God blanding af puzzles
Rigtig god fart på handlingen
Fimset mode minispil
Ikke meget nyt
Køb Professor Layton and the Azran Legacy hos vore partnere:

Azran trilogien afsluttet
Jeg har altid været vild med Professor Layton spillene - lige fra det første spil, Professor Layton and the Curious Village til det seneste Professor Layton and the Miracle Mask. Spillenes specielle tegneserieagtige stil, de sjove og ofte underfundige historier og ikke mindst den regulære kaskade af gåder, hjernevridere og puzzles, er med til at gøre serien til en af mine favoritter - helt på højde med spil som Nelson Tethers: Puzzle Agent og Puzzle Agent 2.

Professor Layton and the Azran Legacy er det sidste spil i trilogien af spil (sammen med Professor Layton and the Miracle Mask og Professor Layton and the Spectre's Call), der handler om den ældgamle Azran civilisation, der tilsyneladende er forsvundet fra jordens overflade. Dog har de gamle Azranianere (eller hvad de nu hedder) efterladt sig flere arkæologiske hotspots, der danner rammen om de to foregående spil.

Med dette tredje spil bindes der en fin sløjfe på historierne fra de to foregående, alt imens Layton får et endeligt opgør med den mystiske organisation ”Targent”. Denne gang er Layton, Luke og Emmy på jagt efter en mystisk “levende mumie”. Det viser sig dog hurtigt, at være alt andet end en mumie. Det er nemlig en lyslevende Azran pige, der i mange årtusinder har været frosset inde i en gletsjer. Pigen viser sig hurtigt at være en eftertragtet person, da både Targent og Descola ser hende som nøglen til at få fingre i Azran civilisationens magtfulde kræfter.

Historien er intens og den er noget hurtigere til at komme i gang end i de tidligere Professor Layton spil – og det klæder faktisk The Azran Legacy rigtig godt. Spillets velfungerende tempo, et par enkelte velplacerede actionsekvenser og masser af overraskelser i historien, giver spillets historie den helt rigtige storslåede ramme, der skal til, når en så stor trilogi skal afsluttes.

Hvad angår gameplayet, så falder æblet ikke langt fra stammen. The Azran Legacy er gameplaymæssigt stort set identisk med sin forgænger til Nintendo 3DS. Du skal stadig undersøge skærmbilleder for hint coins og gemte puzzles, snakke med de lokale (og ofte løse puzzles for dem) og bevæge Layton og hans lille gruppe rundt ved hjælp af et oversigtskort. Zoom-ind funktionen fra Miracle Mask er med igen, men anvendes dog lidt bedre og lidt oftere i denne omgang.

Hvad angår spillets puzzles, så er det jo dem det hele handler om. Det er i hvert fald dem du kommer til at tilbringe mest tid med. Spillet har cirka sammen mængde puzzles som sin forgænger – hvilket er rigtig mange og de er som altid en solid blanding af hjernevridere, gåder, logiske opgaver, trickspørgsmål, matematiske opgaver og optiske illusioner. I alt er der over 500 puzzles i spillet – men det tal skal tages med et vognlæs salt. Der er nemlig kun ca. 150 puzzles i selve spillets historie, resten kan du downloade og fornøje dig med på den måde.

Minispillene, der traditionen tro dukker tre op af i Laytons rejsekuffert, er denne gang en sjov og lidt mærkelig blanding. Et af dem er et “mode spil”, hvor du skal klæde en karakter på, således at deres tøj matcher deres tøjsmag, farvesmag og så videre. Ikke just noget jeg, værende af hankøn, finder voldsomt underholdende. Jeg længes tilbage til de Tetris-agtige puzzles i butik-minispillet fra det foregående spil. De andre “kuffert aktiviteter” er lidt mere underholdende – de tager form af et minispil, hvor du skal passe et blomsterbed og plante blomster og planter, og et minispil, hvor du skal få et egern sikkert igennem en bane. Generelt er der tale om et lille nærende supplement til det overdådige måltid, som Azran Legacy er. En, i den forbindelse, anden lille indholdsmæssig snack er en ”treasure hunt mode, hvor du kan udfordre andre spillere til at finde en af de 100 ting, der er omhyggeligt gemt på spillets skærmbilleder. En ganske sjov ide, men et multiplayerspil bliver Professor Layton spillene aldrig.

Visuelt er der ikke sket meget med Professor Layton siden serien startede. Grafikken er stadig fantastisk detaljeret og karaktererne er de samme velkendte figurer. Tegneseriegrafikken virker rigtig godt og det er da også blevet et af seriens varetegn, så enhver ændring på det område havde nok medført ramaskrig. 3D grafikken er velfungerende og der er endnu flere animerede mellemsekvenser end i de tidligere spil – alt i alt en gennemført og flot visuel oplevelse.

Samlet set er Professor Layton and the Azran Legacy præcis det storslåede og underholdende spil, som vi havde håbet det ville være. Det er sandt at spillets gameplay ikke afviger mange tommer fra den kendte formel, men med en historie, der flot binder de tre spil sammen og samtidig fungerer som opstart til det originale Professor Layton and the Curious Village, imponerer The Azran Village fra start til slut. Alt i alt et spil fans af serien ikke må gå glip af – nybegyndere bør dog begynde med enten Curious Village, der måske kan være svært at finde, eller Professor Layton and the Spectre's Call.