Fantastisk gameplay
Virkelig god historie
Superflot grafik og lyd
Enorm variation
Ikke så meget negativt her!
Køb Grand Theft Auto V hos vore partnere:

Det er nu mere end 5 år siden, at Grand Theft Auto IV så dagens lys, og selv om Rockstar Games bestemt ikke har hvilet på laurbærrene siden da, er det jo nok Grand Theft Auto V, vi mest af alt har set frem til. En massiv hype er der forventeligt bygget op omkring spillet, og vi kunne næsten ikke andet end at blive skuffede. Men det blev vi ikke - heller ikke denne gang - for Rockstar Games leverer med Grand Theft Auto V endnu et mesterværk af dimensioner.

Grand Theft Auto V, eller GTA V, som de fleste kalder det, minder i sin grundsubstans uhyre meget om sin forgænger fra 2008. Det er et sandkassespil, det er voldeligt, der er masser af humor, sex, kriminalitet, biljagt osv. Alt det, vi forbinder med GTA-serien. Men GTA V er bare mere af det hele, og så en hel masse nyt og fedt oveni. For det første byder spillet ikke på blot én, men hele tre hovedpersoner, som du følger skiftevis gennem hele spillet, og som du i løbet af de første timer i spillet bliver introduceret for. Den første er Michael, en ex-forbryder der har trukket sig tilbage fra rampelyset og nu lever i et håbløst forhold til både kone og børn og en stor trang til at vende tilbage til de gyldne dage, hvor alt gik hans vej. Spillet starter forrygende med et røveri, som Michael deltog i for 9 år siden, og ved slutningen af denne introduktion til Michaels fortid skiftes der kækt til Michael, der nu sidder og græder snot hos en psykolog, netop fordi han ikke han affinde sig med sin meningsløse tilværelse. Franklin er spillets andet hovedkarakter. En ung fyr med ambitioner om at nå højere op end bunden i den kriminelle verden, og som i samspil med sin gamle ven Lamar byder på en uhyre morsom og velskreven dialog - på den ondskabsfulde, fede måde. Endelig har vi Trevor, en af Michaels gamle kumpaner og en fyr med kort lunte og en helt igennem skæv og vanvittig opførsel, og som fylder rigtigt godt på personlighedsbarometeret. Persongalleriet, ikke mindst de 3 hovedpersoner, er totalt gennemarbejdet, og bærer flot spillets uhyre veloplagte historie til vejs ende.

De 3 hovedpersoner har hver sin specialegenskab. Michael er god til at undgå kugler og kan aktivere en slags bullet-time. Franklin har skarpe sanser, når det gælder bilkørsel, og når Trevor aktiverer sin specialegenskab, bliver han mindre sårbar over for fjenderne. Denne fordeling af specialegenskaber fungerer glimrende, og idet de ikke kan 'spammes' konstant, giver de heller ikke nogen ubalance i forhold til spillets sværhedsgrad. Generelt er GTA V ikke noget vanvittigt svært spil, om end der af og til kræves omtanke for ikke at skulle starte helt forfra på de enkelte missioner. Eller i hvert fald ved seneste checkpoint, som spillet indeholder i rigelig mængde. Det er rigtigt dejligt!

Sponsoreret PlayStation Plus video:

GTA V er som nævnt et sandkassespil, med hvad dertil hører. Spillet har sin hovedhistorie, som er bygget op omkring en række røverier, som du skal planlægge, og hvor du altid har selskab af to af spillets hovedkarakterer. Du kan vælge mellem en mere forsigtig tilgang til disse røverier, hvilket kræver meget arbejde, men som også mindsker risikoen for at fejle, eller du kan vælge en mere direkte måde, med større risiko for, at tingene går helt galt. Selve disse missioner er alle uhyre underholdende, og dertil kommer naturligvis et hav af sidemissioner, som Michael, Franklin og Trevor kan udføre hver for sig. Missionerne er meget varierede, og du får mange overraskelser undervejs.

