Genial multiplayer
Rigtig god variation mellem banerne
Double Cherry og Cat Suit
Mangler måske en smule fokus og retning
Køb Super Mario 3D World hos vore partnere:

Magiske Mario!
Mario har altid været omstillingsparat og klar på at prøve noget nyt. Springet fra 2D til 3D i Super Mario 64 fra 1997 skabte en helt ny genre af 3D platformere, men det var som bekendt ikke nok for Mario. Han har siden da imponeret på GameCube med 2002 udgivelsen af Super Mario Sunshine og de fleste Mario fans vil med sikkerhed argumentere for, at han toppede med Wii spillet Super Mario Galaxy i 2007. Sideløbende har han kørt gokart, været til de Olympiske Lege, lavet rollespil, spillet fodbold, tennis, golf og underholdt os på tusind andre forskellige måder. Han er og bliver en hjørnesten i definitionen af en hel generation af gamere.

Super Mario 3D World tager Mario et skridt videre frem. Ind i en ny verden, hvor mange sikkert aldrig havde forventet at finde ham. Mario tager denne gang springet til HD grafik og sikke et spring det er – komisk nok, for stort set alle andre spilserier tog det spring for mange år siden.

Hele spillet byder på fantastisk flot og gennemarbejdet grafik, der bringer omgivelserne til live som aldrig før. Grafikken er rig på detaljer og farver og selv karaktererne er redesignet og har endelig fået en ansigtsløftning. For første gang i et Mario spil vil du opleve flotte visuelle effekter og blive præsenteret for noget, der føles som en stor sammenhængende verden. For Mario er det en visuel milepæl, der er blevet rykket op og genplaceret langt langt ude i horisonten.

Noget nyt, noget gammelt og noget brugt
I spillet tager Mario, Luigi, Peach og Toad gennem et mystisk rør fra The Mushroom Kingdom til The Sprixie Kingdom, hvor Bowser naturligvis er på spil. Mario og vennerne må således arbejde sammen om at redde indbyggerne, sjovt nok kaldet Sprixies, fra Bowser. Handlingsmæssigt er spillet ikke nogen stor åbenbaring, men på stort set alle andre områder formår Super Mario 3D World dog at imponere.

Hvad angår gameplayet, så præsenteres du for hvad der vel bedst kan beskrives som en velsmagende suppe kogt på alle de bedste elementer fra mange af de seneste udgivelser. For eksempel skyggebaner tydeligt inspireret af Donkey Kong Country Returns, her bare udført med en del mere raffinement og karakterernes unikke styrker fra Super Mario Bros. 2. Det centrale gamplay står stolt på skuldrene af det nu to år gamle Super Mario 3D Land fra 2011, der vel har fungeret som generalprøven for dette spil. Super Mario 3D World er således cremen af Mario og selvom spillet byder nyheder, så føles det alligevel meget velkendt og retro - på den smarte og moderne måde altså.

I tørre tal byder spillet på otte verdner, der tilsammen dækker over ca. 60 baner skabt i et virvar af 2D eller 3D eller en kombination heraf. Banerne er alle designet med fokus på fart og hektisk action og gerne med et fokus på en speciel gimmick, power-up eller færdighed, der skal anvendes flittigt på banen. Der er et relativt stramt tidspres på de fleste baner, så det er altid et kapløb med tiden for at nå frem til den klassiske flagstang og slutte banen.

De korte og hektiske baner betyder heldigvis, at selvom spillet bliver gradvis sværere og sværere, så bliver du løbende også bedre og hurtigere selv. Ja der er øjeblikke, hvor dit blodtryk kan nå nye højder i frustration, men det er svært at komme til at sidde fast i Super Mario 3D World, takket være det rigtig gode banedesign og den korte, men intense baner. Det fungerer rigtig godt. Selvom boss kampene stadig anvender den gamle ” rule of three” (dvs. at en boss dør efter tre træffere), så er de fleste af dem stadig ganske underholdende.

Det er i virkeligheden banedesignet, der er stjernen i Super Mario 3D World. Adspredelsen, variationen, mængden af tossede ideer og genbruget af de bedste elementer fra tidligere spil, giver hver eneste bane en unik følelse og en forfriskende intensitet. For gamle Mario fans vil mange af fjenderne, banerne og udfordringerne være varianter af ting, som de har oplevet i tidligere. Det vil være et glædeligt gensyn, men der er heldigvis også masser af nye oplevelser i 3D World.

Blandt nyhederne finder vi især to centrale tiltag – et Cat Suit og et Double Cherry. Cat Suit er et nyt kostume, der gør karakteren hurtigere, giver klatre-egenskaber, så du kan nå nye områder og giver tre nye angreb. Især muligheden for at klare over forhindringer, der ellers er umulige at passere, giver en masse muligheder og åbner op for udforskning af banerne på en helt ny måde. Double Cherry kloner din karakter, så du får en ekstra karakters hjælp. Du kan faktisk samle flere op, således at du kan have en hel lille hær af Marioer eller Luigier med rundt på banen. Et fantastisk sjovt koncept, som vi gerne så brugt meget mere i spillet.

Multiplayer er efterhånden blevet en fast del af Mario universet siden New Super Mario Bros. introducerede en glat og flydende drop-in / drop-out multiplayer. Super Mario 3D World byder også på fantastisk underholdende multiplayer kaos. Spillerne er nu på en gang tvunget til at samarbejde og konkurrere mod hinanden. Da spillerne alle deler den samme mængde liv, er de tvunget til at passe på hinanden, men de skal samtidig konkurrere om at score flest point på hver bane, hvilket giver en kongekrone på næste bane, som du skal beskytte fra de andre spillere. Det er et velfungerende og særdeles underholdende koncept, der leder til masser af sjove og kaotiske situationer. Godt nok kan de uerfarne spillere let komme til at virke lidt som en byrde og blive løbet agterud på banerne, men det er kun indtil de får lært spillets grundprincipper.

Super Mario 3D World er alt i alt et fantastisk Mario spil, der bliver ved med at imponere os hver gang vi spiller. Med en overvældende god singleplayer og en multiplayer, der er mindst lige så gennemført, er spillet en overraskende helstøbt oplevelse. Eneste lille minus, som vi ikke helt kan beslutte om vi faktisk mener, er et minus, er at spillet med sine meget varierede baner, berører så mange koncepter, at vi aldrig rigtig når at fordybe os i dem hver især. Men det er så absolut i småtingsafdelingen og det skal ikke trække ned på den samlede bedømmelse af et ellers næsten helt perfekt Super Mario 3D World.

Så hvis du ikke allerede har købt det, så kan du godt begive dig ned til den lokale spilpusher nu. Lige nu! Super Mario 3D World er nemlig et spil, du helt sikker skal eje hvis du har en Nintendo Wii U – og hvis du endnu ikke har den konsol, så er dette spil blot endnu et godt argument for at få anskaffet dig en.