Fantastisk lydside
Nyt koncept
Spilmekanik ikke varieret nok
Lidt for simpelt
Køb Rain hos vore partnere:

Der bliver ikke sunget i dette regnvejr
Rain (der af producenterne selv skrives med et lille "r" i starten) er en lidt sær størrelse. Det er et relativt kort spil, som du kan hente over PSN Network. Spillet har masser af stemning, er let at gå til, men det formår aldrig rigtigt at indløse sit fulde potentiale. Det er en sød lille historie om en dreng, som sætter ud for at redde en pige. En pige som han fra sit vindue ser blive jagtet af et monster. Eller ret beset ser han hende ikke, hun er nemlig usynlig. I stedet aner han hendes kontur i det regnvejr, som bliver din ledsager gennem de næste timer. Nede på gaden, ude i regnen, bevæger du dig gennem dette grå morads. Snart er du selv usynlig, og det bliver starten på et lille eventyr, som blander lette platformselementer med klassiske puzzle- og stealthelementer.

Til at starte med jagter du selv efter pigen. Umiddelbart helt alene i de tavse gader omkranset af ensformige grå højhuse. Snart møder du dog forskellige modstandere, der alle kan eliminere dig. Der er blandt andet nogle benede hundelignende væsner, der sætter i jagt så snart de ser dig. Der er ingen mulighed for at kæmpe; flugt og en chance for at gemme dig er eneste måde at overleve på. Du kan dog benytte modstanderne til egen fordel. F.eks. kan et af de hundelignende væsner på et tidspunkt lokkes til at jagte dig, så den støder ind i et stillads, der falder sammen, og åbner for den videre vej frem. Eller nogle små altædende gopler, kan lokkes over hvor et af de hundelignende væsner er og eliminere dette.

Alle puzzles er helt utroligt simple, og selv om der måske på overfladen er noget, der minder om variation, så er forløbet faktisk hele vejen, at et nyt element introduceres, benyttes efterfølgende og så glemmes. Det kan eksempelvis være, at du skal spille musik for at lokke den store tingest, der følger pigen væk eller du skal bevæge dig over nogle store mastodonter, som via deres størrelse skærmer dig for regnvandet, og dermed sørger for at du fortsat er usynlig.

Generelt er spillets puzzles på den lette side, og spillet er fuldstændigt lineært i sit forløb. Du gelejdes af sted i korridorer, og skal fra tid til anden enten redde dig selv eller pigen. På et tidspunkt forenes de to, og så skal de i fællesskab bevæge sig videre. Det åbner for nye løsninger på problemer, men er mest af alt blot visuel variation.

Der er dog noget ømt og uskyldigt over det hele, som formår at løfte oplevelsen op over den utroligt basiske styring. Du kan jo tolke historien på mange måder. Måske er det ung kærlighed, hvor du er isoleret i en stor mørk, uforståelig verden fuld af farer. Der er flotte øjeblikke, hvor de to hjælper hinanden forbi fjender. Et sekund af tvivl, hvor du har løftet pigen op på en afsats, og står alene tilbage – lige indtil hun rækker sin hånd ned, og hjælper dig videre. Her er ingen tale, navne eller bombastisk underliggende historie. Her er bare to skæbner, der tilfældigvis bliver bundet sammen i regnen.

Musikken er hele lydtæppet og den er med til at binde enderne sammen og løfte illusionen. Den veksler sig rundt, og sørger dynamisk for at understrege følelser og stemninger. Sammen med den gråtonede grafik er den med til at give det hele en følelse af melankoli, som fint passer begivenhederne. Du føler dig vitterligt ensom, udsat og skrøbelig.

Rain er en fin lille titel, som formår at bygge en virkelig god stemning, der overlader meget til fantasien. Min 4årige datter fulgte fascineret med, og kommenterede aktivt de to unge menneskers rejse. Spilteknisk er det dog på den simple side. Hvorfor introducere nye tilgange til spillet, hvis man alligevel ikke har tænkt sig at benytte dem efterfølgende? Lydsiden er virkelig god, mens grafikken er funktionel. En rar lille oplevelse, hvor pulsen aldrig rigtig kommer op at ringe.

Om Peter Rosenholdt