Fine multiplayer muligheder
Nok mest for kendere og fans
Tungt og langsomt
Grafikken svinger meget i kvalitet
Køb Space Hulk hos vore partnere:

På jagt efter rumaffald
Space Hulk brætspillet fra Games Workshop dukkede op tilbage i 1989. Spillet er solidt funderet i Games Workshops Warhammer 40.000 univers, men det er samtidig også en hyldest til (eller et åbenlyst tyveri af) James Camerons film Aliens fra 1986. Det er også et af de brætspil, jeg husker bedst fra mine nørdede teenageår, hvor jeg med vennerne kunne holde lange samtaler om Space Marines og hvilke chapters der var sejest.

I PC spillet, der kan købes via Steam, tager du kontrol over en deling Terminator Marines – genetisk-manipulerede supersoldater i gigantiske rustninger, der i fanatisk iver for at dø heroisk for kejseren, udsætter sig selv for ekstreme farer. De er ret passionerede i den retning - selvom de hyler som små piger, når deres våben går i baglås. Og det gør de tit. Dine Space Marines fra The Blood Angels udviser deres blinde fanatisme og overdrevne loyalitet ved at borde et såkaldt ”Space Hulk” – et vrag af et stort rumskib, der driver tomt og forladt gennem rummet.

Det vrag du bliver sat til at undersøge hedder Sin of Damnation. The Blood Angels går fanatisk til værks, for de har noget at bevise. Hele deres chapter, minus 50 mand, er nemlig blevet udslettet ombord på et andet Space Hulk for hele 600 år siden. Så nu skal skampletten vaskes af og det skal du hjælpe med. Hvis du var i tvivl, så bærer Space Marines tydeligvis nag i ret lang tid.

Det er i realiteten alt sammen udenomssnak, for Space Hulk er en tro kopi af brætspillet. Der er 12 missioner, der er kopieret fra brætspillet og tre enkle tutorial missioner, hvis du aldrig har spillet det originale brætspil. Underholdning nok til en række aftner, hvis du kan leve med missionerne og spillets tempo og ensformighed.

Din opgave er at lede din gruppe af Terminators gennem banen og udføre simple mål: ødelægge et kontrolrum, undslippe området eller noget helt tredje. Missionerne er enkle, fordi Space Hulk i sig selv er et enkelt spil. Nu ville det jo være smadder let at løse missionerne, hvis Sin of Damnation var et tomt og forladt skrog, men det er det naturligvis ikke. De Aliens-inspirerede ”Genestealers” vælter frem fra alle kroge og hjørner, så snart du sætter din første pansrede støvle i rumskibets mange trange korridorer.

Space Hulk er et helt traditionelt trækbaseret spil, hvor du hvert træk kan flytte dine Terminators, skyde og beordre ”Overwatch”. Komplicerede ting som Stats og Inventory og mere lavpraktiske ting som dækning skal du ikke tænke på og da de fleste Terminators bærer samme type våben, er dine muligheder ret begrænsede. For Space Hulk handler ikke om detaljer, men om at finde en tilpas rytme mellem at dække de lange korridorer med Overwatch, placere Terminators, så de kan give gensidig støtte og lukke ned for korridorer med. f.eks. ild fra flammekastere. Det er en enkel balance, der fungerer rigtig godt. I hvert fald i det originale brætspil og til tider også i computerspillet.

For de tålmodige
Problemet med Space Hulk i den nye computerudgave er at det føles tungt og langsomt. Det ville nok være hurtigere at spille brætspillet i stedet for – hvis du ellers har det, for Games Workshop har produceret det, stoppet med at produceret det, startet igen og stoppet igen om og om igen. Under alle omstændigheder er kendskab til brætspillet og universet er nok en nødvendighed, hvis du vil have fuldt udbytte af computerspillet.

Gameplayet er som sådan også ganske enkelt. Hver Terminator har en bunke Action Points og du har hvert træk en bunke Command Points, som du kan supplere med, hvis en Terminator skal yde en ekstra indsats. Det koster naturligvis point at bevæge sig, skyde, åbne døre, reparere våben og påbegynde en Overwatch. Dine Terminators går desværre umenneskeligt langsomt, så det bliver hurtigt en pine at se dem lunte af sted og deres sløve tempo suger spændingen ud af spillets action.

Skud mod Genestealers afgøres med et terningkast som i brætspillet. Det fungerer meget godt og suppleres ofte af små heroiske videoklip af din Terminator der skyder. Også dette bliver trættende i længden og især de enormt grimme videoklip af Genestealers, der dør i grim sky af hvad vi antager er pixeleret blod, bliver med sikkerhed enerverende både at se og høre på.

Du kan ikke slå disse klip fra eller sætte tempoet op for dine Terminators, så spillet forbliver en sløv omgang. Dertil kommer at kameraet er alt andet end samarbejdsvillig og at kontrollen til tider er tung at danse med – alt for ofte kommer du til at flytte en Terminator, når du ville skyde eller få flyttet en Terminator uden at få ham drejet i den rigtige retning. Du har heldigvis mulighed for at ændre dit sidste træk, men interfacet kunne sagtens forbedres.

For fans, der ved hvad de får
Space Hulk er således mest et spil for fans af universet og det originale brætspil. Her er nemlig ingen udvidelser (i hvert fald ingen Deathwing endnu), ingen karakterudvikling eller rollespilselementer og ingen ny historie. Der er bare Space Hulk. Gode gamle Space Hulk.

Så selvom spillet er tungt og langsomt og selvom jeg kan blive frustreret over kontrollen og over hvor hurtigt en mission kan tabes pga. tilfældigheder, så er Space Hulk stadig et sjovt gensyn med en klassiker fra min ungdom. Multiplayer mulighederne er fine og flere af de småfejl, der plagede den ved udgivelsen, er allerede rettet i patches, så fans kan komme til at dyste mod hinanden. Det er nok en god ide, for AI’en er ikke altid lige imponerende.

Så hvis du er gammel fan af Space Hulk, så er denne PC version ikke helt ved siden af. Det er ikke stor spilkunst, det vil de fleste nok skrive under på, men det er en tro konvertering af et brætspil, som det kan være svært at skaffe sig en kopi af i dag. Hvis du hverken forventer mere eller mindre end det originale Space Hulk, så bliver du i hvert fald ikke skuffet.