Playstation Network

PEGI 16+PEGI Bad LanguagePEGI Violence
Voldsomt fedt gameplay
Masser af spilletid for pengene
Ikke for sarte sjæle

Hvad mangler der i det moderne mediebillede? Hvis du er en af de få, der svarer ”mere vold”, så har jeg et spil, du bør kigge nærmere på!

Navnet på spillet er Hotline Miami, og det er både friskt og velkendt på samme tid. Grafikken er simpel og grov, hvilket er heldigt, for det kunne hurtigt blive meget kvalmende, hvis de enorme mængder rå ultravold blev serveret i en mere realistisk indpakning.

Historien foregår i 1980'ernes Miami. Det kan være svært at finde ud af, hvad der egentlig foregår, men det er en del af oplevelsen. Du træder i skoene på den unavngivne hovedperson, der tager mod ordrer fra nogle mystiske personer i dyremasker. Hjemme i lejligheden ringer telefonen, og hovedpersonen bliver sendt på missioner, der så godt som altid går ud på at dræbe alt, hvad der bevæger sig. Mellem missionerne, som der er 15 af, styrer du hovedpersonen rundt i små scener, der dels understøtter spillets syrede stemning, og dels avancerer historien en smule.

Det hele er set oppefra og ned. Hovedpersonen er ikke den typiske actionhelt, der kan modstå skud, slag og knivstik – faktisk dør han øjeblikkeligt ved næsten den mindste berøring. Heldigvis kan man trykke på X og fortsætte lynhurtigt, og det er vigtigt for spillets gameplay, at man ikke skal vente ret længe for at komme i gang igen. Du kommer nemlig til at dø MANGE gange i Miami. De mange dødsfald giver spillet en lille smag af puzzle, for der skal gerne tænkes en smule over banerne. Du kan gribe de forskellige værelser an på forskellige måder. Åbner du en dør for hurtigt, kan larmen alarmere den bevæbnede vagt, der står på den anden side. Lister du dig rundt og bruger en kniv, er du ofte bedre stillet, men en anden strategi kan være at affyre et jagtgevær og gemme dig bag døren, så du kan dræbe fjenderne, efterhånden som de nysgerrigt vælter ind. Fjenden dør heldigvis næsten lige så let som dig selv, men de har lynhurtige reflekser, så du skal holde tungen lige i munden. Det kan også være livsfarligt, hvis du tror, du har dræbt en fjende, men han ikke er helt død. Så er det bedre at være på den sikre side, og lige skære halsen over på ham eller banke hans hoved ned i gulvet et par gange. Det kan ikke siges tydeligt nok, at spillet ikke er for sarte sjæle.

Undervejs låses der op for forskellige masker, man kan have på. Disse masker har forskellige egenskaber. Eksempelvis kan en maske lade dig starte med en kniv i stedet for bare dine bare næver. En anden maske gør, at du kan slå fjender ihjel ved at åbne døren i hovedet af dem. Efter hver mission bliver du bedømt ud fra, hvor mange gange du døde i forsøget, hvor meget tid du brugte, og hvor stilfuldt, du klarede missionen. Spillet giver derfor rigtigt meget spiltid for pengene, hvis man gerne vil have en god karakter for hver mission, og hvis man gerne vil prøve sig lidt frem med de forskellige masker. Desuden kan du aldrig være helt sikker på, hvordan fjenderne reagerer, og det er lidt tilfældigt, hvilke våben, der ligger smidt rundt omkring.

Musikken i spillet er virkelig god, og de psykedeliske toner giver lige det ekstra pift, der skal til. Sammen med grafikken giver det spillet et ganske særligt udtryk og en speciel stemning, men hvis du sidder fast i en bane, vil musikken nok komme til at irritere.

Spillet understøtter cross-buy, så du automatisk får ”den anden” version med i købet, hvis du køber det til PS3 eller PS Vita. PS3-versionen lader dig spille med en controller, mens Vita bruger en kombination af knapper og touchscreen. På grund af spillets grove grafik ser Vita-versionen måske endda også lidt bedre ud, men det er en smagssag, hvad der er den bedste version. Har du begge maskiner er det rigtig fedt, at du kan sidde hjemme og spille det på PS3, og efter en synkronisering online kan du så fortsætte dit spil på PS Vita i bussen eller toget.

Alt i alt er Hotline Miami en virkelig unik oplevelse, der med sin specielle kombination af snigeri, puzzle og action leverer solid underholdning til mange timer.