Virkeligt godt og varieret gameplay
Fantastisk lyd - igen igen
Nyhederne er ikke revolutionerende
Lidt tam og lidt for kort singleplayer-kampagne
Disc swap på Xbox 360 er stadig irriterende
Køb Battlefield 4 hos vore partnere:

Battlefield 3 tog os med storm for to år siden, og nu er turen kommet til endnu en udgivelse i den hæderkronede serie fra svenske DICE. På tærsklen til den nye konsolgeneration kunne vi dog godt have tænkt os lidt mere nyt til den nuværende generation, men Battlefield er Battlefield, og når det fungerer bedst, fungerer det stadig vanvittigt godt!

Battlefield 4 er grundlæggende opbygget på samme måde som forgængeren fra 2011 med henholdsvis en singleplayer-kampagne og en omfattende multiplayer-del. Singleplayer-kampagnen i 2011 var velfortalt og fungerede i det store og hele rigtigt fint. Til indledende toner af Bonnie Tylers Total Eclipse of the Heart får vi med Battlefield 4 igen en spændende setting, som lover rigtigt godt, og med USA, Rusland og Kina i hovedrollerne. Desværre lykkes det ikke helt at fortælle historien specielt godt, og selve kampagnedesignet føles også af og til lettere ideforladt i forhold til, hvad vi havde håbet på. Den kan gennemspilles på en enkelt dag, og den giver desværre ikke meget lyst til at vende tilbage og gennemføre den igen. I det store og hele fungerer den qua spillets gameplay, fysik, grafik og lyd naturligvis rigtigt fint, men nogen banebrydende oplevelse bliver det desværre aldrig.

Til gengæld byder Battlefield 4 på endnu mere af det, som gjorde Battlefield 3 så populært - nemlig multiplayer-delen. Battlefield 4 byder på rigtigt meget af det samme, som vi så sidste gang. Dvs. en hel række klassiske multiplayer-modes med op til 24 spillere på PS3 og Xbox 360 og op til hele 64 spillere på PC (og på de kommende konsoller PS4 og Xbox One). Af gamemodes hæfter vi os blandt andet ved, at den for mange elskede Commander-mode er tilbage. I Commander Mode kan du styre dine tropper og udstikke ordrer fra et kort over kampområdet. Det fungerer ganske fornuftigt, og er du i besiddelse af en iPad eller en anden tablet, kan du i ro og mag sidde og udnytte touch-skærmen til at spille på, via EA's Battlelog-app. Det er en fremragende ide med disse companion apps, og er efterhånden noget, der hører til i ethvert stort action-spil med respekt for sig selv.

Derudover glimrer multiplayer-delen ved at indeholde alle de mest populære game modes fra 3'eren, hvoraf naturligvis især skal nævnes Conquest Mode. Spillet afvikles flydende på de mange servere, om end der (igen) har været en række opstartsproblemer, som med al sandsynligvis vil blive repareret hurtigst muligt. Men når Battlefield kører i olie, er der ikke mange multiplayer-oplevelser, der fås bedre i dag.

Gameplay-mæssigt er rigtigt meget det samme, men der er dog sket en række tilføjelser. Det mest iøjnefaldende er de dynamiske omgivelser, hvor eksplosioner osv. pludselig kan få banen til at ændre karakter, og man skal lige pludselig reagere på en helt anden måde end de mere "statiske" baner i 3'eren. Det er virkelig en fremragende ide, DICE har fået, og det lykkes i det store og hele også at udføre denne såkaldte "levolution"-funktion med bravour, og jeg er sikker på, at kommende udvidelser til spillet vil udnytte denne mulighed i endnu højere grad. Banedesignet i Battlefield 4 er også i en klasse for sig. Banerne fungerer simpelthen fremragende! Indbyrdes byder de på masser af variation, og hver eneste bane byder på forskellige muligheder for at planlægge sin taktik. Der er virkeligt tænkt over mange ting her, og der er nærmest ikke en finger at sætte på designet af banerne.

På det grafiske område er det tydeligt, at en fremragende epoke med Xbox 360 og PS3 nærmest sig sin slutning, og at de nye, mere kraftige konsoller står på spring. Der er væsentlig forskel på PC-versionen og konsol-versionen, og vi ser virkeligt frem til at få afprøvet de nye konsolversioner. DICE presser Frostbyte 3-motoren til det yderste og ofte mere end hvad godt er, hvilket af og til resulterer i nogle lidt kedelige oplevelser. Ikke så tid dog, og kvaliteten af grafikken generelt er virkelig høj, med en fantastisk arkitektur og lyssætning - men altså uden den power, som spillet kræver for at komme helt til sin ret.

Lydmæssigt var Battlefield 3 en kæmpe oplevelse, og det niveau hæver DICE lige en tand igen. De dynamiske lydeffekter er simpelthen verdensklasse, og i en multiplayer-kamp bidrager de meget mere end man lige skulle tro til den fantastiske stemning, der kan gennemsyre en intens kamp mellem to hold soldater. Musikken er naturligvis også vellykket, men det er altså selve effekterne, der bringer Battlefield 4 op blandt de største.

Sammenlagt er Battlefield 4 måske ikke en revolutionerende oplevelse på den nuværende konsolgeneration, og singleplayer-kampagnen skuffer en smule, men i og med, at der er så meget indhold, et fremragende gameplay, de nye dynamiske omgivelser og et fantastisk lydbillede gør Battlefield 4 til et actionspil, vi absolut kan anbefale.