemningen og den fantastiske håndtegnede grafik, der bærer The Banner Saga og det gør de rigtig godt – faktisk så godt, at vi næsten ikke kan vente på næste kapitel i fortællingen!