Lærerigt
En ret kort fornøjelse
Lidt konservativ udnyttelse af Wonderbook.
Ingen udfordring for rigtige spillere
Køb Wonderbook: Walking with Dinoarus hos vore partnere:

Open the door, get on the floor…
Pffffffffhhhh..... lyden af støvet som pustes af Wonderbook. Sonys litterære gimmick har just ikke været overrendt af nye spil, siden lanceringen sidste jul. Titlerne kan tælles på få fingre, først kridtet op af Rowlings Hogwarts spin-off, Book of Spells. Dernæst spædet til med den overraskende innovative Diggs Nightcrawler. Men "Forlaget Sony” nægter at tage bogen væk fra hylderne, så denne jul genudgives den sammen med en storstilet co-branded produktion: BBC Earth - Walking with Dinosaurs.

Du har måske hørt navnet før. Først en velproduceret dokumentarserie på BBC, hvor fortidsøglerne genoplives med computeranimation, så deres liv og hverdag opleves på klods hold. Også opført som 3D film og et teatershow, der har turneret med enorme mekaniske dinosaurer. Nu er navnet og mærket genbrugt i årets Wonderbook spil. Eller "spil" er måske så meget sagt. Nærmere "edutainment"; hybriden hvor viden mikses med underholdningsmedier, fordi undervisning normalt er kedeligt. Vi skal altså lære noget nu. Om dinosaurer.

Everybody walk the dinosaur.
Walking with Dinosaurs er en interaktiv, digital fold-ud-bog hvor faktuel viden om dinosaurernes racer, overlevelse, kultur (?) og føde flettes sammen med små, lette mini-spil. Jeg kan se, med mit voksne perspektiv, at det faktisk er ret velproduceret og solidt skabt. Den grafiske gengivelse af fortidsøglerne er flotte og detaljerede. Miljøet og planteriget vokser ud af den blå bog og tegner en forhistorisk skov hjemme i stuerummet. Responsen er præcis, reagerer fint efter bogens bevægelser - det vil sige efter du indledningsvist har brugt 4-5 minutter på at indstille og kalibrere alle dimserne. Dog med samme knast som de andre Wonderbook spil; at det kun kan spilles i et meget oplyst rum, hvilket måske gør de mørke vinterdage til en hindring.

Men, Wonderbook spil skal reelt anmeldes i målgruppens øjenhøjde. Første testperson: Min søn, 9 år gammel, en spilekspert i farmands fodspor. Søger store udfordringer og svære spil. Walking with Dinosaurs vandt intet fodfæste. Det var for nemt, for lidt udfordrende - og måske også for lærerigt. Næste testperson: Min datter, 4 år gammel, spiller lidt casual games på tablets. Hendes interesse for Walking With Dinosaurs var overraskende tydelig. Der var fokus på skærmen og hun indlevede sig i de opgaver som spillet stillede. Nogle gange skulle hun råbe efter en dinosaurus, andre gange fodre en dino med planter. Grænsen mellem skærmen og virkeligheden var opløst, helt efter konceptets ideal.

Desværre er teknikken bag Wonderbook en smule for sensitiv for en fireårig. Move-controlleren kommer ofte ud af de usynlige rammer, som den skal befinde sig indenfor. Bogen kan ikke flyttes og skubbes efter fri lyst, idet kameraet mister kontakten til siderne. Ihærdig forældrehjælp er et krav for aldersgruppen, som ikke forstår de tekniske begrænsninger Wonderbook skal spilles inden for, men så kan farmand også blive genopfrisket i palæontologi.

Wonderbook spil er i sin natur billigere end de andre i butikken, og Walking With Dinosaurs er ingen undtagelse, som kan købes både med og uden vidunderbogen. Prislejdet gør det nemmere at tilgive spillets for det overfladiske “gameplay” og korte levetid. Det er ikke omfangsrigt, men vælger en smal sti og gør tingene godt inden for rammerne. Og så kan du mærke BBCs krav til kvalitet, når dinosaurerne genoplives under deres gode rygte. Omvendt er bogens faciliteter ikke brugt vanvittigt opfindsomt. Der er tænkt sikkert, men derved også en smule ordinært og forventeligt. Walking with Dinosaurus er øremærket BBC seriens tilhængere, og andre unge dino-fans, men som julegave uddør den nok inden juleferien er forbi.

Om Torben Andersen