Man er vampyr!!
Kluntet gameplay
Svag grafik
Kedeligt
Køb Dark hos vore partnere:

Blodfattige vampyrer leger gemmeleg
Du er en skygge i mørket. Du er den ultimative jæger. Dit navn er Eric Northman Bane. Du er vampyr. Sådan står der bag på Darks æske. Spillet er et stealth-spil, der hopper med på de seneste års vampyrbølge inden for underholdningsindustrien.

Idéen om at lave et spil, hvor spilleren styrer storbynattens ultimative jæger, er sådan set fin, og spillets setting passer mig glimrende. Jeg flirtede selv lidt med goth-miljøet en overgang for (alt for) mange år siden, og jeg kan sagtens sætte pris på look’et den dag i dag. Og vampyrer er jo bare cool, selvom der også bliver spyttet meget ragelse ud på den konto *host* Twilight *host*. Men der er jo også ting som True Blood, der er en af spillets inspirationskilder og meget fornøjelig at se, fordi den ikke tager sig selv seriøst og faktisk dyrker sin egen lavkultur. Men Dark fungerer altså bare ikke, uanset om man gerne vil kunne lide det og holder meget af vampyrer. Et af de store problemer er, at svage spil bliver altså bare ekstra ringe, når det er stealth-spil.

Hvis man spiller en shooter på samme niveau som Dark, det kunne for eksempel være Alien: Colonial Marines, så er det forholdsvis ukompliceret at køre banerne igennem, selvom de er skæmmet af low-res, glitches og forældet gameplay. Men det bliver ikke frustrerende, fordi man bare løber og skyder. Frustrerende bliver derimod stealth-spil på en helt anden måde, hvis de ikke er lavet ordentligt, fordi man ofte kommer til at spille en sektion flere gange, hvis man bliver opdaget.

Ved spillets start befinder man sig i en natklub og lider af den slidte, men ganske velfungerende, kliche hukommelsestab. Meget hurtigt finder man ud af, at man denne nat er blevet gjort til vampyr – med det lille/ekstra minus, at man hurtigst muligt skal drikke blod fra den vampyr, der skabte en, or else.... På sin færd mod på denne måde at fuldende transformationen fra menneske til vampyr, lærer man en række vampyrkræfter i løbet af spillets seks baner.

Desværre skal man ikke have været i selskab med Dark mange minutter, før man finder ud af, at spillets styring er svag og kluntet. Eric Bane kan ikke så meget som hoppe, og stealth-systemet føles til tider unfair og til andre tider bare klodset. Man anvender meget en vampyrevne, shadow leap, til at bevæge sig fra gemmested til gemmested, men det kan virke tilfældigt, hvor der er et gemmested, og hvor der ikke er. Heldigvis kan man lave hurtige kills, når man sidder i skjul, og på denne måde at pille fjenderne en efter en kan være effektivt om end dræbende (no pun intended) kedeligt. Kommer man i åben kamp, kan man næsten lige så godt give op, og det kan man jo kalde et designvalg i et stealth-spil. Omvendt så når man er vant til at spille Assassin’s Creed, kommer Dark hurtigt til at føles ekstremt begrænset.

Dark har dog et sikkert kort, der næsten aldrig fejler: Man kan udvikle sin karakter. Løbende får man points, der kan bruges til at købe vampyrfærdigheder, så Eric Bane gradvis bliver stærkere og stærkere.

Der er en del dialog i spillet, men man skal nok være meget forgabt i goth-miljøet, før man kommer til at sætte pris på natklubbens gæster for alvor. Grafikken er teknisk set enkel og lavbudget-agtig, men til tider ganske stemningsmættet.

Når indie-spil er bedst, er de lige som Fez: Et lidt skævt spil med en realistisk vision i forhold til budget, der reelt set kun kunne være forbedret en smule, eller måske slet ikke, hos et større softwarehus. Men Dark er ikke denne type spil. Det er derimod en lille udvikler, der har slået et større brød op, end de har kunnet bage. Dark ville have gjort sig meget bedre som AAA-titel med Assassin’s Creed-spilmotor og alt, hvad dertil hører. Dark ender desværre som en god ide, der er halvsløjt udført.