PEGI 3+PEGI Online
Fremragende gameplay
Flot in-game-grafik
For lidt "ekstraudstyr"
Stadig ikke det helt vilde på licensfronten
Køb Pro Evolution Soccer 2014 hos vore partnere:

Til tonerne fra Puccinis fabelagtige arie Nessun Dorma fra Turandot indledes dette års udgave af Pro Evolution Soccer på fornemste vis. Nessun Dorma betyder noget i retning af "ingen skal sove", og Konami har bestemt heller ikke sovet i timen. Pro Evolution Soccer 2014 er nemlig endnu en lækker udgave i en serie, der for blot få år siden fra flere kanter blev dømt off-side.

Sidste år bød PES 2013 på en række lyspunkter, som især kom til udtryk i et forbedret gameplay på banen. Dette gameplay bygger Konami direkte videre på i år, men samtidigt har de også skiftet grafikmotor, og det har bevirket nogle ændringer. Det er samme motor, som anvendes i bl.a. Metal Gear Solid-spillene, og det føles lidt som om, at bevægelserne i år fungerer bedre i samspil med styringen. Mere naturligt og også en visuelt bedre oplevelse. Selve gameplayet på banen har altid været PES-seriens varemærke, og det fornægter sig da heller ikke i år. Fysikken føles fremragende, og man føler virkelig, at man styrer spillet selv, og når det går galt, er man selv ude om det. En forbedret AI er også tydeligt, og det kommer også til udtryk ved, at dine spillere af og til "lader sig påvirke" af situationen, hvilket indbefatter, at det, du havde til hensigt, ikke altid sker som tilsigtet. Denne milde form for tilfældigheder gør spillet lidt mere realistisk, og da det ikke er en velbalanceret tilføjelse, er den på ingen måde ødelæggende på oplevelsen. Generelt er styringen helt i top. Pasningsspillet fungerer fremragende, det er skarpt og kræver øvelse at mestre, og her belønnes den ihærdige og talentfulde spiller. En aflevering er ikke blot et tryk på en knap, men kræver den rigtige retning og fart på bolden for at lykkes. Boldfysikken ser også ud til at fungere bedre med den nye grafikmotor, som on-the-fly beregner kollisioner og fysik generelt.

Sponsoreret PlayStation Plus video:

Licenser har altid været akilleshælen, og det fornægter sig heller ikke denne gang. Der er ganske vist kommet lidt mere gang i licensaftalerne, og eksempelvis optræder Manchester United og Old Trafford i fuld figur, men sammenlignet med FIFA-serien er PES 2014 desværre stadig langt bagefter på det licensmæssige område. Man kan selvfølgelig selv gå ind og rette spillernavne, klubnavne osv, eller med et snuptag blot importere en fil, som så retter det hele for dig. Dette løser i det mindste lidt af "problematikken" i forhold til at have de rigtige hold- og spillernavne, men der er naturligvis langt igen, hvis PES skal nå FIFA-seriens niveau.

Lydmæssigt er PES på nogle områder ganske fornuftigt. Selve lydeffekterne fungerer rigtigt godt, mens kommentatorerne i år virker en smule slatne. Og musikudvalget er heller ikke noget at råbe hurra for, om end det da byder på 2-3 interessante numre. Stemningsmæssigt bidrager publikumslydene dog rigtigt positivt til oplevelsen i år. De er logiske i sin udførsel og passer som regel rigtigt godt til, hvad der sker inde på banen. Visuelt er PES 2014 også rigtigt godt med, og det er næppe set flottere inde på banen, hvor animationerne afvikles flydende og naturligt, og hvor mange af de kendte spillere ligner sig selv. Ja, Wayne Rooney har sågar fået en visuel make-over i forhold til virkeligheden - en del af aftalen med Manchester United måske?

Game Modes er der ikke sket det store med. Det er de samme turneringer. Champions League, Europa League og diverse ligaer rundt omkring i verden. Der er Master League offline og online, og online-delen generelt ligner også sig selv. Der mangler lige som lidt lækkerier i forhold til FIFA-serien, som sidste år bød på træningsøvelser, og som i et stykke tid har haft sine kortpakker og meget andet "ekstraudstyr".

Det er ikke et revolutionerende PES-udspil, vi får denne gang, men det bygger bestemt videre på de gode takter fra sidste år, det forbedrer gameplayet en hel del, det har lidt flere licenser med, og det alene gør, at vi ufortrødent igen kan anbefale Pro Evolution Soccer 2014.