Trivielle valgmuligheder
Grafikken halter
Fysikken mangler jordkontakt
Ingen nytænkning
Køb WRC FIA World Rally Championship 4 hos vore partnere:

Rally på løst underlag
WRC er inkarnationen af spillet som erobrede førerpositionen, men mistede den. På Playstation 2 var WRC med til at demonstrere konsollens grafiske muskler med virkelighedstro gengivelse af naturscener, der passerede bilens sideruder. Råt, rustik og realistisk rally. Men tiden er stået stille for markedets "official world rally championship game". Konceptet krystalliserede, mens spillerne var tørstige efter underholdningens faktor X. Codemasters greb chancen og overhalede indenom med DiRT, som trods mere pop, stil og mainstream, fræser videre med WRC i bakspejlet.

Stædig som et femårigt barn, holder WRC 4 i midlertidig fast i sin spidskompetence: Autentisk rally for ægte rally-fans. Ikke skyggen af det stil og lir som blev opfundet til DiRT. Kun kørsel på tid gennem internationale nålesving og grusveje, med lidt sideløbende justeringer af bilen og økonomiserede reparationer. Det er både spillets hæmsko og elegance. Rigtige rally-fans vil utvivlsomt finde DiRT for poppet, men WRC vil formentlig aldrig sætte sit bremsespor i mainstream-markedet.

Gratis trofæer til alle
WRC 4 starter tændingen og advarselslamperne blinker. Ikke bilens - men mine. Jeg har kun installeret og startet spillet før det første trophy dumper ind af brevsprækken. Jeg opretter en profil, whoops - endnu et trophy. Jeg starter et karriereforløb - bingo, endnu et trophy før jeg overhovedet er kommet ud på banen. Det lugter fælt af desperation fra udviklerne hos Milestone. Den generøse uddeling af trophies vækker tanker om et B-spil, der lokker med nemme succesoplevelser.

Begejstringen vindes ikke tilbage ved WRC4s mange slow-motion videooptagelser og stillbilleder, som mænger sig i præsentationen. Det er et alment gyldigt faktum, at indlevelsen forringes, når video bruges til at sælge spillet, hvorfor majoriteten af nutidens spil aldrig anvender disse tricks. Det får ganske enkelt den grafiske verden til at virke ekstra syntetisk og skuffende.

Når polygonerne overtager styretøjet, er WRC 4 også en blandet landhandel, som veksler mellem fine, detaljerede mudderstænk på bilen og frosne vandpytter på asfalten, omkranset af grantræer, der ligner grønne papirmodeller og et mekanisk publikum. Flot og forældet på samme tid, men fællesnævneren er ikke tidssvarende nutidens niveau.

Men fysikken må da være i højsædet? Nej, faktisk ikke. Det er lidt uforklarligt hvorfor, men trods rallyspillets store divergens i underlagene, fra tør asfalt til sne, is, mudder og grus, kan jeg ikke rigtigt mærke hjulenes kontakt til landjorden såvel som karosseriets kamp mod naturen. Fysikken og bilernes volumen er, som grafikken, ikke rigtigt værdigt for et racerspil i 2013.

Lige før målstregen…
Der er få lyspunkter. I et tre dages kontinuerligt championship løb, hvor koncentrationen på den levende vejbane malkes af trætheden og en nedslidt vogn, mærker du den kerne som WRC 4 er gjort af. Der er tonsvis af baner over hele verden i varierende vejrforhold, men basalt set er spillerens valgmuligheder, mellem enkeltløb og karriere, alt for skematiske. Sidste skud i ærtebøssen er multiplayer-online, men indgangen er uindbydende, modstanderne er inkarnerede og vejen følger ikke nutidens trend, hvor vi nærmest flyder ud i den sociale sfære. Undskyld udtrykket, men det kører ikke som smurt.

Ikke decideret dårlig, men meget, meget moderat. WRC 4 formår ikke at indhente den tabte tid. Hele oplevelsen er tapet ind i små svagheder, manglende finish, besparelser og trivielle valgmuligheder. Opdateringerne er formentlig tilstrækkeligt til at holde en fanskare væk fra konkurrenten, men der er ingen chancer for nye rekrutteringer af almene spillere. Spilmarkedets "officielle world rally championship" burde efterhånden sendes på udbud, så spillets fans ikke spises af med en vogn i økonomiklassen.

Om Torben Andersen