Fin atmosfære og stemning
For garvede spillere mangler kampsystemet dybde
Kommentatoren er stadig ikke optimal
Appellerer mest til fans af sporten
Grafikken mangler finpudsning
Køb WWE 2K14 hos vore partnere:

Wrestling er i bund og grund en skingrende dum ”sport”. For uanset, hvordan du vender og drejer det, så er stønnende og kæmpende brydere i stramme dragter bare ikke særlig begavet. Det er dog ualmindeligt underholdende at se på, og de heftige kampe danner solidt grundlag for et konsolspil. Det er derfor ikke overraskende, at Yuke’s atter udsender et kapitel i deres WWE-serie, som bygger på det vanvittige show sporten i virkeligheden er.

Selvom de foregående udgivelser har været ganske fornuftige, så har de været af præget af mangel på detaljer. Og heller ikke dette års version rammer helt plet, men WWE 2K14 formår alligevel at skabe en fin oplevelse, der naturligvis mest appellerer til fans af sporten.

Hvor sidste års fokus var på den moderne tidsalder inden for wrestling, er karrieredelens omdrejningspunkt nu på gyldne og storslåede øjeblikke fra de sidste 30 år: ‘30 Years of Wrestlemania’. Gennem fem æraer, "Hulk Hogan Running Wild", "The New Generation", "The Attitude Era", "Ruthless Aggression" og "The WWE Universe Era”, skal du i rollerne som de forgangne tre årtiers største stjerner genopleve 46 af de mest betydningsfulde kampe. En tidslinje, der strækker sig fra ‘Hulk Hogans’ storhedstid, hen over over ‘The Rock’s enorme succes og frem til sportens nye navne som ‘CM Punk’.

Kampene er genskabt ganske overbevisende, og fans vil tydeligt kunne trække paralleller til de gamle som nye shows. Noget, der især fungerer, er kampenes mini-opgaver, som henter inspiration fra virkelighedens events: ”Giv Dundy en på bøtten, og flygt over hegnet.” Det er et fint tiltag, der krydrer og forlænger en fin karrieredel. Karrieredelen er dog på sin vis også spillets svage punkt. For har du ikke det store kendskab til sportens historie, kan ‘30 Years of Wrestlemania’ godt virke temmelig ligegyldig. Ønsker du i stedet en karrieredel i den klassiske forstand, hvor du skal ”føre en stjerne til tops”, så er her faktisk ikke det store at komme efter.

‘Universe’ er det tætteste, du kommer på en klassisk karrieredel, hvor du i en kalender har overblik over et års tilfældigt sammensatte kampe. Du har herefter frit slag til at ændre kampenes deltagere og indhold, hvilket som sådan er en udmærket ide. Men dybt bliver det aldrig, og selvom der er fin mulighed for at konstruere sit eget wrestling-univers, får du ikke noget videre ud af det. Hvis du bare spiller for at dele øretæver ud, kan du i stedet sætte uafhængige enkeltkampe op. Og som i de tidligere versioner er der masser af muligheder, der både online og lokalt byder på stålbure, stiger og hede flammer.

Det er igen overvældende, hvor mange af de største stjerner udvikleren har fundet plads til. På trods af, at animationerne langt hen ad vejen virker ens, så vil enhver fan alligevel glæde sig over udvalget. Har du mod på at være lidt kreativ, indeholder WWE 2K14 også en omfangsrig del, hvor du fra bunden kan skabe din egen wrestler. Der er rigeligt med justerbare detaljer, og du vil hurtigt kunne fremmane en mere eller mindre deform wrestler - Menneske, abe eller zombie; det hele kan lade sig gøre.

Kampene fungerer stadig fint, på trods af at det uhyre-simple kampsystem er bibeholdt. Selvom du aldrig har prøvet kræfter med seriens tidligere udgivelser, vil du hurtigt få føling med de vigtigste greb, slag og spark. Spillet egner sig af den grund fremragende til en svedig drengerøvsaften, hvor spillere med lidt eller ingen erfaring kan være med. Modsat betyder det også, at du efter stykke tid med spillet vil føle en vis mæthed. For kampsystemets simple form gør, at antallet af angrebskombinationer ikke er overvældende, og kampene til tider mangler nuance. Det ændrer dog ikke på det faktum, at spillet i fin grad formår at genskabe sportens vilde og medrivende atmosfære. For selvom publikummet fremstår som en forsamling dirrende Lolita dukker, og kommentatoren glædeligt gentager sig selv,  så er blandingen af Motörhead, jubel og vaklende muskelbundte en god cocktail.

Men når det kommer til stykket, så er det tydeligt, at WWE 2K14 ikke har udviklet sig synderligt meget siden sidste års version. Den tekniske præstation mangler som sine forgængere stadig en hel del finpudsning, og generelt mangler spillet indhold til et bredere publikum. ‘30 Years of WrestleMania’ er helt sikkert interessant og vellykket for fans af sporten, men om det også er tilfældet for alle os andre, er mere tvivlsomt. Nye spillere vil dog stadig have let ved at indfinde sig med det simple kampsystem.

Om Sofus Lindberg