Klassisk og poleret gameplay
Velfungerende nye tiltag
Utroligt mange småting, du kan finde
Mere overfladisk historie end tidligere
Køb The Legend of Zelda – A Link Between Worlds hos vore partnere:

Årets 3DS udgivelse!
A Link Between Worlds foregår i samme univers som A Link to the Past. Har du aldrig spillet det første er du dog ikke helt fortabt, for der er gået mange år imellem de to spil – både i spillets verden og den virkelige - og tingene er ikke helt, som de var en gang. Omvendt skal du heller ikke være bange for, at du har set det hele før. A Link Between Worlds er en frisk oplevelse, der føles ligesom at komme hjem efter en lang ferie.

Som spiller træder du i Links sko endnu en gang. Du skal egentlig bare bringe et nysmedet sværd til en kunde hos den lokale smed, men inden du har set dig om, er du begyndt på et langt større eventyr, hvor du skal undsætte efterkommere af sagnomspundne vismænd og finde magiske artefakter. Den onde Yuga pønser på at vække Links ærkefjende, Ganon (altså ham den onde, ikke den gamle Oakland Raiders Quarterback), til live igen, og et af hans våben er at gøre folk til ubevægelige malerier. Da han forsøger at gøre Link til et maleri, virker det dog ikke efter hensigten på grund af et magisk armbånd, som Link går med. I stedet for at blive uskadeliggjort, står Link pludselig med en ny evne, der vil komme til at spille en stor rolle på hans færd, nemlig evnen til at blive et levende vægmaleri.

Spillet foregår til dels i Hyrule, som Zelda-spil normalt gør, men denne gang kommer du og Link også til Lorule, der er en mørkere, farligere verden, der ligger i en parallel dimension. Link kan vandre imellem de to verdener igennem særlige revner i spillets mure, og inde i Lorule møder Link hurtigt en prinsesse ved navn Hilda, der kommer med gode råd og viser Link den rette vej.

Ligesom tidligere spil i serien er A Link Between Worlds et actionspil med rollespilselementer. Du starter med tre liv, men er ellers på bar bund. Hurtigt får du et sværd og det tidligere nævnte magiske armbånd, og derefter støder du på endnu en af de største nytænkninger i serien. Dit hus bliver nemlig besat af sælgeren Ravio, der tjener sine penge ved at leje udstyr ud til dig. Du er ikke derfor ikke længere afhængig af at finde ting som flitsbuer eller bomber undervejs, for med bare et par rupier (spillets valuta) kan du leje dig til dem. Det betyder, at du meget tidligt i spillet har adgang til rigtig mange forskellige genstande, men når du dør kommer der et væsen flyvende, og tager alt lejet udstyr fra dig. Senere får du mulighed for at købe dem til højere, men stadig rimelige priser. Hvorfor har man nu lavet den ændring? Måske fordi det åbner for nogle muligheder. I stedet for at lave et lineært spil som A Link to the Past, hvor de forskellige baner skal tages i en bestemt rækkefølge, så har udviklerne med A Link Between Worlds lavet et meget mere åbent spil, hvor du selv kan bestemme rækkefølgen af banerne. Du skal ikke finde is-staven i en speciel is-bane, før du kan komme til ild-verdenen – her kan du bare leje eller købe den. Denne nye, mere åbne struktur klæder helt klart spillet, men til gengæld er historien mere løs, fordi der ikke er så mange fastsatte punkter i løbet af spillet.

En anden klar forbedring i spillet er, at du kan komme rundt i de forskellige verdener lynhurtigt. Du gemmer ved vejrhaner, og ret tidligt i spillet får du evnen til at tilkalde en flyvende kost, der kan transportere dig rundt til alle de vejrhaner, du har fundet. Det er oplagt at udforske for at finde flere vejrhaner, flere hjerter, så du har mere energi, kister med rupier i, og sidst, men ikke mindst, nogle mærkelige blæksprutte-lignende krabber, der hedder Maiamai. Der findes 100 af dem spredt over Hyrule og Lorule, og for hver tiende du finder af dem, vil deres magiske matriark, Mother Maiamai opgradere dit udstyr. Din flitsbue kan skyde flere pile, når den er opgraderet, og dine bomber bliver langt mere potente, når Mother Maiamai har opgraderet dem. Hvis du ikke gider gå i gang med en rigtig bane, kan du altid bare gå på skattejagt i stedet.

Denne gang behøver du heller ikke tænke på at samle ekstra pile, ekstra bomber eller endda magisk pulver, som tidligere. Du har en samlet lilla bar ude i venstre side af skærmen, og den gælder for alt det ekstra udstyr, plus Links evne til at blive ”flad”. Når du ikke bruger noget, så fylder den langsomt sig selv op. Det er en mere simpel måde at gøre det på, og det fjerner de unødvendige frustrationer ved at løbe tør for pile eller bomber. Endnu et dejligt tiltag.

Grafikken og lyden i A Link Between Worlds er virkelig god, specielt fordi udviklerne rammer stemningen fra A Link to the Past rigtig godt. Der er klassiske Zelda-melodier og lydeffekter, og selvom grafikken er tredimensionel nu, så ligner Hyrule sig selv. En lækker detalje er, at når Link bliver til et maleri, så ændrer musikken sig også, så den lyder mere flad. Spillet ses primært ”sådan skråt oppefra”, i det, man også kalder et isometrisk perspektiv, men det skifter når du går ind i murene.

Legend of Zelda – A Link Between Worlds er uden tvivl en af årets bedste udgivelser til Nintendo 3DS. Historien kan klares på 15-20 timer, men der er nok at lede efter, og hvis du gerne vil have lidt ekstra udfordring, kan du gå i gang med Hero Mode, der er en sværere udgave af spillet, der bliver låst op, når du første gang gennemfører det.

Spillet fortjener til fulde de varmeste anbefalinger, vi kan give det.