Klassisk Nintendo charme
Masser af gøre i dit eget tempo
Virker stadig lige opfindsomt
Kan blive lidt ensformigt
Køb Pikmin 3 hos vore partnere:

En LÆNGE ventet efterfølger
Vi skal virkeligt langt tilbage. Helt tilbage til dengang da en Nintendo var en grim kvadratisk kasse som, lad os bare være ærlige, nærmest ingen mennesker ejede. Året var 2004, og for Nintendo-fans stod menuen på GameCube og Pikmin 2. Udover at dele samme fantastisk sjove navn, som sin forgænger (vi er stadig ikke blevet voksne, så vi griner altid over ord, der indeholder ”pik”), så var Pikmin 2 en fantastisk underholdende blanding mellem let strategi og action. Nu, næsten ni år senere, er Pikmin 3 så kommet til Nintendo Wii U, og vi kan godt love, at det har været ventetiden værd.

Nintendo Wii U har oplevet en decideret spiltørke siden udgivelsen af konsollen. Der er næsten gået ren spilmæssig Sahara i den. Men med spil som Pikmin 3, er der håb for, at flere nu får øjnene op for konsollen. For selvom Pikmin 3 i grove træk ikke adskiller sig voldsomt meget fra sine forgængere, så er det stadig et helt fantastisk underholdende spil, der byder på masser af variation, smuk grafik og en nuttet og afslappet stemning. Spillet leverer alle de gode elementer, vi husker fra de første to GameCube-spil, og krydrer det med lige præcist nok nyt til, at spillet stadig føles spændende og nyt.

Plottet i Pikmin 3 er ret simpelt og er på niveau med noget, du kan opleve i en halv times tegnefilm en lørdag morgen. Du er en del af et hold rumrejsende, der er sendt ud fra planeten Koppai. Din mission er at skaffe befolkningen på Koppai, der er ved at sulte ihjel, mad. Men før du kan slæbe intergalaktiske Happy Meals hjem, sker der det, der sædvanligvis sker i denne type spil. Du gættede det – du styrter ned på en fremmed planet. Så nu er gode dyr rådne.

Men der er intet, der er så skidt, at det som regel ikke er godt for noget. Måske lige bortset fra Paradise Hotel altså. Det viser sig nemlig, at planeten, som du er nødlandet på, kaldet PNF404 (indsæt selv fejlmeddelelses-joke her) er rig på gigantiske frugter, som med lethed kunne brødføde befolkningen på Koppai! Men der er lige det lille problem, at alting på PNF404 er gigantisk i forhold til dig og din besætning. Så du får behov for hjælp til at indsamle forsyningerne, og du skal nok også have en hånd med at samle nogle af de andre spændende skatte, som planeten byder på.

Det er her, de små Pikmin kommer ind i billedet. Pikmin er små menneskelignende plantevæsener, der bor på planeten, og som trofast følger dig rundt på dine eventyr gennem spillet. Du kan smide dem mod forhindringer og fjender, som de efterfølgende så forsøger at smadre. Der ryger naturligvis en Pikmin i svinget i ny og næ, men heldigvis er der mulighed for at samle flere op rundt omkring.

Mere pik og mere min, tak!
De fem typer af Pikmin, som du måske husker fra de foregående spil, dukker op igen i Pikmin 3. De fem typer, der er inddelt efter farve, har hver specielle færdigheder, og de suppleres nu af to nye typer af Pikmin. Den nye ”rock”-Pikmin er langsom, men kan knuse sten og glas, mens de pinke Pikmin har vinger og derfor er i stand til bl.a. at angribe flyvende fjender og nå steder højt over dig.

Spillet foregår i en stor verden, inddelt i områder, som du frit kan udforske i dit eget tempo. Der er Pikmin at finde, fjender at besejre og massevis af opgaver og udfordringer at løse for at komme frem til områder med den vigtige frugt eller nye skatte. Den eneste begrænsning der er for dine ture rundt på planeten, er din madforsyning. Din besætning fortærer nemlig en flaske frugtsaft om dagen, og det er Game Over, hvis du løber tør. Du skal også huske at komme i sikkerhed om natten og få dine Pikmin med. Der er nemlig farlige natteaktive rovdyr, der fortærer dine Pikmin, hvis du ikke får dem i sikkerhed, når dagen er forbi.

Når du først begynder at få flere typer af Pikmin under din ”kommando”, begynder spillets mange muligheder for alvor at åbne sig op. Selvom grafikken er nuttet og præmissen måske virker lidt humoristisk og afslappet, er de strategiske elementer i Pikmin 3 rigtig gode. Der er masser af puzzles at løse og de forskellige Pikmins er dit værktøj til at løse problemerne. Din opgave er at gennemskue hvordan og hvornår værktøjet skal bruges.

De simple strategiske elementer udvides desuden af muligheden for at have flere ”teams” af Pikmin i felten. Disse kontrolleres af de forskellige besætningsmedlemmer på dit rumskib. Du har i alt tre at hoppe imellem i modsætning til Pikmin 2, hvor du kun havde Olimar og Louie.

Bliver du træt af spillets centrale historie, er der andre spilmuligheder. Der er forskellige udfordringer på tid, som du kan spille igen og igen for at opnå guld-, sølv- eller bronzemedaljer. Det er knapt så sjovt som den centrale del af spillet, men det er kærkommen afveksling. Der er også en multiplayer mode, ”Bingo Battle”, hvor to spillere kan dyste. Denne fungerer næsten som en form for Pikmin-inspireret ”tre-på-stribe”.

Kontrollen er overordnet set rigtig god. Spillet kan faktisk spilles med en almindelig Wiimote Plus med en Nunchuck eller med en Wii U Pro Controller. Personligt foretrækker jeg dog stadig at anvende Wii U konsollens Gamepad, hvis skærm fungerer som et oversigtskort, mens du spiller.

Pikmin 3 byder på rigtig flot og detaljeret grafik. Det er første gang, du får lov til at opleve alle Pikmin-herlighederne i storslået HD-grafik, og det giver altså bare noget til oplevelsen. Det er fantastisk underholdende at navigere rundt i en verden af forvoksede planter og bevæge sig gennem en jungle af græsstrå. Bevares - det koncept har ikke ændret sig siden de foregående spil, men denne gang ser det bare hamrende flot og ekstra detaljeret ud. De små Pikmins er lige så nuttede som altid, og en af spillets store styrker er naturligvis det forhold, som du helt uundgåeligt får til de små væsner, når de trofast tøffer efter dig rundt på planeten.

Der har været langt mellem snapsene til Nintendo Wii U. I hvert fald langt mellem de platform-eksklusive sværvægtere, der kan overbevise tvivlerne om at købe både konsol og spil. Men Pikmin 3 er spilmæssigt en hel flaske Rød Aalborg. Måske endda en tønde af den klare Aqua Vitae. Hvis ikke et nyt Pikmin-spil med masser af Nintendo-charme, gode strategiske elementer og en stor spændende verden at udforske kan sælge nogle Wii U-konsoller, så ved jeg ikke, hvad der kan. Jeg har i hvert fald fået genopfrisket mit kærlighedsforhold til de små fyre, og jeg håber inderligt, at Nintendo smider kul på og får lavet en Pikmin 4. Helst før der går ni år igen, tak!