Meget stemningsfyldt
Flere slutninger
En frisk tilgang til gys i spil
Grov grafik
Forvirrende kort-funktion
Køb Lone Survivor: The Director’s Cut hos vore partnere:

I Lone Survivor tager du rollen som den navnløse, men ensomme overlever, som bliver nævnt i titlen. Du er muligvis det sidste menneske, der ikke er blevet ramt af en forfærdelig infektion, som forvandler de ramte til tynde, høje og, frem for alt, blodtørstige mutanter.

Du vågner i din lejlighed, hvor du har været så længe, at du er løbet tør for forsyninger. Du bliver derfor nødt til at bevæge dig udenfor, for at finde mad, våben, andre overlevende og måske en mening med det hele. Der sker flere uforklarlige ting i spillets historie, og du bliver efter nogle mærkelige drømme nødt til at sætte spørgsmålstegn ved ting, du ellers var ret sikker på. Er din hovedperson i spillet ved at blive sindssyg? Er det sket for længe siden? Hvem er manden i blåt, som du ser i dine drømme? Spillet er meget omhyggelig med ikke bare at forære dig svarene – nogle skal du kæmpe for, andre skal du selv levere.

Visuelt har målet for Lone Survivor været et sted imellem 8- og 16-bit spil. Spillets grafik er derfor både simpel og grov, og det er ganske vist med til at skabe en trykkende stemning, men det betyder også, at spillet er bedre egnet til den lille skærm på Vita end på stuens store fladskærm sluttet til din PS3. Heldigvis får du den anden med hvis du køber den ene af dem, da spillet understøtter CrossBuy. Lone Survivor spilles fra siden, ligesom klassiske platformspil, men uden hoppen og springen. Du leder hele tiden efter mad, så du ikke dør, batterier til din lommelygte, og ammunition til din pistol. Både pistolen og lommelygten skal du dog spare på, da der aldrig helt er nok af de ting, du skal bruge. En bedre fremgangsmåde er at snige dig rundt, og gemme dig i skyggerne, hvor fjenderne ikke kan finde dig.

Bliver du sulten, skal du finde noget at spise. Bliver du udmattet, skal du finde et sted at sove. Finder du et spejl, kan du lynhurtigt komme tilbage til din lejlighed. Det vigtigste i Lone Survivor er dog stemningen. Dels på grund af den atmosfæriske lydside, men også på grund af den simple grafik, der tvinger dig som spiller til at bruge din fantasi en lille smule. Når du starter spillet bliver du da også opfordret til at spille med lyden skruet op og uden al for meget lys. Spillet kan vare imellem tre og otte timer, men der er flere forskellige slutninger og flere sværhedsgrader, så du kan sagtens tage flere omgange – faktisk giver historien bedre mening, hvis du lige får de andre slutninger med.

Skal vi finde noget negativt at sige om spillet, så er det netop, at spillets dystre stemning betyder, at det ikke er noget, du lige finder frem for at få et hurtigt spil, og den lidt særlige opbygning af spillet appellerer heller ikke til alle. Spillets kort virker også en smule uigennemskueligt og rodet.

Hvis du synes at spillet lyder spændende, trods den grove grafik og den dystre stemning, så får du også, hvad du forventer. Der er cirka så meget gys i Lone Survivor, som det er muligt at klemme ned i et spil.