Lækker grafik
God styring
Poleret gameplay
Ikke megen nytænkning
Køb Killzone: Mercenary hos vore partnere:

Storslået serie på lille konsol
Killzone er en eksklusiv titel for Sony og tilmed en af de få, der er sigtet imod et mere voksent publikum. Serien startede med det originale Killzone på Playstation 2 i 2004, voksede sig stærk på Playstation 3 med Killzone 2 og Killzone 3 og gæstede Playstation Portable med Killzione Liberation. Nu er serien så landet på Playstation Vita.

Har du aldrig før stiftet bekendtskab med Killzone-serien, er det så småt på tide med en introduktion. Serien består af tre first person shooters, som udgør hovedserien, et skydespil set oppefra til PSP og nu endnu en first person shooter til Vita, men med en parallel historie til hovedserien. Historien finder sted i en fremtid, hvor menneskeheden har spredt sig til forskellige planeter rundt omkring i universet. Der er blodig krig imellem den interplanetare strategiske alliance ISA og de onde Helghast. Spillene sætter dig oftest i rollen som en ISA-soldat, der skal løse missioner, der ikke er helt ulig dem, du ville finde i et Call of Duty, men med en undertone af science fiction. Trods det er serien en anelse mere jordnær end Microsofts Halo-serie, selvom der bestemt er mange ligheder.

I denne omgang hedder hovedpersonen Arran Danner, og som navnet (måske?) antyder, er han lejesoldat. Det giver lidt mere frihed med hensyn til våben, og de missioner Arran kommer på, foregår på begge sider af krigen, og giver et andet perspektiv til den historie, vi allerede kender fra hovedserien.

Det første du vil bemærke, når du spiller Killzone: Mercenary er, hvor lækkert det ser ud. Spillets grafiske side er på niveau med spillene til Playstation 3 og det er muligvis det flotteste spil til Playstation Vita til dato. Det er detaljeret og flydende, og specielt lyskilderne imponerer.

Sponsoreret PlayStation Plus video:

Styringen fungerer ligesom i spil til de større konsoller. Højre pind bruges til at kigge rundt, venstre pind bruges til at bevæge Arran. Venstre skulderknap sigter, og højre skyder. Både den forreste og den bagerste berøringsflade bliver brugt, men til flere af tingene er det som alternativ til knapperne. Eksempelvis kan du løbe ved at tappe to gange hurtigt på den bagerste, men cirkelknappen har samme effekt. Ved nærkamp skal du lave et swipe i den rigtige retning for at dræbe modstanderen hurtigt og stille.

Fordi du denne gang er lejesoldat kan du selv bestemme, hvilket udstyr og hvilke våben, du vil have med. Det giver en høj grad af frihed, så du selv kan vælge, om du vil fokusere på store våben og masser af ildkamp, eller om du vil fokusere på at være lydløs og snige dig ind på fjenderne. Begge dele fungerer, og det giver måske anledning til ekstra gennemspilninger, hvor du finder ud af, hvad der fungerer bedst for dig. Alt giver penge, som kan byttes til bedre skjolde, granater, skydevåben og så videre i de mange kasseformede butikker, der ligger gavmildt fordelt på banerne.

Når du har spillet kampagnen igennem og vil have noget mere ud af spillet, så kan du gå i gang med at spille online. I den periode vi har testet spillet har der næsten ikke været nogen at spille imod online, men det kommer forhåbentligt, efterhånden som spillet bliver købt af flere gamere. I kampe mod ganske få modstandere fungerer det overraskende godt, og det gør det formodentlig også med en fuld lobby.

Killzone: Mercenary er med sin polerede kampagne, sin lækre grafik og velfungerende styring et meget vellykket Playstation Vita spil, og bestemt et af de spil, du som Vita-ejer bør overveje at have i din samling. Varmt anbefalet.