Oser af naivistisk charme
Frit og elastisk gameplay
Kan træne dit ordforråd
Kun på engelsk
Køb Scribblenauts Unlimited hos vore partnere:

Uendelig mange ord
Erkendelsen kommer som en syngende lussing gennem børneværelset. Jeg har altid været fortaler for, at videospil rent faktisk kan være lærerige for børn, hvis blot de er skruet sammen efter formålet. Sidste gang jeg prøvede Scribblenauts, var på Nintendo DS, hvor stavetræning, gåder og gameplay forenede sig i en smuk harmoni. Med en velintegreret dansk ordbog kunne min niårige søn både spille og udforske ordenes betydning i det naivistiske univers. Substantiver og adjektiver var gjort sjovt, så det var med stor pædagogisk forventning at Scribblenauts Unlimited blev startet på WiiU, indtil - åh, nej – det er kun på engelsk.

Det var den første torn i siden, den første sten i skoen, det første skud saltvand i øjnene. Undskyld min dreng, men tilbage til skolebøgerne, for kun farmand kan spille Scribblenauts Unlimited.

Gennem den mørke sky af det manglende danske sprog ser jeg et spil, som har modnet en del siden tiden på Nintendos DS. Det er gjort større, friere, mere poleret, men også en smule mere komplekst i anvendelsen. Skyerne fordeler sig og solen stråler igennem, da det farverige, tegnede univers udfolder sig med hyggemusik og positiv karma. Din hovedperson er, som altid, Scribblenaut-helten, Maxwell, en generisk karakter, der skal løse konflikterne for verdens indbyggere ved hjælp af ord.

Og er du novice i konceptet bag Scribblenauts, så er her et komprimeret resume: Bag det umiddelbart overfladiske indtryk gemmer sig en katalysator af dybde. Du skriver et navneord og - vupti - så får du det serveret i figurativ form. Bare prøv at teste spillets grænser: Skriv “bamse” og du får én. Skriv “flammekaster” og du får det. Der er mange ord og mange rekvisitter. Tilføj et tillægsord, og figuren kan få utallige værdier. Skriv “gigantisk gris” og du får en bacondrøm. Skriv “venlig zombie” og du får en levende død som opfører sig pænt. Begynd slet ikke at tænke over hvilken algoritme, der ligger til grund for spillet.

Skrive-motoren er bevaret, men flyttet til et mere helstøbt miljø. I modsætning til de tidligere ret fragmenterede Scribblenauts spil på Nintendo DS, så udspiller Scribblenauts Unlimited i et sammenhængende land. Maxwell skal rejse rundt til forskellige steder med indbyggere, der alle har forskellige dilemmaer som du kan hjælpe med. Du lærer hurtigt at elske Scribblenauts for den elastiske følelse og demokratiske tolerance som flyder gennem spillet. Ingen siger hvad du skal gøre. Der kan frit udforskes i et nonlineært forløb, og du bestemmer selv hvem der skal hjælpes først. Kig dig omkring, gå ind i bygninger eller hop i vandet. Det er ikke den sikre død, men gemmer blot andre undersøiske udfordringer.

Skriv nu pænt
Du bestemmer hvordan indbyggerne skal hjælpes, for gåderne har ofte utallige løsninger. Skyd balloner med en sten, en pil, en slangebøsse - hey, en bazooka kan også gøre tricket. Ingen dømmer dig for metoden, hvis blot opgaven fuldføres. Når spillet har fået en 12+ rating, er det fordi, du faktisk kan opføre dig ret morderisk og utilpasset. For løste gåder tjener Maxwell stjerner, som åbner for flere steder i spillets verden. Vejen frem præges ikke af store twists, men af en forudsigelig progression, gradvist øget kompleksitet og større krav til spillerens (engelske) ordforråd.

Ord og ordenes betydning er noget de fleste almindelig mennesker mestrer. Og kan du det, kræves stort set ingen andre evner i Scribblenauts Unlimited, hvorfor det er et stærkt bud på kompetent casual gaming. Også for dem, som aldrig har tændt en spillekonsol før. Der skal lige etableres en forståelse for brugergrænsefladen og handlingerne, men sødmen og charmeoffensiven gør pillen lettere at sluge.

Scribblenauts Unlimited er udgivet til PC, 3DS og WiiU i stort set identiske versioner, men WiiU skinner igennem med konsollens sociale faktor, trykskærmens tastatur og den lækre vektorgrafik i HD. Hvis de dog bare havde lanceret det med en dansk ordbog, så den sproglige intelligens ikke kun blev udviklet på engelsk.

Om Torben Andersen