Gode nye færdigheder til Sonic
Til tider rigtig skidt
Elendige bosskampe
Kluntet kontrol
Køb Sonic Lost World hos vore partnere:

Pindsvin i pigsko
I en tid, hvor Mario har sat sin tunge italienske blikkenslager-bagdel på platformsmarkedet, kan det godt være hårdt at være blå. Det er i hvert fald hårdt at være Sonic. Han har tidligere forsøgt at gøre comeback i bl.a. Sonic the Hedgehog fra 2006 og i det omtrent lige så middelmådige Sonic Unleashed fra 2009. Måske er det fordi Sonic slap nogenlunde nådigt fra 2010 udgivelsen af Sonic Colours til Nintendo Wii, at han nu har gjort Nintendos konsoller til sin nye hjemmebane. Pardoksalt nok. Men når nu Sega ikke selv udgiver konsoller længere, er det selvfølgelig også på tide at Sonic slår sig ned et nyt sted.

Selvom Sega sikkert aldrig helt vil indrømme det, så er Sonic Lost World klart inspireret af Super Mario Galaxy. Det har i hvert fald samme ide og anvender samme ”kugleformede” baner. Spillet foregår i en verden ved navn The Lost Hex, der som sagt består af små kloder, der svæver frit i luften. Her har Doctor Eggman taget kontrollen over de lokale herskere, kendt som The Deadly Six, men der går ikke lang tid før de er sluppet fri og kaos hersker i The Lost Hex. I et forsøg på at redde sin egen verden, må Sonic, meget modvilligt, arbejde sammen med Eggman for at stoppe The Deadly Six.

Hele plottet fortælles i små (og hæslige) mellemsekvenser mellem banerne og der går ikke lang tid før plottet er kørt ud på et sidespor og efterladt til fordel for masser af højhastigheds kaos.

Spillets verdner, der spænder vidt og bredt i udseende og tema, veksler mellem 2D og 3D sekvenser, som Sonic skal navigere igennem i sit sædvanlige rasende høje tempo tilsat lidt moderne parkour, hvor han f.eks. kan løbe på vægge. Sonic har stadig det klassiske arsenal af angreb i form af spin-moves og kan som altid løbe vanvittigt stærkt. Hertil kommer de små Wisps, der for første gang så dagens lys i Sonic Colours. Desværre kræver det et ekstra tryk fremad på gamepadden at få Sonic til at sprinte og det besværliggør konceptet en smule, men det betyder også at du nu selv kan kontrollere om Sonic skal løbe hurtigt eller sprinte.

De forskellige verdner, med hver deres tema og varierende platformsudfordringer, svinger meget i underholdningsværdi. Når alting fungerer bedst, så er Sonic Lost World fantastisk underholdende og på mange måder som sine gamle forfædre, fra dengang hvor der stod Sega på konsollen. Der er fart over feltet, lynhurtig action og det sædvanlige Sonic kaos. Men lige så ofte sker det, at Sonic: Lost World falder igennem og bliver frustrerende at spille på grund af den kluntede kontrol eller fordi nogle af banerne eller bosskampene bare er betydeligt dårligere designet end resten. Det svinger frem og tilbage og resultatet er at spiloplevelsen aldrig bliver rigtig stabil. Det føles rodet og bliver derfor aldrig rigtig sjovt.

Udover den centrale single player del af Lost World så byder spillet også på en række ekstra features. Der er f.eks. mulighed for at prøve kræfter med time trials, anvende leaderboards og spille lidt o-op. Det er alt sammen fine muligheder, der da giver ekstra krydderi, men i det store hele er det er i småtingsafdelingen.

Visuelt er Sonic Lost World faktisk ganske nydeligt. Hvis vi lige ser bort fra nogle af de karakterer Sonic møder og de føromtalte mellemsekvenser, så er spillet som et samlet hele både flot og farverigt. Vi er sikre på at Wii U'en næppe bliver overanstrengt af Sonic Lost World, men den grafiske stil passer fint til et Sonic spil. Mellemsekvenserne understreger med al tydelighed at her er et Sonic spil, der henvender sig direkte til de yngste gamere. Det er der naturligvis ikke noget galt med, hvis de bare havde været bedre lavet.

Samlet set kan vi konkludere at Sonic stadig ikke har fundet sin rette form og den rette balance siden han forlod Segas egne konsoller. Men det er prisværdigt, at han og Sonic Team blive ved med at forsøge. Sonic Lost World er ikke noget hæsligt spil – det er bare heller ikke noget rigtig godt spil. Det er til tider ganske fornøjeligt, så er du Sonic fan kan du sikkert ignorere de dele af spillet, der er knapt så velfungerende og nyde de gode øjeblikke i stedet. For dem kan Sonic heldigvis stadig levere!