PEGI 3+PEGI Online
Intuitiv styring, virkelig god balance mellem angreb og forsvar
Glimrende kommentarer
Path to Glory er selvsmagende og meget lineær
Ikke meget nyt i pakken ellers

Solid basket før ny generation
Sportsspil er jo en af de klassiske måder, hvor du direkte kan sammenligne forbedringerne ved overgangen fra en generation konsoller til den næste. Derfor er det på den ene side en relativ utaknemmelig opgave at smide en gang Basket på banen her hvor Xbox One og PlayStation 4 står og lurer lige om hjørnet. På den anden side har 2K Games efterhånden bakset et så habilt stykke underholdning sammen, at de naturligvis ikke kan lade muligheden for at smide endnu en modificeret opdatering på gaden gå til spilde. Heldigvis er der også blevet brugt lidt tid på at forædle og smukkesere deres yndling.

Du kan fra starten mærke, at der virkeligt er kælet for præsentationen. Hvis du ikke har indvendinger bliver du kastet direkte ind i en kamp, og her er både præsentation af spillere, panoreringer over pågældende by og sydende hal. Sørme om der ikke også er årstidstematiserede ikoner – hvilket jeg blandt andet bed mærke da jeg spillede mens det var Halloween. Det bliver ikke mindre tiltalende på banen, hvor udviklerne efterhånden virkelig har fået tøjlet maskinens evner. Vel kan du ikke bilde nogen ind, at det ser nøjagtigt ud som en direkte transmission, men helhedsindtrykket peger nu alligevel kraftigt mod virkelighedens ophav.

Spillerne bevæger sig virkelighedstro, og deres animationer mellem positioner er flydende og overbevisende. Samtidig har udviklerne formået i endnu højere grad at give illusionen af tyngde. Dine tunge Centerspillere lunter rundt, som de to meter plus muskel-tårne de er. Og forsvarsspillere flyver baglæns efter de har stillet sig i vejen og blokeret en forward i hans indløb. Det hele er leveret med indlevende kommentering, som klart ligger i den høje ende af standarden. Her er referencer til enkelte spillere, tidligere opgør, samt relevante bemærkninger til selve spillet på banen.

Nyankommne til serien, vil have deres hænder fulde. Du bliver straffet hårdt både i defensiven samt offensiven, hvis du ikke er konstant opmærksom. Personligt har jeg været væk fra genren i en periode, og min første kamp bar tydeligt præg af dette. Mens jeg fumlede med at få styringen under fingrene udvidede føringen sig drastisk, og det endte med et svidende nederlag. For hver quarter kunne jeg dog se en forbedring, og denne flydende indlæringskurve er med til at fastholde folk. Allerede næste kamp var begivenhederne langt mere lige, og det var kun mine sjuskefejl, grundet ønsket om at gøre ting på en given måde, som blev udslagsgivne.

Der er en rigtig fin balance mellem angreb og forsvar, hvor ingen af tingene føles særligt overlegne i forhold til den anden. I angrebet er det let at dirigere pasninger hen til spillere, ramme udvalgte folk, kombinere imellem dem eller lave oplæg. Dertil kan du også lave en skjult pasning, hvor du kan kaste i en anden retning end løberetningen – det kan virkeligt skabe nogle fede oplæg, men kan naturligvis også åbne dig fuldstændig for en kontra skulle du fejle. Som forsvarer gør tyngden, at det er nogenlunde let at ”turtle” i feltet, samtidig gør god timing at det er virkeligt brugbart at prøve at snuppe modstanderens bold. I starten resulterer det i mange fejl mod dig, men med øvelse er det utroligt brugbart.

Udviklerne har naturligvis samlet det hele i en rigtig fin pakke, hvor der er en række muligheder både for at spille alene og mod andre. MyPlayer drager inspiration fra Electronic Arts tilsvarende del, hvor du kan opbygge en enkelt spiller, og rejse ham mod storhed. En ny tilføjelse er ”Path to Greatness”, hvor du får lov til at styre LeBron James. Her bliver du kastet ud i en række scenarier, som mere eller mindre påvirker stjernens egenskaber på banen. Forløbet er ganske underholdende, men dog strengt lineært og også en anelse selvsmagende. Hvis du ikke går død undervejs, så er det i hvert fald de færreste der ville have lyst til at prøve turen mere end en gang.

NBA 2K14 er en rigtig god pakke, som på virkelig flot vis repræsenterer Basketball. Hele præsentationen er utroligt lækkert udført, og kombinationen af flot grafik samt virkelig gode kommentatorer under kampene er virkelig med til at løfte helhedsoplevelsen. Vægten i spillet er flot afbalanceret, og indlæringskurven er passende. Det tager ikke lang tid inden du mestrer et flot flydende spil, og det skyldes ikke mindst at styringen er intuitiv. Du kan dog med rette argumentere for, at der ikke er sket meget siden NBA 2K13. Path to Glory er eneste reelle nyhed, og den er ikke værd at købe spillet for alene. Med det sagt er det stadig den bedste gang basket på denne generation.

Om Peter Rosenholdt