Styringen af din karakterer fungerer endnu bedre end i GTA IV. Spillets coversystem er virkelig lækkert og intuitivt, og et auto-snap-sigtesystem gør det bekvemt at skyde med din controller. Det er virkelig fremragende arbejde af udviklerne. Grand Theft Auto betyder jo "bilrøveri", og biler udgør naturligvis en hel del i GTA V. Styringen fungerer simpelthen fantastisk, og klart bedre end i GTA IV. Det er meget arcadeagtigt, og man får en rigtig lækker fartfornemmelse, når man drøner gennem San Andreas varierer områder med byen Los Santos som centrum og med både ørken, bjerge og meget mere omkring. GTA V er kolossalt stort, og flere gange større end GTA IV, som bestemt ikke var noget lille spil. Det lækre i forhold til GTA IV er, at GTA V mere er en vaskeægte sandkasse, og man har adgang til hele det enorme område lige fra start. Dvs. har du lyst til at tage en motorcykeltur op i bjergene og bare drøne rundt i flere timer, jamen så gør du det. Fornemmelsen af at køre er fænomenal, og alene det gør spillet nærmest værd at købe. Der er naturligvis et hav af transportmidler til rådighed. Du kan flyve, du kan sejle, du kan... ja, næsten alt! GTA V byder på en variation i alt, hvad du kan lave, som er uset inden for genren og nærmest banebrydende i sit omfang. Du kan spille tennis, handle med aktier, springe faldskærm, dyrke yoga, gå på stripbar (og bruger du penge nok, kan du være heldig at score stripperen), du kan spille golf, gå på jagt, se TV, gå i biffen og meget, meget andet. Ja, du skal næsten selv finde ud af resten, for en af fornøjelserne ved GTA V er jo netop de mange øjeblikke, hvor man tænker: "Wauw, kan man også DET!".

Selvfølgelig har du også en bilradio, og på samme måde som i GTA IV, byder GTA V på et rigt udvalg af musikgenrer. Der er simpelthen noget for enhver smag, og dertil krydres oplevelsen med radioudsendelser, bl.a. om de forbrydelser, som dine 3 venner har været involveret i. Det bidrager til realismeniveauet! Når vi nu er ved lyden, så skal dialogen selvfølgelig også nævnes. Foruden at den er eminent skrevet, er den ligeledes eminent udført med virkeligt fremragende stemmepræstationer, der passer perfekt til de forskellige karakterer. Historien har vi været inde på i visse detaljer, men overordnet kan siges, at den klart er den bedste i GTA-serien. Spændende, humoristisk, alvorlig, samfundskritisk og skæv på samme tid. Det er endnu en af de ting, der gør GTA V til en fantastisk oplevelse. Underlægningsmusik og lydeffekter har også det store Rockstar-kvalitetsstempel udenpå, og er igen en faktor, der bidrag væsentligt til den fantastiske stemning.

Grafisk kan man godt i detaljen se, at Playstation 3 og Xbox 360 synger på sidste vers, men hvilken svanesang! For selvom de grafiske objekter godt kan virke en smule kantede af og til, når man sammenligner med, hvad vi har set, den næste generation kan byde på, så er GTA V stadig et af de smukkeste spil, denne generation har set. Farvesammensætningen, modelleringen af modeller, animationer og lyssætning. Alle disse elementer går tilsammen op i en højere enhed og er, sammen med de virkeligt fremragende mellemsekvenser, virkelig en katalysator for den superfede stemning, som hele GTA V gennemsyres af.

Foruden singleplayer-delen byder Grand Theft Auto V også på en helt ny slags multiplayer-oplevelse, som Rockstar har valgt at kalde GTA Online. Desværre bliver denne del af spillet først tilgængelig tirsdag d. 1. oktober, så du må væbne dig med tålmodighed, men heldigvis er der så meget indhold i single-player-delen, at det blot bevirker, at vi i ro og mag kan nyde denne del, inden vi for alvor får indblik i, hvilke lækkerier Rockstar kan byde på her.

Har du aldrig været til sandkassegenren, bør der trods det ikke være nogen som helst undskyldning for, at du ikke straks anskaffer dig Grand Theft Auto V. Det er og bliver sandsynligvis det bedste spil, år 2013 har at byde på. Det er vanvittigt omfangsrigt, vanvittigt velskrevet, vanvittigt flot, vanvittigt varieret og vanvittigt underholdende!