Meget børnevenlig styring
Sjovt med de fysiske figurer
Tale og tekst på dansk
Kræver mange penge at få det hele med
Stadig ingen online-muligheder
Køb Skylanders: Swap Force hos vore partnere:

Det var ingen overraskelse, da Skylanders: Swap Force blev annonceret, for man stopper naturligvis ikke en spilserie, der på blot to år har formået at blive en af de mest populære sammenkoblinger af spil og fysisk legetøj for børn og unge. Og Skylanders: Swap Force bygger videre på konceptet i seriens hidtil stærkeste udspil.

I princippet kunne vi næsten have kopieret anmeldelsen af Skylanders Giants fra sidste år. Du køber nogle fysiske figurer og selve spillet. Figurerne placerer du på en portal, der er koblet til din spillemaskine, og vupti kommer figurerne til live inde i spillet. Den del af spillet foregår på præcist samme måde som sidste år. Vi kunne også mere eller mindre have kopieret den del af spillet, der omhandler selve gameplayet. Du skal hoppe rundt som i ethvert andet børnevenligt platformspil, hvor du skal løse forholdsvist overkommelige gåder, samle mønter, bekæmpe fjender, finde hemmelige skatte osv.

Den store forskel er i årets Skylanders-udgivelse selve figurerne; Swap Force. Swap Force-figurer er del i en overdel og en underdel (nej, ikke nederdel), og man kan kombinere sine Swap Force-enheder på kryds og tværs. I alt findes der 16 forskellige nye figurer, som hver især tilhører et bestemt element. Ved at kombinere eks. en underdel fra en figur med jordelementet med en overdel fra en figur med ildelementet, får dine nye figurer nu flere kræfter. Det fungerer rigtigt godt, og er samtidigt også en sjov gimmick for børnene - for de elsker sådan noget!

Der er en rig variation blandt fjender, og de mange nye figurer er virkeligt charmerende og spændende at spille med. Derudover udmærker Skylanders: Swap Force sig også ved, at du (naturligvis) kan bruge alle dine "gamle" figurer, om end det dog (som vi også havde forventet) kræver en investering i flere af de mange nye figurer for at få adgang til hele spillet. Til visse områder kan man nemlig kun få adgang, hvis man er i besiddelse af en Swap Force-figur tilhørende et bestemt element.

Opgraderingen af figurerne og selve styringen foregår også på den mest simple måde, man kan forestille sig, og selv mindre børn vil hurtigt blive fortrolige med styringen. Det er godt spildesign! Selve banedesignet er faktisk også bedre i år, og udviklerskiftet til Vicarious Visions, der bl.a. er kendt for en række titler i Guitar Hero-serien, har vist sig at være en ganske fornuftig beslutning. Mange af puzzle-typerne går igen. Der er stadig hemmelige huler, der skal undersøges, osv., men det hele virker endnu mere gennemarbejdet end før. Grafikken er en klar forbedring ifht. sidste år, med masser af klare farver og flotte teksturer, og igen er al dialog og tekst på meget vellykket dansk, hvilket gør det særdeles børnevenligt for børn endda ned til 5-6 års alderen.

Samtidigt er det en udsøgt fornøjelse at sidde og spille Skylanders: Swap Force med sine børn, for man kan stille 2 figurer på portalen og dermed arbejde sammen om at løse opgaverne i spillet. Historien er ikke specielt ophidsende, men målgruppen, som især må siges at være børn - også set i lyset af spillets meget lave sværhedsgrad - er den tilpas forståelig.

Skylanders: Swap Force vil helt sikkert stå på mange børn og unges ønskesedler op mod den kommende højtid, og vi kan klart anbefale spillet. Det er nemt at tilgå, det er sjovt at spille (især sammen med andre), man kan låne hinandens figurer på kryds og tværs af platforme, det er flottere end tidligere, der er 17 forholdsvist lange baner, og med dansk tale og tekst er der næppe lige nu et spil, der appellerer bedre til børnene.