Bedre og mere tempofyldt gameplay
Suveræne online muligheder
Nye Fairy pokémon
Stadig meget lineært opbygget
Køb Pokémon X og Y hos vore partnere:

Is that a monster in your pocket…?
Lad os slå det fast med det samme: Pokémon X og Y er klassisk pokémon, når det er bedst. Ja spillet har taget springet til 3DS konsollen og med det spring kommer der naturligvis også 3D grafik og en række forbedringer og små ændringer i det grundlæggende gameplay. Men i sin kerne, helt ind i hjertet, der er Pokémon X og Y det samme klassiske pokémon, som vi altid har holdt af. Der er noget velkendt og trygt ved spillet, til trods for den nye setting og den fancy grafik.

Som altid i et pokémon spil, er plottet centreret omkring din rejse ud i verden for at finde og samle pokémon, som du skal træne i håb om at blive verdens bedste pokémon træner. Det er enkelt og det er i realiteten fuldstændigt lineært, men muligheden for at udforske en stor og relativ åben verden, med masser af pokémon at fange, giver alligevel spillet en følelse af frihed, der er med til at sløre den lineære plotstruktur.

Spillet starter i landsbyen Vaniville, hvor vores hovedperson får den geniale ide at blive verdens bedste pokémon træner. Den ide er der altid en hel del unge drenge og piger, der får i pokémon universet. Derfra går rejsen rundt i Kalos regionen, der efter sigende er inspireret af Frankrigs natur, geografi og landemærker (f.eks. et tårn, der til forveksling ligner Eiffeltårnet). Det er en ganske nydelig og varieret verden, der helt klart sætter nye grafiske standarder for pokémon serien.

Ser vi på gameplayet, er der sket små, men alligevel betydeligt ændringer og forbedringer. For første gang i hvad der næsten føles som en menneskealder, er der introduceret en ny type af pokémon – nemlig ”Fairy” (og vi er så barnlige, at vi nok aldrig bliver færdige med at fnise over det navn). En anden og rigtig smart feature, er ”shared experience”, der betyder at alle dine pokémon tjener experience i kamp og ikke kun dem du har haft fremme i selve kampen. Det gør det noget lettere at bygget et solidt hold pokémon op – selvom garvede fans af serien sikkert vil mene, at der er lidt snyd.

Den helt store nyhed er dine muligheder for at finde, kæmpe mod eller bytte pokémon med andre spillere. Det er overraskende nemt og hurtigt at gå til og det fungerer upåklageligt. I sådan en grad at interaktion med andre spillere bliver en vigtig og integreret del af spiloplevelsen, da både du og dine online venner kan få stor glæde af at hjælpe hinanden og bytte pokémon.

De fleste garvede pokémon spillere, kan nok nikke genkendende til nogle af serien svagheder: traditionelle pokémon spil er langsomme, kræver masser af ensformig grinding for at tjene levels til dine pokémon og der er alt for meget renden frem og tilbage gennem de samme områder. Det er der heldigvis gjort noget med i den nye udgave. Der er meget mere fart over feltet og selvom der da er en smule backtracking i spillet (hvilket er uundgåeligt i spil af denne type og omfang), så går det som regel rigtig hurtigt og du får hurtigt samlet dine første pokémon og kommer i gang med alle de sjove ting. Det virker smartere og mere strømlinet end de tidligere spil.

Visuelt er spillet som sagt helt i top. Ny konsol betyder naturligvis mere motorkraft og det er slået igennem på alle niveauer i spillet. Der er masser af visuelle effekter og mere dynamik og bevægelse i kampene end du har oplevet tidligere. Omgivelserne er varierede, detaljerede og ganske flotte. Lydsporet er også rigtig godt, med glimrende baggrundsmusik, men de enkelte pokémon lyde kan hurtigt ende med at gå dig på nerverne.

På bundlinjen er Pokémon X og Y lige det skud vitaminer og nytænkning serien havde brug for. De nye spil lader ikke seriens lange og tunge fortid historie være en hindring – tværtimod udvikler spillet sig på en måde, der på en gang skaber nyt liv og fart i gameplayet, men samtidig føles varmt og velkendt for kendere af serien. Pokémon X og Y er uden tvivl nogle af efterårets bedste håndholdte udgivelser, som alle rigtige pokémon-nørder bør anskaffe sig.