Stort og interessant persongalleri
Masser af guf for fans
For svært for nogle
Ikke emget nyt
Køb Fire Emblem Awakening hos vore partnere:

Solide udfordringer på triviel baggrund
Plotmæssigt er Fire Emblem Awakening godt nok ikke den store åbenbaring. Spillet kaster sig desværre over den mest gennemslidte japanske rollespils-kliché overhovedet: Ja hovedpersonen Chrom har hukommelsestab. Men det er nu heller ikke historien om krig på tværs af to kontinenter og en lille gruppe af soldater, kaldet ”The Shepherds”, der er drivkraften i Awakening. Det er derimod persongalleriet, der er propfyldt med charmerende og troværdige karakterer, som du fra første færd vil føle dig helt på bølgelængde med.

Men lad os sætte historien i spillet lidt til side, for det er de strategiske kampe og de mange taktiske muligheder, der tiltrækker seriens mange fans. Når det gælder et dybt og involverende kampsystem, så leverer Awakening noget af det fineste jeg har oplevet af den slags. Det er kræs for kendere, men kampene kan virke uoverskuelige for nye spillere.

Har du ikke spillet denne form for rollespil før, vil Awakening virke nådesløst hårdt i starten. AI’en er for det meste knivskarp og angriber dig uden nåde eller pause fra alle sider. I starten af spillet, hvor dine karakterer ikke har levels og ikke er så sejlivede, som de senere bliver, kan det virke helt uoverskueligt, at holde dem alle i live igennem slagene. Men det bliver naturligvis bedre med lidt øvelse og nogle levels under bæltet. Når du har mestret spillets mange taktiske facetter og ved hvordan du skal placere dine enkelte soldater, så de kan yde hinanden optimal støtte og anvende deres færdigheder og våben bedst, så begynder spillet at blive lidt lettere at håndtere og du kan begynde at værdsætte de mange taktiske muligheder kampsystemet byder på.

Et af de elementer du konstant skal kæmpe med i Fire Emblem spil er den semi ”permanente” død. Mister du folk under et slag (bortset fra Chrom selv naturligvis) er de ”ude” resten af spillet. De vil dog stadig deltage i nogle dialogsekvenser, hvis de er vigtige bipersoner, men de kan ikke længere bruges i kamp – og det kan være en betydelig hæmsko. Vil du undgå denne belastende feature, hvor dine døde kammerater er tabt for altid, så kan du spille Awakening i en mere tilgivende ”casual” mode, der nok er den de fleste nybegyndere bør starte med, da de også gør kampene lidt nemmere.

Nu er en høj sværhedsgrad jo noget, som rigtige Fire Emblem fans sikkert vil hævde er en del af charmen ved serien. De kan dog ånde helt lettet op: Awakening leverer benhård udfordring fra første klik på din Nintendo 3DS. Alle kampene er veldesignede med sjove twists, taktiske finurligheder og en tilpas stigende kurve af udfordringer og muligheder.

Resten af spillet fungerer som et ret traditionelt Fire Emblem spil. Du skal løbende opgradere de forskellige karakterer i din lille styrke, skifte deres klasse og gennemgå lange dialogsekvenser mellem dine folk. Det er alt sammen fint og velfungerende fyldstof, der dog mest af alt fungerer som ekstra flødeskum på de enkelte kampe, der er spillets helt store trækplaster. Der er med andre ord ikke sket det store og alt føles trygt og ved det gamle – i hvert fald hvis du tidligere har spillet Fire Emblem: Shadow Dragon eller Fire Emblem: Radiant Dawn. Så der er ikke meget nyt, men til gengæld fungerer alle spillets elementer stort set upåklageligt. Det eneste jeg kunne savne er en mulighed for hurtigt at genstarte et slag, hvis jeg har lavet en fejl (og de er nemme at lave mange af i et spil som Awakening).

Grafisk er spillet helt i top. Karaktererne i mellemsekvenserne er flotte og veldesignede, mens slagmarkerne er detaljerede og ganske flot varieret. I hvert fald så detaljerede og varierede som slagmarker bygget op af små firkanter kan være. Lydsporet er ligeledes rigtig godt – især stemmeskuespillet bidrager med masser af liv og personlighed til de forskellige karakterer i dit følge.

Fire Emblem Awakening er, set i forhold til de andre spil i serien, ikke nogen stor nyskabelse og det er bestemt ikke et spil, der vover sig ud på den uprøvede tynde is. Spillet leverer præcis det samme som sine forgængere. Men selvom det er mere fra samme skuffe, så er Awakening stadig et særdeles velfungerende strategisk rollespil med et fantastisk persongalleri, flot grafik og et avanceret og varieret taktisk kampsystem. Det er kræs for fans og selvom sværhedsgraden til tider er gennem loftet, så kan nybegyndere trygt købe spillet takket være den nye ”casual mode”.

Om Peter Rosenholdt