Fantastisk stemning
Megen variation
Ujævn kontrol
Til tider uoverskueligt
Manglende brugervenlighed
Køb The Wonderful 101 hos vore partnere:

Platinum Games er kendt for at lave hektiske spil med masser af grafisk lir og knivskarp kontrol – f.eks. Bayonetta, Vanquish og Metal Gear Rising. The Wonderful 101 er deres seneste udgivelse, og det er til Nintendos Wii U maskine.

Titlens vidunderlige 101 hentyder til 100 forskellige superhelte, og du træder i rollen som nummer 101. De 100 superhelte giver spillet tonsvis af personlighed og charme, i en historie, der bedst kan beskrives som et potpourri af forskellige actionfilmsklichéer, i særdeleshed fra det japanske.

Spillet starter med at du skal stoppe en bus, og inden du får set dig om er du i kamp med rumvæsener (de såkaldte Gethjerk), kæmpe robotter og dinosaurer. Historien kører i højeste gear hele vejen, og den bliver aldrig kedelig. Med sublime stemmer, lækker grafik og en god portion tosseri, er det den gode stemning, der er stjernen i showet her.

Spillet kan styres med en Pro Controller eller med gamepad. Du starter med en lille flok superhelte, men som spillet skrider frem kan du rekruttere flere. Jo flere du har, jo bedre, for du besidder evnen til at få dine vidunderlige helte til at skifte form. Wonder-Red kan lave en stor, rød knytnæve. Wonder-Blue kan lave et kæmpe, blåt sværd. Dertil kommer hurtigt kæder, piske, trapper, svæveflyvere, kæmpe buddinger (!), fjedre og andre ting, der kan være praktiske i de forskellige situationer, som spillet kaster dig ud i. For at lave knytnæven skal du lave en cirkel med enten den højre analoge pind eller med stylussen på touchscreenen. For at lave sværdet skal du tegne en streg, for at lave svæveflyveren skal du tegne en trekant, og så videre.

Sponsoreret PlayStation Plus video:

Der er rigtig mange ting, som du har muligheden for at gøre med dine superhelte, og alle knapperne er i brug, uanset om du bruger gamepad eller controller. Har du mange superhelte med dig, kan du lave større ting, eller du kan vælge at lave flere små. Det føles som om du styrer alle dine superhelte, for de bevæger sig for det meste i flok. Bliver flokken angrebet, kan de dog dele sig uden du har ret meget at sige. Alt efter hvilken form, du sidst har lavet, har din flok en leder. Har du lige lavet knytnæven, er det eksempelvis Wonder-Red, der styrer. Din energistreg går heldigvis kun ned, når din leder bliver angrebet, men hvis de andre superhelte bliver ramt, har du midlertidigt en mindre flok, og har derfor færre muligheder. Ramte superhelte i din flok ligger på bedste tegneseriemaner med stjerner omkring hovedet, og du kan enten vente lidt eller samle dem op ved at bevæge din leder over dem.

Rundt omkring på banerne kan du finde penge, så du kan købe flere forme og angreb, eller genstande, så du får energi tilbage. Efter hvert kapitel bliver du bedømt ud fra de sædvanlige faktorer, som hvor meget skade, du har taget, og hvor lang tid, du har brugt på banen. Her begynder du dog at kunne se ridserne i lakken på The Wonderful 101. Blandt andet fordi der foregår så meget på skærmen hele tiden, og fordi tempoet til tider er så højt, kan forskellen på en god karakter og en dårlig karakter være meget lille, og det kan virke en smule tilfældigt, hvilken karakter du får.

Et andet sted, der trænger til forbedring, er kontrollen, og spillets oplysninger om den. Nogle steder bliver alt skåret ud i pap, mens der andre steder helt mangler information. Spillet forventer bare, at du ved, hvordan du gør de forskellige ting. Værre bliver det, når du prøver at tegne én form, og spillet tolker det som noget andet. Når du har så mange angreb og muligheder til rådighed, så skal kontrollen være knivskarp, og her mangler den lige det sidste. Kameraet trænger også til mere arbejde – perspektivet i spillet er for det meste fastlagt, men flere gange vil du nok opleve, at der er zoomet for langt ind, og det er specielt ærgerligt, når spillet gør sig så godt fra lang afstand.

Alt i alt er The Wonderful 101 ikke nogen dårlig oplevelse, faktisk er der mange meget positive ting at sige om spillet, men det kunne have været et helt fantastisk spil i stedet for det til tider noget ujævne produkt, vi sidder med nu. Det er ærgerligt, men man kan stadig håbe på en efterfølger eller en udvidet udgave, der kan leve op til det kæmpe potentiale, der er her.