XCOM-universet skinner heldigvis igennem
Spændende historie og godt stemmeskuespil
Flere ganske fornuftige gameplay-elementer
Flere lidt forældede gameplay-elementer
Animationer og grafik generelt ikke på topniveau
Køb The Bureau: XCOM Declassified hos vore partnere:

Man kunne frygte, at The Bureau: XCOM Declassified blot var et forsøg på at sætte malkemaskinen på yveret af den klassiske turbaserede strategi-serie, men heldigvis formår The Bureau at overraske positivt og er langt fra så dårligt, som vi umiddelbart havde frygtet.

The Bureau: XCOM Declassified finder sted i 1962. Jorden er under invasion fra fremmede magter fra rummet, og du - i rollen som CIA-agenten William Carter - er udset til at redde verden. Efter en ca. 1 time lang introduktion til spillets mekanismer via en omfattende intro-level til spillet, bliver du præsenteret for XCOM, hvor du tilbringer resten af din tid i spillet. På XCOM-stationen kan du som i de gamle strategispil hyre agenter, som kan assistere dig på de forskellige missioner. Spillet har en hovedhistorie, mens der derudover er mulighed for at spille et hav af sidemissioner, hvor du kan samle info om fjenderne og samtidigt gøre dine egne og dine kollegaers evner stærkere. Spillet har således en række rollespilselementer - igen noget, vi kender fra XCOM-spillene, og dine 2 makkere pr. mission kan vælges blandt Commando, Engineer, Support og Recon. Hver type har sine helt specielle egenskaber, men der er dog ikke en 100% afstemt balance mellem disse, da du sandsynligvis vil have en tendens til at vælge de samme typer hver gang.

Spillet er et third-person skydespil, der - modsat strategispillene - foregår i real-time med masser af action. Dermed ikke sagt, at det turbaserede helt er glemt, da du via Battle Focus Mode næsten spiller en slags turbaseret strategispil, idet spillet går i slow-motion, alt imens du kan sætte dine makkere til at udføre forskellige handlinger. Eks. at placere et selvskydende maskingevær (turret) et strategisk sted eller lade en agent gå efter en bestemt fjende.

Sponsoreret PlayStation Plus video:

Hver mission i hovedhistorien er forholdsvis lang, men dog med mange checkpoints, mens de mange sidemissioner er langt kortere og som regel langt simplere. Der er dog stadig et rimeligt højt niveau af udfordring, hvis du undgår spillets laveste sværhedsgrad, så spilletid for pengene får man bestemt.

Gameplaymæssigt virker spillet på en række områder forældet og kunne såmænd godt være udgivet for 7-8 år siden, mens det på andre føles frisk. Battle Focus Mode er en ganske habil funktion og fungerer virkeligt godt, hvilket måske vil kunne afholde de fleste hardcore XCOM-fans fra at rynke alt for meget på næsen.

Grafisk er i spillet en blød mellemvare. Det er ikke vanvittigt flot på noget tidspunkt, men dog på et middelmådigt acceptabelt niveau, hvor især animationer og lyssætning godt kunne trænge til en ekstra kærlig hånd. Historien er generelt rigtigt spændende og velskrevet, og dialogen udføres virkelig flot og overbevisende. Musikken understøtter fint den tætte stemning, man ofte oplever under missionerne, og alt i alt er lydbilledet ganske overbevisende.

The Bureau: XCOM Declassified havde vi ikke den store forventning til, men 2K Games har formået at hive flere elementer fra de gamle strategispil ind i en 3D-shooter-verden, og det må man tage hatten af for. The Bureau lægger sig bestemt ikke blandt toptitlerne, men er et actionspil over middel, som du - om ikke andet når det kommer på tilbud - bestemt bør give en chance.