PEGI 18+PEGI ViolencePEGI Online
Detaljerede billeder af Tyskland i opløsning
Co-op kan være underholdende i små doser
Spilmotoren er fuldstændigt uegnet til denne type spil
Dræbende ensformigt og kedeligt
Køb Sniper Elite: Nazi Zombie Army hos vore partnere:

Sniper Elite: Nazi Zombie Army (NZA) er en selvstændig udvidelse til Sniper Elite V2, der udkom for omkring et år siden, men bortset fra at være bygget på samme teknik og at det historisk set foregår nogenlunde samtidigt, så er der ikke mange lighedspunkter mellem de to spil. I NZA er der ikke noget med at finde et højt sted og ligge på lur, mens du prøver at kompensere for vindretning, og at din kugle langsomt taber højde, mens du gør klar til det perfekte ”headshot” over 400 meter. I stedet handler det om at tømme magasinerne på din maskinpistol og din pistol ind i mængden af savlende hjernedøde zombier, der konstant kommer væltende imod dig. Dit primære våben og det våben, der har givet navn til spillet, kan du stort set kun bruge i nødstilfælde, mens du løber spidsrod mellem zombierne i jagt på mere ammunition. Hvis det alligevel, imod alle odds, skulle lykkes for dig at lave det perfekte skud med din snigskytteriffel, så vil du (i lighed med originalen) i slowmotion se, hvordan din kugle trænger ind i kroppen og smadrer vitale dele. For menneskelige modstandere, som rent faktisk bekymrer sig om at blive skudt i nyrerne, har den slags måske sin egen morbide berettigelse. Når modstanderne er zombier, der alligevel kun kan dræbes med skud i hovedet, er det nogenlunde lige så interessant som en slowmotion-optagelse af en mand, der skærer et stykke franskbrød.

Hitlers sidste planløse plan
Historien - eller hvad man skal kalde det - går på, at Hitler, i et sidste desperat forsøg på at forhindre Det Tredje Rige i at gå til grunde, iværksætter ”Plan Z”, som slipper alle døde tyske soldater løs igen. Denne gang ikke i velorganiserede polerede rækker i strækmarch, men som humpende langsomme, menneskeædende og tanketomme zombier, der kunne være klippet/klistret direkte fra en af George A. Romeros zombiefilm. Det er her, du kommer ind i billedet som et af de sidste levende mennesker i Tyskland. Din opgave er ... Øh ... Formentlig ikke andet end at skyde så mange zombier i hovedet som muligt, indtil du bliver så træt af spillet og permanent udrydder den del af din harddisk, hvor det var installeret. Vores forsigtige gæt er, at det maksimalt vil tage i omegnen af 30 minutter.

En Left 4 Dead-wannabe
NZA har fået en co-op-del, hvor op til fire deltagere kan få lov til at samarbejde om den håbløse opgave med at sende millioner af nyopgravede lig tilbage, hvor de kommer fra. Spillet virker generelt betydeligt bedre egnet til denne form for samarbejde, og overmagten virker ikke nær så overvældende, selv om spillet skalerer antallet af zombier op i forhold til antallet af spillere. På denne facon kommer spillet mere til at ligne et forsøg på at efterligne Left 4 Dead-serien, og NZAs ”safe houses”, der er en direkte kopi af Left 4 Dead, afslører tydeligt, at det ikke er en tilfældighed. Til gengæld afslører lighederne også, at NZAs gameplay slet ikke kan måle sig rent kvalitetsmæssigt.

Teknisk set har NZA nøjagtigt samme styrker og svagheder som det rigtige Sniper Elite V2, omgivelserne er flotte og detaljerede og giver et billede af et Tyskland i ruiner i krigens sidste dage. Det mørke og dystre Zombie-tema og det hektiske gameplay gør til gengæld, at der ikke rigtigt er hverken tid eller lejlighed til at nyde omgivelserne.

Det er ikke alt, der bør vækkes fra graven
Sniper Elite V2 var ikke spilhistoriens største åbenbaring, men med NZA har udviklerne for alvor skrabet bunden. At mishandle et ellers glimrende spilkonceptet til ukendelighed og gøre spillets mest iøjnefaldende svagheder til hovedingrediensen er så gennemført ubegribeligt, at vi må undre os over, hvem der egentlig er de mest hjernedøde. Er det de nazister, der kravler op af jorden som gylpende, gryntende menneskeædere, er det de computerspillere, der er dumme nok til at spilde tid på at spille det bras, eller er det de udviklere, der har brugt deres arbejdstid på at frembringe et så komplet meningsløst makværk?