I børnevenlig stil er både tekst og tale oversat til dansk
Virkeligt udfordrende, men samtidigt tilgivende
Fedt spil for både børn og voksne
Flyvebanerne er desværre ikke med længere
Ikke helt så stor en overraskelse som forgængeren
Køb Rayman Legends hos vore partnere:

For små 2 år siden udkom Rayman Origins, og her på redaktionen roste vi spillet til skyerne og uddelte et af vores sjældne 10-taller. Rayman Legends lægger sig i sporet efter Rayman Origins, men med om muligt endnu flere skøre påfund, fantastisk grafik og vidunderlige udfordringer for alle størrelser.

I Rayman Legends er der igen fare på færde i Drømmenes Lysning. Teensierne er blevet taget til fange, og igen må Rayman og hans venner drage på eventyr for at befri dem. Det grundlæggende gameplay er der ikke pillet så meget ved. Rayman hoppe, løber, svømmer og svæver på samme måde som sidst, og det gør han aldeles fremragende. For styringen fungerer perfekt, og hvis du fejler, er det udelukkende din egen fejl. Spillet kan spilles af alle, og det er en fremragende kvalitet. Du kan sætte børnene til at more sig med spillet i timevis, for når man dør, kan de andre (man kan spille op til 4 samtidigt) bare genoplive dig. Uanset hvor mange teensier, du befrier, eller hvor mange Lums, du samler, så kan banen gennemføres. Og for perfektionister, der vil gennemføre banen til 100% perfektion, byder spillet på en meget høj sværhedsgrad, som er dejligt udfordrende - men ikke påkrævet for at kunne nyde spillet. Lums bruger du til at låse op for nye karakterer og andet indhold, og de Teensier, du befrier, kan du bruge til at låse op for nye baner. Spillet byder på mere end 120 af slagsen, og en hel perlerække af disse er gengivelser af de bedste baner fra Rayman Origins. Dette var bestemt et herligt gensyn!

Der er rigtig stor variation banerne imellem, som ikke kun byder på grafisk variation i form af eksempelvis oldtidens Grækenland eller En Verdensomsejling Under Havet-inspirerede miljøer. Gameplay-mæssigt er der også rigelig med variation. Nogle baner har bedre skjulte genstande og huler, mens andre er mere stressende og kræver, at du bevæger dig fremad med et vist pace. Derudover byder Rayman Legends på en større nyhed, nemlig introduktionen af Murfy, som ganske vist tidligere har optrædt i Rayman-universet, men ikke helt med samme funktion. Murfy fungerer som en slags hjælper for dig, og han kan eksempelvis flytte bjælker, skære reb over osv, hvilket muliggør dit avancement på banen. Samspillet mellem Murfy og dig fungerer rigtigt godt. Det er nemt at styre både Rayman og Murfy, om end der i visse sekvenser kræver stor fingerfærdighed for at time handlingen korrekt. Men det er nu mest af alt blot et af de mange charmerende features, som Rayman Legends byder på.

Sponsoreret PlayStation Plus video:

En af de virkeligt velfungerende banetyper i Rayman Origins var shooter-banerne, hvor man fløj på ryggen af en stor myg og skyd omkring sig som i en anden vertical shooter fra 1980'erne. Denne del er desværre ikke med længere, hvilket er beklageligt. Men til gengæld byder Rayman Legends på andre nye tiltag, og her skal især nævnes boss-baner med et gameplay, der delvist er inspireret af Guitar Hero- og Rock Band-spillene. Du skal time dine spring, slag osv. i takt til musikken, som i øvrigt er Ubisofts egne skøre fortolkninger af velkendte numre. Dette er et fremragende nyt tiltag og er medvirkende til, at Rayman Legends føles både genkendeligt, men også frisk og fyldt med nyt blot. Foruden selve hovedspillet, der byder på nærmest uendelig mange timers underholdning, er der også de sædvanlige baner, der skal klares på tid, og som igen er en meget stor udfordring. Der byder på diverse andre multiplayer-modes, og Ubisoft udfordrer sig sågar også med Daily Challenges, hvor du skal gennemføre bestemte baner, og hvor de bedste spillere annonceres inde i spillet.

Rayman Origins var visuelt en genistreg fra Michel Ancel og Ubisofts omtalte grafikmotor, Ubiart Framework, som tillader designere og grafikere at afprøve ideer nærmest on-the-fly. Denne grafikmotor er udviklet yderligere til Rayman Legends, og man føler straks, at niveauet denne gang når endnu større højder end sidst. Og sidst var fantastisk! Der er masser af lag af parallax-scrollende grafik i både for- og baggrund, og både miljøer, karakterer, animationer og effekter fungerer helt fantastisk. Både sammen og hver for sig. Dertil skal det siges, at lyden også har et endnu højere niveau end sidst - også qua de rytmebaserede boss-baner.

Skulle man sætte et lille ankepunkt ved Rayman Legends, og det gør vi kun, fordi vi sammenligner med, hvor bjergtaget vi blev over Rayman Origins, så er det, at spillet måske ikke er helt så revolutionerende, som Rayman Origins var. Dette er stort set også det eneste negative, vi kan finde ved Rayman Legends, som - lige som sin forgænger - er et spil, du bestemt IKKE må undgå. Rayman Legends er et af årets absolut bedste spil. Det er smukt, det er sjovt og det er fantastisk underholdende!