En controller med i prisen
Ensformigt
Overfladisk
Uden samme charme som Mario Party
For meget gimmick, for lidt dybde

Mario Party Light
Wii Party U er en samling af 80 minispil, der på den ene eller anden måde gør brug af WiiU konsollens forskellige kontrolmuligheder – enten på gamepadden eller med fire spillere med hver deres wiimote. Faktisk er spillene ofte så små og overfladiske, at de måske ikke skulle betegnes ”minispil” men nærmere som ”mikrospil”. Spillene er opdelt i tre forskellige modes: House Party, GamePad Party og TV Party.

House Party er en underlig størrelse med otte helt usammenhængende minispil, der fokuserer på de muligheder gamepadden giver kombineret med en hel flok spillere med almindelige controllere. Der er nogle af minispillene, hvis koncept er både morsomt og udfordrende, men de fleste er hurtigt overstået og relativt hurtigt glemt. De to bedste minispil her er Sketchy Situation, der er en form for Pictionary, hvor en spiller skal tegne på gamepaddens skærm og Lost-and-Found Square, hvor spilleren med gamepadden skal beskrive hvad han ser på den lille skærm, mens de andre spillere forsøger at finde stedet. Som en sjov lille festleg eller som en demonstration af hvad du kan med en WiiU er House Party ganske underholdende – men det er næppe noget der vil blive spillet i timevis.

GamePad Party anvender, som titlen måske antyder, udelukkende gamepadden og dennes skærm. Der er tale om en lang række mikrospil, der kan spilles på skærmen – for eksempel små fodboldspil, hvor spillerne styres ved at røre ved touchskærmen. Ideen er både glimrende og overraskende velfungerende og da mange af mikrospillene efterligner klassiske spil og aktiviteter, såsom bordfodbold, tre-på-stribe eller det klassiske labyrint-spil er der noget befriende og velkende ved konceptet. Det største problem ved GamePad Party er at det kun kan spilles af en eller to spillere.

Den sidste mode, TV Party, er den største og nok også den de fleste spillere vil bruge mest tid på og måske endda vende tilbage til og spille mere end den ene gang det tager at opleve alle minispillene. TV Party er tydeligvis inspireret af den populære Mario Party serie, da den binder mikrospillene sammen med en af fem forskellige spilleplader. At placere et brætspil, som alle spillerne dyster i, som en overbygning på mikrospillene, giver en smule mere sammenhængskraft og mere mening med galskaben.

Hver af spillepladerne er tematiserede og bidrager rigtig fint til variationen. På en spilleplade skal spillerne f.eks. dyste om at komme første til en skat på en tropeø, mens de på en anden render rundt og samler beklædningsgenstande til et kostume. Grundkonceptet er dog altid det samme: rul en terning, flyt din brik på pladen og dyst med de andre spillere i et minispil. Desværre virker disse ikke voldsomt varierede og mange af dem er så simple, at de ikke rigtig formår at blive interessante eller spændende før de er slut. Desuden er der en overvældende følelse af at nogle af spillene afgøres af rent held, hvilket ikke rigtig giver nogen fornøjelse til de deltagende spillere.

Problemet med TV Party er at det føles overfladisk. Dybden, variationen og de mange sjove overraskelser du måske husker fra spillene i Mario Party serien mangler. På mange måder er TV Party således en forsimplet udgave af Mario Party og det vil sikkert skuffe mange.

Det er dog værd at bide mærke i at Wii Party U udkommer med en Wii U controller (enten sort eller hvid), der er med i prisen for spillet. Trækker du prisen for en ny controller fra prisen på spillet, så er Wii party U faktisk et ret billigt spil og absolut værd at tage med, hvis du alligevel står og skal købe en ekstra controller (til de mange Wii U multiplayer spil). Set i det lys er pakkens samlede værdi noget højere.

Men alt i alt er Wii Party U som spil en noget usammenhængende og overfladisk affære. Det mangler humor, drivkraft og charme. Selvom det med enkelte rigtig gode minispil har nogle underholdende øjeblikke, så skal dine fester vist være ualmindeligt kedelige, før et spil Wii party U kan peppe dem op.

Om Maiken Schou