Angry Birds Star Wars

Score: 5
Better With KinectPlaystation Move
Udkommer til:
Anmeldelsen dækker:

Udvikler(e):
Udgiver(e):
PEGI 3+
PositivtNegativt
Star Wars og Angry Birds kombineret
Stadig fantastisk sjovt
Alt for lidt værdi for pengene
Hvor er de manglende baner?
Køb Angry Birds Star Wars hos vore partnere:
 

Use the force piphans
De fleste, der bare har den mindste interesse for spil, har nok stiftet bekendtskab med Angry Birds i en eller anden form. Hvis de ikke har prøvet det middelmådige Angry Birds Trilogy, der udkom til PS3 og Xbox 360 sidste år, så har de med sikkerhed spillet det på deres smartphone eller tablets, hvor krigen mellem fugle og griser, raser for fuld tryk på fjerde år.

Konceptet i Angry Birds er bjergtagende simpelt og let tilgængeligt – men det er samtidig også underholdende og udfordrende og det har til trods for sin simplicitet både solid levetid og masser af genspilningsværdi. Det er et af den slags puzzlespil, der bare har fundet en vindende formel, som aldrig går helt af mode – ja man kan måske endda gå så langt som at sige at Angry Birds er vor tids svar på Tetris. Eller var det lige over stregen?

Angry Birds Star Wars bringer som sådan ikke noget nyt til bordet. Du skal stadig slynge de vrede pipfugle mod diverse former for fæstninger bygget og besat af grise. Denne gang har man så tilsat en seriøs omgang Star Wars, således at fuglene nu er klædt ud som f.eks. Han Solo, Luke Skywalker, Prinsesse Leia mens grisene har fået Stormtrooper-masker på. Banerne er inspireret af lokaliteter fra filmen, såsom Lukes hjemplanet Tatooine, isplaneten Hoth, Cloud City, The Death Star og the Forest Moon of Endor.

Star Wars konceptet er naturligvis et sjovt tiltag, men det ændrer ikke ved det grundlæggende gameplay. og det er der som sagt heller ikke grund til, for det fungerer fint. I hvert fald med en controller. Spillet kan nemlig også spilles med Kinect (hvis du spillet på Xbox eller XBox One naturligvis), men det kan ikke anbefales, da kontrollen virker lidt sløset og rodet.

Konsolversionerne af Angry Birds Star Wars indeholder i nabolaget af 200 baner, hvilket desværre ikke er samtlige baner fra smartphone versionen. Dertil kommer 20 nye baner, specielt designet til denne udgivelse. Det lyder af meget, men det er faktisk langt færre baner end der var i Angry Birds Trilogy og det er, som sagt, ikke samtlige baner fra den ”originale” smartphone version. En anden nyhed i konsolversionerne er muligheden for at spille co-op med en anden spiller eller en versus mod op til tre andre spillere. Om denne feature er tilgængelig i alle konsolversioner er vi ikke klar over, da vi kun har testet til Xbox One og PlayStation 4.

Grafisk er spillet meget simpelt at se på – selv på Xbox One og PlayStation 4. Selvom de grafiske elementer er meget simple, så er grafikken dog stadig skarp og klar, men det kan ikke ændre ved at spillet ser noget simpelt ud.

På tablets og smartphones er der ingen tvivl: Angry Birds og især det nye Angry Birds Star Wars er mega-hits, der bliver solgt og spillet i massevis. Spillene har nærmest fået et helt kult-følgeskab og den slags skal der naturligvis tjenes nogle penge på. Al respekt for det, det er jo trods alt derfor spilfirmaer er sat i verden. For at tjene penge altså.

Angry Birds Star Wars koster normalt ikke det store. En håndfuld håndører er alt hvad der skal til før du kan spille det på din smartphone. Spillets pris er således indenfor det budget de fleste kan klare uden at slagte sparegrisen – men sådan er det ikke med konsolversionen. Over 250 kroner bliver spillet solgt for ved lanceringen af Xbox One og PlayStation 4 og det er efter min mening helt ude i hampen for små 200 baner og 20 nye ekstra baner. Prisen hænger slet ikke sammen med indholdet i dette tilfælde.

Så spar hellere pengene og køb spillet på din smartphone, så har du råd til en ekstra julegave eller to.

Om Henrik Schou

Henrik Schou har skrevet om spil siden 1997, hvor han var med til at lave spil-programmet "Hi-Score" for TV-Danmark. Derfra gik det til Jubii's spilsider i 1998. Der fungerede han som skribent ind til år 2000, hvor han startede www.gamesector.dk. Siden da har han fungeret som ivrig skribent - især når der skal skrives om rollespil og strategispil og ikke mindst klassiske point-and-click adventures (hvis død han dagligt begræder).