Spændende
Til tider skræmmende
Kluntet styring
Halvgrimme baggrunde
Køb Resident Evil: Revelations hos vore partnere:

Back to basics
Hvis du fra starten konkluderer, at Resident Evil-serien på det seneste selv har stavret rundt som en af dens virusbefængte zombier, har du nok ikke overdrevet. Efter at spillene over en længere periode har befæstet deres position som hjørnesten indenfor survival horror-genren, har de i de senere år vist en tiltagende usikkerhed på egne evner. Det blev bedst udtrykt med Resident Evil 6, hvor skizofrenien virkeligt poppede sit hoved frem. Pludselig fik du reelt fire forskellige spil, hvor fællesnævneren vel dybest set var, at der var leflen til 3. persons skydespil og meget lidt uhygge.

Sjovt nok skulle der åbenbart en begrænsning i de tekniske virkemidler til, før Capcom atter blev ansporet til de rette værdier. Resident Evil: Revelations er nemlig en opkonvertering af udgivelsen med samme navn på 3DS. Overgangen er ikke sket uden sine skønhedsfejl, og du kan godt mærke at spillet oprindeligt er udviklet til svagere hardware. Alligevel er det et ganske habilt bekendtskab, hvor netop den tvungne fokus på kernegameplayet, er med til at hive den samlede oplevelse i den rigtige retning.

Historien bygger bro mellem Resident Evil 4 og Resident Evil 5. Denne gang inviteres vi på krydstogt på det gode skib Queen Zenobia. Som udgangspunkt er du på udkig efter Chris Redfield – som kendere af serien efterhånden har stiftet bekendtskab med en del gange. Det varer naturligvis ikke længe inden du i stedet er fanget i en ulige kamp mod stavrende monstrøsiteter. Der er igen spundet en paranoid historie om konspiration og uhellige videnskabelige forsøg. Krydstogtskibet bliver en flydende dødsfælde, hvor du langsomt skal liste dig frem.

Revelations er et tredjepersons skydespil, der på mange måder er strikket sammen, som dets fædrene ophav. Styringen er reelt set en anelse kluntet, og du er langt fra at være en omvandrende superhelt. I stedet skal du værne om ammunition, imens skibet og dermed også dit sigte, gynger rundt. Selv om det nok ikke er et bevidst valg, at udviklerne endvidere har gjort styringen kluntet og muligheden for at bevæge dig begrænset, så er slutresultatet heraf ikke entydigt negativt. I stedet bliver der fokus på sårbarheden, og det gør, når resten ellers spiller, indlevelsen i oplevelsen større.

Det er et relativt simpelt setup, hvor du langsomt hives dybere ind i det morads, som historien reelt er. Det er volapyk på Resident Evil-manér, men det leveres med en selvbevidst alvor. Lader du paraderne falde, vil du sagtens kunne lade dig rive med. Det underbygges især af den virkelig gode stemning, som omgivelserne er med til at skabe. Når du har siddet nogle timer i mørklagte omgivelser, og har bevæget dig gennem de snævre, mørke korridorer vil de mindste bevægelser få dig til at hoppe op. Det er virkningsfuldt og nogle af monstrene er også ganske opfindsomt horrible.

Du kommer dog ikke udenom, at det er en opkonvertering, og det kan du godt mærke på den tekniske front. Hvor figurerne er ganske godt gengivet og med en del detaljer er baggrundene flade og tangerende kedelige. Lydsiden er godkendt. Soundtracket er virkelig godt. Det ulmer af stemning og uhygge. Stemmerne er ligeledes godkendt, hvor der generelt gøres en fin indsats for at opretholde illusionen.

Revelations er en godkendt udgivelse, som på lidt underlig facon genopliver det, der gjorde de første Resident Evil-titler så gode. Styringen er kluntet, hvilket reelt tangerer det irriterende, men vælger du at tage det som det er, så er der absolut fin underholdning i vente.

Om Peter Rosenholdt