Fantastisk grafik
Masser af charme
Varieret og underholdende action
God lang historie
Lidt kedelige multiplayer
Køb Luigi’s Mansion 2 hos vore partnere:

Siden 2002, hvor vi fik det første Luigi's Mansion spil til den dengang nylancerede Nintendo GameCube, har Marios bror været henvist til passagersædet i Nintendos mange spiludgivelser. Men nu er han tilbage i hovedrollen som fuldtids Ghostbuster – præcis som han var i det originale spil og præcis som dengang imponerer han.

Lad os først slå det fast, så der ikke er nogen tvivl, mens du læser resten af anmeldelsen: Luigi's Mansion 2 er fantastisk godt og det oser af klassisk Nintendo charme, stil og magi. Det bør være 3DS pensum for enhver, der ejer konsollen og som enkelte andre af de rigtig rigtig gode 3DS spil kan du overveje om ikke dette spil i sig selv er værd at anskaffe konsollen for at spille (og så kan du jo også spille det suveræne The Legend of Zelda: The Ocarina of Time 3D).

Som i det originale spil bliver Luigi, bevæbnet med en ustabil lommelygte og en PolterGust 5000 støvsuger, sendt på mission af Professor E. Gadd. Denne gang skal han tilvejebringe delene af ”The Dark Moon” (der også er undertitlen på spillet udenfor Europa), der er spredt rundt omkring i nogle forladte huse i Evershade Valley. Dette skal han gøre ved at udforske fem forskellige hjemsøgte bygninger, der naturligvis alle byder på rum efter rum fyldt med forskellige typer af spøgelser.

Hver gang Luigi kommer ind i et nyt værelse, skal han først lede efter spøgelserne. I det spæde lys hans lommelygte giver skal han undersøge skabe, reoler og andre møbler for at afsløre hvor spøgelset gemmer sig og bagefter skal han i bedste Ghostbuster-stil forsøge at suge spøgelset ind i sin Poltergust 5000. Støvsugeren kan også anvendes til at indsamle ting eller manipulere med omgivelserne, så den anvendes flittigt i rummene. Det er både varieret og udfordrende og det bliver derfor ved med at være spændende og sjovt – præcis som jeg husker det fra det originale spil.

Bosskampene er dejligt varierede og i flere af de mere udfordrende rum skal du håndtere flere fjender på en gang, hvilket kræver en god plan og flittig anvendelse af lommelygten til at blænde spøgelserne, angreb med din Poltergust og masser af renden rundt mellem møblerne for at undgå fjenderne. Det er veldesignet og varieret Nintendo-action når det er allerbedst og selvom det til sidst i spillet kan blive temmelig udfordrende er det aldrig så svært at opgaverne virker umulige.

Der er et lidt større fokus på puzzles denne gang. Disse er dejlig forskelligt opbygget og giver en rigtig god variation til nogle af rummene, således at hele spillet ikke blot handler om at fjerne alle spøgelser, så du kan få en nøgle og gå videre til næste rum og gentage seancen. Til puzzles anvendes Luigis ”Dark Light” ofte, da denne specielle lygte lader ham se usynlige genstande i rummet. Den kan også anvendes til at finde de usynlige spøgelser, der ofte gemmer sig i nogle af værelserne.

Selve historien tager vel i nabolaget af 15-16 timer at gennemføre, men der er ekstra ting at komme efter i Luigi's Mansion 2. Der er skjulte bonusbosses og masser af ekstra genstande at samle op i de fem hjemsøgte huse – hvis du altså har mod på endnu en tur gennem spillet. Ellers er der spillets multiplayer, hvor du enten lokalt eller online kan gå sammen med andre spillere om at udrydde spøgelser i et hjemsøgt hus. Det er ganske morsomt, men ikke med samme charme som single player delen.

Grafisk oser spillet af Nintendo-charme og det er i høj grad med til at gøre Luigi's Mansion 2 til et af mine absolut favoritspil til Nintendo 3DS konsollen. Luigi er velanimeret med et hav af små sjove bevægelser, der giver ham masser af personlighed – meget mere end i originalen. Det er svært ikke at holde af den lille nervøse fyr, der kluntet trasker gennem et helt mørk og hjemsøgt palæ, alt imens han forsigtigt nynner med på spillets soundtrack. Det skal simpelthen opleves.

Der er kun enkelte ridser i lakken, der stopper Luigi's Mansion 2 fra en absolut topkarakter, men der er ingen grund til at dvæle for længe ved de småting. Spillet i sig selv er nemlig så godt og underholdende, at du roligt kan investere i det hvis du allerede ejer en 3DS og hvis du ikke gør det så er dette spil en helt legitim årsag til at sende sparegrisen til slagteriet for at få købt det lille håndholdte vidunder. Det kan kun gå for langsomt.