Legeplads til eksperimenter
Langtidsholdbart
Man ser ikke meget til Elizabeth
Få baner
Køb Bioshock Infinite: Clash in the Clouds hos vore partnere:

Flere øretæver mindre handling
De der har siddet og trippet for at få mere af samme slags historiedrevne eventyr som i Bioshock Infinite vil sikkert blive skuffede, for Clash in the Clouds (CitC) er en rendyrket legeplads hvor du rigtigt får lov til at udforske alle dine våben og vigors mod de fjender de også mødte i kampagnen. Du spiller stadig rollen som Booker DeWitt og du har stadig Elizabeth ved din side, men forholdet mellem de to er i Clash in the Clouds reduceret til at Elizabeth advarer om fjender og kaster ammunition og salt til dig med jævne mellemrum.

Clash in the Clouds er centreret omkring Columbia Archeological Society, hvorfra du kan gå i gang med fire forskellige baner med udfordringer, der hver især består af 15 bølger af fjender der skal nedkæmpes. Udfordringerne foregår på fire baner der er baseret på de fire områder Finkton, Soldier’s Field, Comstock Center Rooftops og Emporia fra hovedspillet.

Før hver bane starter du i et våbendepot, hvor du har adgang til alle spillets våben (bortset fra Crank Gun), men kun få vigors. Ved at nedkæmpe fjender tjener du penge, og mellem hver bølge får du enten en nu infusion-flaske eller et nyt stykke udstyr. I våbendepotet er der maskiner, hvor du, for de penge du tjener, kan købe våbenopgraderinger og vigor. På den måde får du hurtigt bygget din person op til de udfordringer, spillet giver dig. De fremskidt, du gør på denne måde, er desuden permanente, så hvis du skulle få lyst til at gå tilbage og prøve de samme udfordringer igen, vil du være bedre rustet i forhold til første gang.

Ud over opgraderinger kan du bruge de penge, du tjener undervejs, på at købe genstande til museet i Columbia Archeological Society. Her kan du investere i alt fra statuer af figurer i spillet til kinetografer med videoklip, der ikke tidligere har været tilgængelige. Det er vel næsten unødvendigt at sige, at et fyldt museum naturligvis udløser en af de 10 nye achievements, som følger med CitC.

Sponsoreret PlayStation Plus video:

I hver bane er hovedmålet at udslette alle fjender, men hver bølge har også et sekundært mål, hvor du kan opnå en blå roset. De sekundære mål går ud på at gennemføre bølgen på en bestemt måde eller med brug af bestemte våben og lægger yderligere op til at bruge Clash in the Clouds som en legeplads til at afprøve våben og vigor-kombinationer. Nogle af ”blue ribbon”-udfordringerne er enkle og lige til som at gennemføre en bølge kun med Sky-line strikes eller vigor-fælder, mens andre er tæt på umulige som at dræbe en Siren før hun genopliver en død eller at nedlægge en Handyman ved hjælp af en Tesla coil.

Hvad mon er værre end en handyman?
Udfordringerne bliver langsomt barskere og barskere. På den første bane ”Ops Zeal” kan alle være med, mens det bliver helt sindssygt mod slutningen af ”Emporia Arcade”, som får hovedspillets ”1999 mode” til at ligne en spejdertur på Gudenåen. Hvis du havde problemer med at slås mod en handyman, så prøv mod to af gangen.

For sølle 30 kroner er der masser af værdi i Clash in the Clouds. Der er udfordringer, der rangerer fra det banale til det næsten håbløse, og der er masser af grunde til at spille banerne igennem igen og igen for at klare alle blue ribbon-udfordringerne eller forbedre din high-score. CitC er også den perfekte legeplads for at afprøve nye kombinationer af våben og vigors, som du aldrig får lejlighed til ved at spille kampagnen. Der er masser af action, og undervejs glemmer du næsten, at du ikke ser ret meget til Elizabeth. Men også kun næsten. Til gengæld kan vi så glæde os til at gense både hende og Booker senere på året, hvor den første rigtige historiedrevne udvidelse, ”Burial At Sea”, udkommer.