Som altid god LEGO humor
God spredning af superhelte
Faktisk bedre end mange andre superhelte spil
Ikke meget rigtig nyt
Køb LEGO Marvel Super Heroes hos vore partnere:

Klodsede superlehte
Hvis du har prøvet et af de mange tidligere LEGO-spil baseret på film, så ved du også nogenlunde, hvad du kan vente dig af LEGO Marvel Super Heroes. Har du derimod fornøjelsen til gode, så er Marvel-udgaven et fremragende sted at starte, specielt hvis du synes godt om Iron Man, Hulk, Thor, Spider-Man, X-Men, Fantastic Four, Blade eller en af de utallige andre tegneseriehelte.

Spillet er mest af alt et actionspil. Spillets missioner, der udgør størstedelen af spillets historiedel, går mest ud på, at du, i form af den Marvel-helt du nu styrer på tidspunktet, skal tæske rigtig mange fjender, der kommer væltende for at stoppe dig. Dertil skal du en gang imellem løse nogle meget simple opgaver. Disse opgaver går oftest ud på, at du skal vælge den rette figur. Flere steder i spillets baner er der områder, hvor kun den rette helt kan åbne for videre adgang. Eksempelvis kan Iron Man skyde missiler, der kan smadre sølvfarvede Lego-klodser, og Magneto fra X-Men kan kontrollere magnetiske klodser.Flere gange skal der en kombineret indsats til, for eksempel når Spider-Man skal finde en skjult kontakt med sin ”spidey sense”, en kontakt, som kun Captain America kan aktivere med sit skjold.

Hvis du bare suser igennem spillets historie-del, så er du stadig kun omkring 15-20 % igennem spillet, og det er fordi spillet er proppet med ekstra opgaver, du kan give dig i kast med. Du kan gå rundt på Avengers' Helicarrier, der svæver rundt over en Marvel-udgave af New York City, hvor fiktive steder som Stark-bygningen og Daily Bugle sameksisterer med den meget virkelige Central Park. Rundt omkring i New York City finder du opgaver, der låser op for flere karakterer, eller for nye køretøjer, eller for yderligere opgaver. Du kan komme ud for at skulle køre go-kart eller blive sat til at ødelægge et bestemt antal ting på tid, og ret mange af opgaverne er såkaldte ”fetch-quests” (ikke at forveksle med fetich-quests –Red.) , hvor du skal gå et bestemt sted hen, finde en ting, og komme tilbage igen. Det er sjældent indviklet, og du får hjælp af en gennemsigtig udgave af den røde ninja Deadpool, der også sælger specielle red bricks, der kan modificere spillet på forskellige måder. Kunne det være sjovt at give dine helte røde hatte på? Vil du gerne have ekstra energi, eller at pengene i spillet tæller dobbelt? Så får du brug for red bricks.

Historien er en lidt tynd sag, og er nok mest af alt bare en undskyldning for at få alle heltene til at arbejde sammen imod (og noget af tiden med) alle skurkene fra de forskellige dele af Marvel-universet. Loki, Doom, Magneto og ikke mindst Galactus er de store fjender, der venter på dig i slutningen af banerne, og mindre fjender som Electro, Rhino og Bullseye venter omkring midtvejs. Femten store baner er det blevet til, og de kan sagtens spilles flere gange, for at finde alle de hemmelige ting. Hver bane har en skjult Stan Lee, der er i knibe, og der er 10 mini-kits gemt. Hvis du går efter at finde det hele, så har du næsten underholdning nok, til det næste LEGO-spil udkommer.

Grafikken er imponerende. Der foregår ofte ret meget på samme tid, og det hele er, næsten, altid meget flydende. På de ”gamle” konsoller kan der være en del tearing, altså hvor det ganske kort ser ud til, at noget af billedet flytter sig hurtigere end resten, men det er til at se igennem fingre med. Lyden er ligeledes bedre end man kunne forvente. Spillets stemmer er gode. Det er dog kun enkelte af stemmerne, der er af de samme skuespillere som i de populære Hollywood-film, men de resterende er lavet af dygtige skuespillere, der ofte minder meget om stemmerne fra filmene, eller fra tegnefilmene. Når de går en helt anden retning, passer det stadig til figuren.

En af de mest imponerende ting ved LEGO Marvel Super Heroes er dog, at det er et langt bedre Iron Man-spil end de spil, der er blevet udgivet med Iron Man i. Det er også et langt bedre Thor-spil end de ”rigtige” Thor-spil. Det samme kan faktisk siges om de fleste af figurerne heri. Karaktererne er små og klodsede (bogstaveligt talt), og nogle gange tager spillet sig nogle kreative friheder med deres evner, men det er stadig tydeligt, at spillet er lavet med en overflod af kærlighed til Marvel-universet. Selvom han er en lille Lego-mand, så har udviklerne f.eks. alligevel ramt Spider-Mans meget karakteristiske måde at bevæge sig på. Det samme kan siges om Hulk, der sammen med The Thing, Colossus og Rhino er blandt de første figurer i LEGO-spillet.

Det er ikke solskin og brede smil det hele, men det er tæt på. Kontrollen kan nogle gange være en hindring, specielt når du flyver. For de fleste figurer gør hver knap flere ting. Eksempelvis skal du holde en knap inde, for at gøre Hulk til Bruce Banner, eller Spider-Man til Peter Parker. Trykker du kort på samme knap, skifter du til den næste figur, du har medbragt. Holder du knappen inde længere imens du spiller Free Play, så kan du skifte til enhver anden figur, du har låst op for. Hov, sagde jeg virkelig, at du skulle holde samme knap inde for både at lave Hulk om OG skifte Hulk ud? Jep. Det må du sørge for at løse, ved enten at hoppe imens du starter med at holde knappen inde, eller ved først at lave ham om, og så starte med at holde knappen inde igen, imens din helt er i gang med at forvandle sig. Det virker sløset.

Når alt kommer til alt, er LEGO Marvel Super Heroes et ganske fornuftigt lille spil, der byder på mange timers morskab for en eller to Marvel-elskende spillere. Humoren rammer ret bredt, med indforståede referencer til de lidt ældre, og lidt plat falde-på-halen humor til de yngste.