Opsætningen inden start
Ikke særligt udfordrende
Kort levetid
Fragmenteret historie
Køb Diggs Nightcrawler hos vore partnere:

Pust støvet af bogen
Hmm, tilslut PSEye kameraet, sæt det ovenpå - nej, vent - nedenunder fjernsynet. Pokkers - den stive ledning bag på kameraet driller. Juster placeringen af Wonderbook på gulvet - og mig selv - så billedrammen viser det hele. Er vinklen korrekt? Hm, nej - så lægger jeg noget under kameraet, så vinklen passer. Nå men så er det for mørkt? Jeg tænder lidt flere lamper, trækker alle gardiner fra. Ned på gulvet igen. Peger med min Move controller - som heldigvis er opladt - drejer bogen et par gange, så alting er registreret korrekt. Sådan! Så kan jeg endelig komme i gang med Diggs Nightcrawler.

Dette er den største udfordring med Wonderbook: Opsætningen og det sensitive rammeværk, som skal finjusteres forinden. For mens den voksne spiller kender og indfinder sig under teknologiens regler, så er børn mere utålmodige og har en hang til at teste spillenes grænser. Og Wonderbook er for børn! Det mærkes straks, hvis en voksen sætter sig i en akavet skrædderstilling på gulvet foran fjernsynet, omgivet af den nuttede grafik og danske tale.

Men ét er Wonderbook teknologiens følsomme rammeværk. Noget andet er selve indholdet. Sonys vidunderbog, Book of Spells, blev først introduceret til julehandlen sidste år, som et koncept, der umiddelbart lugtede af en engangsforestilling fra Hogwarts troldmandskole. Intentionerne var dog gode, som et sundt pædagogisk fundament, hvor konsollens teknologi rækker hånden ud til den gamle biblioteksbog. Så det er glædeligt at se den magiske bog blive genåbnet, for bogen har et større kreativt mekka end først antaget.

Hvem dræbte Humpty Dumpty?
Der er sandelig blevet leget med ideerne i denne opfølger, Diggs Nightcrawler, som flytter sit gimmick over i en naivistisk film noir verden bygget af bøger, blyanter og andre litterære rekvisitter. Skarpe hjerner vil opdage hvordan historien er en parodisk føljeton af gamle, kendte børnebøger – men mest i den engelske kategori. Den langsommelige præsentation fra Book of Spells er på bekvemmelig vis blevet erstattet med hurtig indgangsbillet til mordgåden: Hvem skubbede Humpty Dumpty ud af vinduet?

Diggs er en detektiv-larve, som kommunikerer direkte med spilleren (eller læseren?). Hvert opslag i bogen udgør en kulisse, hvor spilleren delvist skal lytte passivt til historien, og aktivt løse opgaver for Diggs. Move controlleren anvendes ikke så meget. Det er bogen, som er din primære controller, og der er en stor variation af udfordringer, gåder og mini-games, som alle løses ved at bevæge bogen. Den skal tiltes, roteres, løftes, foldes, rystes og bladres.

Men selv når historien overtager roret, kan spilleren lege med bogen: Se for eksempel kulissen fra forskellige vinkler ved at rotere bogen, eller se hvad der sker hvis bogen delvist klappes sammen. Du kan helt sikkert ikke lade være med at teste bogens grænser, for teknikkens stabilitet og respons er ret imponerende.

Diggs Nightcrawler er et spil i anførselstegn. Rettere en interaktiv historie med udråbstegn. Den lille blanding af actionspil og puzzles er i sig selv ikke vanedannende, for det er bogens egenskaber, som skaber gnisten. Desto mere betydning har selve historien, men selvom scenerne er godt udtænkt med levende karakterer og læssevis af energi, så er sammenhænget ret vilkårligt. Selv en litterært dannet kan miste fodfæstet i historiens tilfældige spring, efterhånden som Diggs nærmer sig i jagten på Humptys mulige morder: Skyggemanden.

Almindeligvis er gimmicks misbilliget - særligt hos undertegnede - men Diggs Nightcrawlers største bestanddel er gimmicks, fremavlet af kreativt overskud og glæden ved vidunderbogen. Og det smitter altså af på spiloplevelsen. Det er tilmed billigt, inklusiv Wonderbook cirka et par hundrede, og endnu billigere, hvis du allerede har bogen. I lyset af forlagsbranchens øvrige prisniveau på børnelitteratur, må vi sige, at Diggs er en særdeles konkurrencedygtig detektiv.

De bedste idéer spirer ofte inden for begrænsningens rammer, smukt demonstreret af Diggs Nightcrawler, som virkelig har opdaget nye potentialer i Wonderbook. Som produkt er Diggs Nightcrawler en spøjst og engagerende side-geschäft i Sonys øvrige repertoire, men det mangler en overbevisende kraft til at blive en storsællert hos sin unge målgruppe. Eller også er spilæsken ikke placeret i den ideelle børnehøjde. Giv den til ungerne - og vær med i legen.

Om Torben Andersen