Score: 8
Udkommer til:
Anmeldelsen dækker:

Udvikler(e):
Udgiver(e):
PEGI 3+
PositivtNegativt
Nye udfordrende baner
Veldesignede baner
Mere af samme høje kvalitet
Sælges samlet med New Super Mario Bros. U
Krævende baner og skrap tidsgrænse
Køb New Super Luigi U hos vore partnere:
 

DLC med masser af kvalitet
Det er nu en del år siden at spillegenden Shigeru Miyamoto ”opfandt” Marios høje og grønklædte bror Luigi. Han dukkede op for første gang i Mario Bros. i 1983, hvor han var spiller 2's karakter. Siden da er det gået slag i slag for den ranglede blikkenslager, der efterhånden har en hel del spiloptrædener på sit CV. Men han har næsten altid stået i skyggen af sin bror, til trods for at han - ifølge to af vores kvindelige anmeldere - er ”klart den lækreste af de to” (virkeligt citat – I kid you not!).

Det er således 30 år siden, at verden for første gang så Marios bror. Det fejrer Nintendo med ”Year of Luigi”, der dækker over en række spiludgivelser, med en prominent plads til Luigi – herunder Luigi's Mansion 2 og ikke mindst New Super Luigi U.

New Super Luigi U er egentlig en download-pakke til New Super Mario Bros. U, der var et af de bedste lanceringsspil til Nintendo Wii U. Men det er også udgivet i en uafhængig pakke på en skive, så du kan spille det uden at have Super Mario Bros U.

For de hardcore
Super Luigi byder på ca. 80 nye baner, der alle har Luigi i hovedrollen. Luigi har helt andre færdigheder og føles væsentlig anderledes end Mario og det skaber i høj grad en helt anden spiloplevelse. Luigis hop kan være både højere og længere end Marios og han er en smule mere tricky at styre, da han lader til at glide en lille smule mere end Mario. Det kræver således lidt tilvænning at mestre Luigis nye færdigheder.



De nye baner er alle designet med Luigi in mente og da de alle har en skrap 100 sekunders tidsgrænse, skal tingene gå stærkt. Rigtig stærkt endda og samtidig også særdeles præcist. Det er med andre ord bestemt ikke for amatører – banerne er designet med henblik på lynhurtige reflekser og de tvinger dig ofte til at handle før du tænker, for der er fælder, fjender og afgrunde i massevis. Det er fedt og velovervejet banedesign, men det er samtidig også stressende, hektisk og primært for spillere, der virkelig kan lide en solid udfordring.

Da de nye baner, som nævnt, er designet til Luigi og ikke til Mario, har Luigi fået en ny makker til multiplayer – nemlig Nabbit. Nabbit er glimrende til nye spillere i multiplayer, idet han ikke kan dø ved at røre fjender (han kan dog stadig dø ved at falde ned eller blive knust). Han er dybest set en (særdeles grim) tyvagtig kanin, der forvandler power-ups til ekstra liv, men der er den lille finte, at han ikke selv kan bruge de power-up han samler op. Det er en sjov karakter, der i sidste ende er et fint supplement til Luigi.

Multiplayer i udvidelsen er en endnu mere kaotisk og hektisk omgang end det var i Super Mario Bros. U. Spillet er designet til særdeles hurtige bevægelser og der er kun plads til en meget lille fejlmargin – det vil med sikkerhed lede til kaos og en massiv mængde dødsfald med mange spillere. Men sjovt – det er det!

Der er ingen Boost Mode på de nye baner (det er der sådan set ikke behov for), så de 82 baner og et par nye karakterer er i bund og grund hvad du får ud af pakken. Og mens det måske lyder som ”lidt for lidt”, så er det langt fra tilfældet. Super Luigi U byder på masser af veldesignede baner, med en overflod af intensitet og meget mere fart og spænding end mange af banerne i originalen. Dette er måske ikke en udvidelse, som de mere casual platformspillere bør kaste sig over og den vil næppe kunne vække din interesse, hvis du er blevet træt af Mario, men for de virkelige fans, der søger og hungrer efter en rigtig god og solid udfordring, er pakken næsten perfekt!.

Gamesector Anbefaler

Om Henrik Schou

Henrik Schou har skrevet om spil siden 1997, hvor han var med til at lave spil-programmet "Hi-Score" for TV-Danmark. Derfra gik det til Jubii's spilsider i 1998. Der fungerede han som skribent ind til år 2000, hvor han startede www.gamesector.dk. Siden da har han fungeret som ivrig skribent - især når der skal skrives om rollespil og strategispil og ikke mindst klassiske point-and-click adventures (hvis død han dagligt begræder).