Bravely Default

Score: 8
Udkommer til:
Anmeldelsen dækker:

Udvikler(e):
Udgiver(e):
PEGI 12+PEGI Violence
PositivtNegativt
Betagende smukt og flotte 3D scener
Simpel, men dyb taktik
Interessant historie
Perfekt formstøbt til 3DS
Tempoet kan føles langsomt
Streetpass funktion er noget påtaget
Mulighed for at købe sig til hurtigere fremskridt
Køb Bravely Default hos vore partnere:
 

Store ambitioner - lille format.
Square Enix har med Final Fantasy serien erklæret sig som rollespillets fuldmægtige dominant og hersket gennem generationer med deres turbaserede kampsystem og karakteristiske æstetik. Spilhuset har i midlertidig gjort sig mest gældende på de stationære konsoller, og imens har en underskov af andre RPG-udviklere, bl.a. Atlus og Intelligent Systems, vundet terræn på Nintendos 3DS. Ren spekulation, men måske derfor afsluttede Square Enix regnskabsåret 2013 med et RPG, som én gang for alle viser 3DS-spillerne hvem der bestemmer i skolegården. Vi skal skam ikke klage, for den sunde markedskonkurrence giver os kun endnu bedre spil.

Bravely Deafult har konceptuelt alt det du kender fra Square Enix, men genkendeligheden har et twist. Som et Final Fantasy i miniput land, hvor karaktererne har forvoksede dukkehoveder. Frem for at fylde spillet med kunstgødning og mase det ind i en lille konsol, tager Bravely Default udgangspunkt i hele 3DS formatet: Den lille skærm, mobiliteten, 3D-funktionen, kameraet, wi-fi, stand-by tilstanden, Streetpass, trykskærmen, etc. Fra inderst til yderst og hver en detalje, Bravely Default er i ægteskab med 3DS.

Det magiske tal: Fire
Historien følger et hold af fire karakterer: Mennesket Tiz, som vågner op i ruinerne af sin ødelagte landsby, efter et mystisk stort hul har opslugt en stor luns af hans verden. Han møder Agnés, en sårbar og sensitiv vindheks, jaget af kongedømmets fjender; Sky Knights. Dernæst Ringabel, en elegant charmør med hukommelsestab efter katastrofen. Og sidst Edea som, i troen på retfærdighed, vender ryggen til sit ophav hos netop Sky Knights. Gruppen er en broget sammensætning af forskellige personligheder, hvilket giver den interne dialog noget spændstighed og en del interessante konflikter.

Kridt fodsålerne og giv dig i kast med den uddelte quest, som består af lige dele vandring, historiefortælling og turbaserede kampe. Final Fantasy-spillere vil føle sig på hjemmebane, men vil formentlig også blive begejstrede over den nye taktiske funktion, hvoraf spillet har sit navn. I kampene har hver karakter mulighed for at 'stakke' sine angreb (kaldet "Brave"), så du får op til fire slag på modstanderen, eller forsvare sig (kaldet "Default"), mens du opsparer angrebspoint. Hvis du stakker fire angreb på en fjende, får fjenden bagefter fire runder med frit lejde til sine angreb - hvis fjenden altså overlever dit første angreb. Kombiner denne brave/default funktion med koalitionen af de fire karakterer, rækkefølgen, særlige egenskaber og specialangreb, og du får et taktisk råderum, som føles både simpelt men alsidigt. Som fordel giver brave/default også mulighed for at få nemme kampe hurtigt overstået. Fire gange fire angreb på en bjergtrold efterlader ikke meget modstand, og er nødvendigt for at tjene XP og penge til de hårde kampe i sigte.



Spil i døgndrift
Historien, karaktererne og kampene er kernen i Bravely Default, men som nævnt i begyndelsen kommer Square Enix ud i alle hjørner af 3DS konsollen med en del sekundære funktioner - på godt og ondt. Fra den nederste skærm kan spilleren genopbygge Tiz's landsby, som genremæssigt ligner et typisk, pengeslugende tablet-spil. Et hus eller en egn tager flere timer at bygge, hvilket opfordrer spilleren til at starte byggearbejdet og lade spillet ligger i dvale, mens håndværkerne fortsætter i konsollens underbevidsthed. Der ”spilles” således mens du ikke spiller. Det gør altså krav på din 3DS hele døgnet, og det kan også tolkes som et forceret måde at gøre spilleren afhængig - medmindre du har lyst til at bruge rigtig penge på at springe arbejdstiden over. Den slags kan jeg ikke lide.

Via StreetPass kan du udlicitere og leje andre spillere som freelancere. Ideelt giver det kampene mere sociale værdi og dybde, men er heldigvis ikke en obligatorisk funktion. Også selvom spillet bruger meget tid på at forklare fordelene. Jeg selv har ikke den store anvendelse af StreetPass, har ikke nogen 3DS-venner og er ikke medlem af rollespilsklubber, så for mit vedkommende vil det forblive en urørt gimmick.

Håndtegnet øjeguf
Rent grafisk er Bravely Default et betagende spil. Måske et af de flotteste jeg har set på 3DS. Det er tegnet og designet specifikt til den lille skærm, så æstetikken er støbt til størrelsen. Omgivelserne har et håndtegnet look med blide farvetoner. Med 3D-knappen aktiv bliver tegningerne til små, fine kulisser med velkomponerede dybder, mens de glidende bevægelserne får scenen til at føles som silke for øjnene. Resultatet er et smil på læben og en rigtig indbydende spiloplevelse. Rent musikalsk har Square Enix heller ikke sparet på komponisterne. Find hørebøfferne og lyt til baggrundens eventyrlige soundtrack, mens stemmeskulespillet har en krystalklar, men også en lidt 'cheesy' tone, som kendetegner Final Fantasy.

3DS-konsollen har haft en hård fødsel, men ifølge opinionen på nettet, er konsollen gradvist ved modne, og manifesterer sig som en stærkere platform til mobile spil. Bravely Default er blandt de spil som ubestrideligt hjælper 3DS i den rette retning, så Nintendo skylder Square Enix en stor tak for denne eksklusivitet. Bravely Default er både støbt til konsollens hardware og markedets RPG-fans. Dets univers er indlevende, smukt, dybt og tilstrækkeligt nuanceret til at føles som en modent og voksent rollespil til genrens feinschmeckere, og har du aldrig før rørt et rollespil, er Bravely Default et glimrende springbræt til rollespillet.

Gamesector Anbefaler

Om Torben Andersen