Sjov multiplayer
Alt for ensformige minispil
For meget gimmick, for lidt indhold
Kun 16 spil i alt
Køb Game & Wario hos vore partnere:

Rør, drej, vend... og gab
Når Wario er involveret i et spil fra Nintendo, så ved de fleste godt hvad menuen byder på: nemlig minispil – og som regel mange af dem. Game & Wario er naturligvis ingen undtagelse, selvom vi ikke vil påstå at Wii U konsollen ligefrem mangler minispil.

Game & Warios plot, der virker spinklere end en anorektisk spilnørd til et bodybuildertræf, viser nogle af de spil, som Wario selv skal forestille at have designet. Han designer spillene til et helt nyt spilsystem, der har en smart skræm på controlleren. Det er naturligvis en reference til Wii U konsollen selv, så det er omkring så dybt det plot stikker og omtrent lige så hurtigt, som det er fortalt, har spillet selv glemt det.

Spillet byder på overordnede 12 minispil, der hver især kan indeholde flere baner eller spilmodes. Hvert minispil er ret hurtigt gennemført og de anvender naturligvis hver en eller flere features ved Nintendo Wii U konsollens gamepad. F.eks. skal du styre en skiløber ved at vippe med gamepadden, skyde fjender ved at spænd en bue på touchskærmen og sigte med gamepadden eller tage billeder ved at bruge gamepadden som et kamera.

De fleste af disse effekter og funktioner er sådan set allerede anvendt i flere Wii U spil, så i sig selv er de ikke noget nyt eller overraskende. Derfor virker det også lidt tyndt, at flere af minispillene virker alt for afhængige af gamepaddens specielle kontrolfunktioner for at fungere – enkele minispil skiller sig dog positivt ud ved at underholde uden at forfalde til kontrol-gimmicks. F.eks. puslespillet ”Patchwork” og Game & Watch klonen ”Gamer”. Disse er glimrende og blev hurtigt de to mest spillede minispil (i single player) her hos os.

Det er naturligvis en smagssag, hvilke minispil du kan lide. Men under alle omstændigheder er 12 minispil i underkanten, især når flere af dem kan overståes på under 30 sekunder og andre forfalder til at være simple kontrol-gimmicks.

I minispillene kan du tjene tokens, som du kan veksle for en af 240-bonus ting. Nogle af bonustingene er enkelte baner fra minispillet ”Gamer”, mens andre er ekstra baner til de eksisterende minispil, hints til multiplayer spillene eller noget helt fjerde. Selvom vi er ramt lige så hårdt af samler-genet, som de fleste andre gamere, blev vi aldrig rigtig interesserede i at spille længe nok til at skrabe samtlige 240 bonus ting ammen og vi tvivler helt ærligt på at der overhovedet er nogen, der har tålmodighed til den bedrift.

Multiplayer er der også blevet plads til i Game & Wario – heldigvis da, for her kan du sagtens bruge et par timer eller tre med vennerne. Der er en lille håndfuld multiplayermodes (læs: fire), hvoraf Pictionary-klonen ”Sketch” klart er vores favorit. Generelt er multiplayer minispillene glimrende og de trækker karakteren en smule op – desværre er der ikke ret mange af dem, så fornøjelsen er relativt kortvarig.

At lave gode minispilssamlinger er helt åbenlyst lidt af en kunstart og der er langt mellem spilfirmaer, der formår at kombinere en ”ny” konsols tekniske muligheder med interessante minispil og samtidig levere både indhold og variation nok. Udviklerne af Game & Wario har helt klart ikke formået at få tingene til at gå op i en højere enhed denne gang. Der er for få minispil, kvaliteten af dem svinger for meget og i flere af dem kniber det med originaliteten. Spillet er med andre ord sjovt i korte perioder, mens det i andre er en enerverende omgang, der byder på endeløse gentagelser og koncepter du allerede har oplevet i f.eks. Nintendo Land.

Selv ikke Game & Wario's nuttede og charmerende grafik og de åbenlyse nostalgiske referencer til Game & Watch's/bip-bip-spils æraen, kan redde Wario fra denne gang at lande midt i feltet. Gem hellere pengene til nogle af de andre Nintendo titler, der udkommer denne sommer.