Generelt godt gameplay
Nyhederne er ikke specielt interessante
Hvor er caddyen??
Flere tåbelige designvalg
Ikke-tilgængelige baner koster kassen
Køb Tiger Woods PGA Tour 14 hos vore partnere:

Ganske få iterationer af EA's sportsspil byder på revolutionerende nyheder i forhold til udgivelsen fra året før. Engang imellem får vi noget, man lægger mærke til, men floskler som "revolutionary", "improved" osv. dækker sjældent over sandheden. Og Tiger Woods PGA Tour 14 holder desværre ikke helt så meget, som det lover. Men grundlæggende er det stadig rigtigt sjovt!

Sidste år var det den nye stick control, man især bemærkede. Altså at man styrer sine slag ved at bevæge sin styrepind på controlleren i den rigtige retning, i det rette tempo og med den helt rigtige timing. Den styring var vi rigtigt glade for, men til gengæld var vi knotne over, at den klassiske 3-click-styring helt var fjernet fra spillet. Meget dumt af EA, og i år er den desværre ikke kommet tilbage. PlayerNet med mulighed for at forbedre andre spilleres gode slag, blev også fjernet til stor ærgrelse for mange. Heller ikke denne del er tilbage. Caddy'en, som kan være en rigtig god hjælp for især nybegyndere, er i år sporløst forsvundet. Og muligheden for at klare specifikke opgaver på hver enkelt bane så som at klare et antal birdies, eagles osv. er stadig ikke tilstede, hvis en af dine venner vil spille sammen med dig. Fuldstændigt tåbeligt designvalg, som absolut ingen mening giver.

Til gengæld er stick control med styrepinden blevet modificeret yderligere, og nu kræver det ikke blot, at man kan bevæge den op og ned. Nu skal den også bevæges i den rette bue, og netop denne del bidrager faktisk til et endnu bedre gameplay. Det føles i år endnu bedre, når man får et helt perfekt slag igennem.

Andre nyheder er svære at få øje på. Hvor vi sidste år kunne følge Tiger Woods karriere fra barnsben og til ud i fremtiden, kan man i årets udgave i stedet prøve kræfter med nogle af de helt store golflegender gennem tiden. Det er da et meget fint forsøg på at give spillet lidt mere karakter, men i bund og grund er det alle spillets standard-features, man i den sidste ende vil bedømme et spil som Tiger Woods PGA Tour på. Country Clubs har fået et par enkelte, men desværre ikke nævneværdige løft, og det er sådan set forskellen på sidste års og dette års udgivelse.

Spillet har den sædvanlige karriere-mode, hvor du kan opbygge en golfspiller og starte som amatør med målet om at slutte som den bedste i verden. Det er muligt at spille med kvindelige golfspillere, og der er kommet flere forskellige turneringer til. Sandsynligvis guf for de fleste golffans, men for golfspil-fans betyder dette lidt mindre.

Lige som sidste år, så skal man igen betale ekstra for en hel masse baner. Og det er igen ikke noget, man kan unlocke ved bare at spille en masse. Næh, der skal rigtige penge på bordet, og igen ligner det i omegnen af 400-500 kroner, hvis du vil købe alle tillægsbanerne. Det er simpelthen i overkanten!

Hvis man skal hæfte sig ved en større forbedring, må det være animationerne af spillerne. Det ser simpelthen rigtigt flot og naturligt ud, og det bidrager rent faktisk meget positivt til oplevelsen, at disse animationer har så højt et niveau og summer af liv og masser af flotte detaljer. Til gengæld er omgivelserne noget tamme, og publikum eller kommentatorer er ikke altid specielt medlevende eller motiverende. Lyden generelt er svær at bedømme. Der er ganske få lydeffekter, og det er vel, som det skal være.

Kinect-delen skulle være forbedret, men lige som sidste år spiller denne del en fuldstændigt ligegyldig birolle. Den er dårligt integreret, og det virker helt unaturligt, at man skal stå vinkelret på din spilkarakter retning på skærmen.

Sammenlagt er Tiger Woods PGA Tour 14 bestemt et habilt golfspil. Det grundlæggende gameplay er virkeligt underholdende, især hvis man spiller lokalt eller online mod nogle af sine venner, og styringen fungerer fremragende, når man har vænnet sig til den, og skuffelsen over den manglende old-school styringsmetode med 3 klik er forstummet. Der er stadig en række tåbelige designvalg, der efter min mening burde laves om, og det virker lidt som om, at EA ikke helt har haft hjertet med i denne udgivelse og i stedet forbereder sig på skiftet til den næste generation af konsoller. Lad os håbe, at dette giver et meget bedre golfspil næste år.