Kedelig musik
Brugergrænsefladen
Ret konservativt spil
CPU-modstandere virker mekaniske
Køb Gran Turismo 6 hos vore partnere:

Lille spejl i lakken der...
Det var i 1997 at kæben faldt til jorden. Bilspil var en gammel genre, men ikke i denne kaliber. Gran Turismos grafiske niveau på vejbanen var kvantespring foran alt foregående, toppet af sej underlægningsmusik og noget nyt og utroligt: Bilernes lak som genspejlede omgivelserne. Det var helt vildt! En ny franchise var kørt på banen, med ét mål i sigte: Autentisk perfektion. Tændingen for realismen blev sat i omdrejning, og Gran Turismo udviklede sig i sin planlagte vejbane. På godt og ondt. For selvom Gran Turismos tekniske evner byggede en mur af monopol omkring så, så var det ikke altid lige underholdende at terpe køretekniske prøver for at lære svingbanen i en Mazda. Uanset hvor flotte omgivelserne var, og uanset hvor mange biler, der stod i garagen.

Det selvkørende egotrip har nok mistet noget af kontakten til sit marked. Inklusiv undertegnede. Men i sidste fase af epoken for PlayStation 3, kommer så Gran Turismo 6 med en nyt manifest i perfektion. Jeg er tilbage i førersædet, med udsigten til en verden, hvor bilfabrikanter gøres til legender. Og det må siges: Jeg har ikke oplevet så meget køreglæde siden første Gran Turismo.

De første par kilometer på triptælleren er både smooth og kantet. På den lyse side, har Polyphony Digital fattet hvordan indkørslen skal skæres, så motivationsfaktoren ikke går af fløjten. De første 20 minutter er ret vigtige for en dedikeret bilsimulator, så i starten køres der med slappe tøjler: Prøv en Renault Sport Clio, mærk hvordan den føles, kør lidt, hav det sjovt. De første gratis credits kan spenderes på en Honda Fit, som sendes til novice racerløb, hvor pokalerne nemt triller ind, suppleret med en uforpligtende coffee break challenge, hvor der væltes kegler på tid. Først til sidst skal du prøve en novice køretest, som ikke er svær at bestå. Derefter folder valgmulighederne sig gradvist ud i et anlagt flow.

Men med 1.200 bilmodeller i horisonten, tvinges du til at køre den kedelige Honda i, hvad der føles som, en evighed. Credits, som kan anvendes til at købe nye biler, drypper langsomt ind, og når du endelig ærbødigst får en gratis bil i eksamensgave er det ... en go-cart? Som en børnelokker, der er tilbageholdende med slikket.

Men, én ting, som muligvis er langsommere end min første Honda, er den kantede brugergrænseflade og de træge loader-tider. Bilernes fart og strømlinede og overflade genspejler sig ikke menu-navigationen, hvor en masse trykken ind og ud, skjule exit-knapper, dårligt flow og obligatorisk venten er adgangsbilletten til køreprøver, som måske varer under 30 sekunder.

Verdens største biludstilling
Den motiverende begyndelse med bitter bismag, erstattes gradvist af det som Gran Turismo 6 mestrer fuldendt: Mange bilmærker, mange valgmuligheder, meget variation, mange baner og mange udfordringer. Som en uendelig slikbutik for bil-entusiaster. Kampagnen udspiller sig i din egen stue, hvor du forenes med bilernes mytologi og mærkernes mangfoldighed. Fra tunede personbiler gennem idylliske skovbryn, til fuldblods køremaskiner på NASCAR baner, videre til go-cart, præcist som min sidste polterabend, og et akavet astronaut-racerløb på månens overflade. Kør mod andre, kør mod tiden, kør efter point, bestå køreprøver, lange racerløb, korte udfordringer. Sørg for at sove med hænderne over dynen, for Gran Turismo 6 kapitaliserer på feinschmeckerens vådeste drøm, og hvad angår dybde og kvantitet er der langt til nummer to.

Armene forbliver oppe når vi taler æstetik og præsentation. Bilerne er gudeskønt modelleret med ærefrygt for patenthaverne. Banerne og miljøet har en fornuftig detaljegrad, smukke, optiske lyseffekter, perfekte sammensvejsninger og en fantastisk frekvens med tight styring. Det glider og ser hamrende godt ud på samme tid. Men på lydsiden kommer armene ned igen. Motorlyden virker mærkeligt fraværende akkompagneret af det tandløse bump fra sammenstød. Musiksporet er en fantasiløs og stilmæssigt rodet blanding af gammel guitarrock og elevator-muzak, som måske var okay i 90'erne, men i nutiden antyder en musikalsk konservativ tankegang. På lydsporet har Gran Turismo 6 ikke udviklet sig siden 1997.

De første mange kilometer er Gran Turismo 6 et udpræget egoistspil. Et spil til én person. Det er ikke nødvendigt at samle vennerne til en Gran Turismo aften, for kun som solist kan spillets valgmuligheder åbne sig. Men, savnet efter noget mere personligt modstand vokser stødt, for de CPU-modstandere, som Polyphone Games har sluppet løs på banen, kører som anonyme robotter. Måske fordi Gran Turismo 6 er gentlemandens bilspil, og rådden kørsel er uacceptabelt. Eller måske fordi Polyphone ikke har prioriteret AI særligt højt. Blot skal du ikke forvente de sammenbidte og hævngerrige slåskampe på vejbanen, som eksempelvis Grid 2 demonstrerede til topkarakter.

Hvem er det der kører på min vej?
Først når du har kørt mindst tre - fire timer, samlet tilstrækkeligt med stjerner og bestået køreprøven til klasse A, åbnes der for slusen til online racerløb. Muligvis for at filtrere børnene fra, så du fortrinsvis kun møder dedikerede spillere på vejbanen. Online er delt op i brugerskabte rum, hvor brugerne selv definerer reglerne, og sæson events, som er producentskabte udfordringer. Særligt brugerskabte rum kan virke uoverkommeligt for listen er uendelig lang, men den kan filtreres med forskellige parametre og for eksempel også sorteres efter alle spillere og PSN venner. Mulighederne er uden tøjler, men uanset hvad, så er online racerløb foruden singleplayer-komforten, og du skal øve dig meget på at køre uden racing lines og traction control, inden du kører på andres veje. Eller stik udstødningsrøret mellem benene og skynd dig tilbage til singleplayer events.

Med en så enestående magtdemonstration i bilmærker og køreoplevelser, er Gran Turismo 6 i højere grad tænkt som en uforbeholden gave til bil-nørder end til gamer-geeks. Det er et optimeret, poleret, licensbaseret og strømlinet kvalitetsprodukt, som racerspillets svar på FIFA, men søger du mere kant, aggressivitet og reelt gameplay, er du betragteligt bedre tjent med andre fritkørende bilspil som Grid eller Need for Speed. Gran Turismo jagter fortsat neurosens indre perfektionen, og har et langt bedre vejgreb siden sidst, men det kendetegner også en konservativ tankegang og en selvkontrol som aldrig stikker af. Gran Turismo 6 søger ikke nye omveje eller afveje, men seriens fans - gamle såvel som nye - får en fornyet køreglæde langt mere trimmet og finjusteret end tidligere, og så er der så ubestrideligt meget at give sig i kast med i juleferien. Så mange biler, så lidt (fri)tid.

Om Torben Andersen