God anvendelse af LEGO City universet
God anvendelse af Gamepadden
For lange loadtider
Ingen bilradio
Ingen co-op multiplayer
Køb LEGO City: Undercover hos vore partnere:

Det har faktisk stået lidt sløjt til med de unikke Wii U udgivelser – langt de fleste spil, der er udgivet til konsollen, siden dens lancering sidste år, har været ”opdaterede” konverteringer af diverse store spilserier. Mens det er ganske fint, for langt de fleste af disse spil er af ganske høj kvalitet, så savner vi lidt unikt Wii U indhold. Noget der udelukkende er produceret med konsollens mange muligheder for øje – og det er netop hvad LEGO City Undercover er og vi kan godt slå fast med det samme at spillet er et af de mest omfangsrige og imponerende spil til børn og unge vi har haft fornøjelsen af at teste.

I spillet er du den hårdkogte strømer Chase McCain, der for et par år siden har fangede forbryderkongen Rex Fury. Men en lidt for ivrig assistent løb med hele æren for arrestationen og Chase valgte derfor at stikke halen mellem benene og tage en lang ferie. Men nu er Rex Fury brudt ud af fængsel og den eneste LEGO-figur, der kan stoppe ham er naturligvis Chase, der er tilbage i LEGO City for at uddele lidt hårdtslående retfærdighed.

LEGO City: Undercover er i modsætning til de mange foregående LEGO spil, ikke baseret på en filmlicens eller på diverse superhelte. Serien er dog tydeligvis inspireret af klassiske amerikanske politi tv-serier som Hill Street Blues, Miami Vice og hvad vi ellers blev velsignet med i fjernsynet i 1980’erne. Persongalleriet på politistationen i LEGO City er nemlig et regulært sammensurium af politi-klicheer, der giver spillet en velfungerende humor, som især de voksne spillere vil forstå og grine af.

Humoren er faktisk værd at dvæle ved, for selvom spillet er et børnespil, så er humoren velfungerende for både børn og voksne. Der er masser af slapstick og fald-på-halen humor for familiens yngste, men for de lidt ældre gamere, er der massevis af referencer til klassiske politifilm, popkultur og skuespillere. Der er f.eks. referencer til Dirty Harry, Sherlock Holmes, Titanics episke scener og sågar også en særdeles intelligent The Shawshank Redemption reference i LEGO Citys store fængsel. Humoren er simpelthen i top og der er konstant sjove bemærkninger, hurtigt one-liners eller morsomme referencer. Det fungerer og betyder at spillet i høj grad også kan nydes af de voksne spillere.

Spilmæssigt er LEGO City: Undercover en klon af Grand Theft Auto serien. Det vil sige, at du har den relativt store LEGO City at udforske i en lang række forskellige køretøjer eller til fods. Der er naturligvis også mulighed for at flyve i helikoptere og har du en lille opdagelsesrejsende i maven, er der masser af skjulte steder og LEGO-klodser at finde. Nogle af de skjulte ting eller områder kræver dog, at du først har låst op for nye kostumer til Chase, der giver ham nye færdigheder – f.eks. evnen til at bruge et brækjern, når han er klædt ud som en indbrudstyv. Systemet med kostumer, der låses op løbende, betyder naturligvis, at du bliver nødt til at besøge de samme områder igen og igen for at få det hele med.

Spillets historie-drevne missioner, er lidt tættere på de klassiske Traveller’s Tales LEGO spil. Desværre er LEGO City Undercover en ren solo oplevelse og det er faktisk et af de eneste klagepunkter vi har ved spillet. Det er bare ikke helt så sjovt at løse de klassiske bygge-puzzles og samle klodser, når man er alene.

LEGO City Undercover anvender Wii U konsollens gamepad til det yderste. Der er masser af ekstrafunktioner på den lille skærm på gamepadden. Den anvendes til forskellige ”undersøgelser” når Chase McCain, skal lede efter skjulte spor eller kigge sig omkring efter ”skjulte” bonus brikker og ved at ryste med gamepadden kan Chase få sin bil til at hoppe. Gamepasdden bliver en helt lille minicomputer i sig selv, hvorfra du kan købe nye kostumer til Chase, anvende spillets interaktive kort og lede efter forbrydere, der skjuler sig – for blot at nævnt nogle af de få muligheder.

Visuelt er LEGO City Undercover ganske nydeligt. Omgivelserne er farverige og detaljerede og de mange genkendelige bygninger fra LEGO City legetøjs-serien gør naturligvis spillets omgivelser lidt sjovere at færdes i.

Lydsporet er imponerende skruet sammen – selvom spillet mangler Grand Theft Auto’s mange radiostationer og rapkæftede radioværter. Talen i spillet er glimrende med masser af variation, musikken er god og stemningsskabende og lyder som om den er taget direkte ud af en 80’er strisser tv-serie.

Eneste rigtige tekniske problem er at spillets loadtider, der er lige præcis så lange, at de når at blive lidt trættende og irriterende – men det er næppe et problem de yngste spillere vil lade sig genere af.

LEGO City: Undercover er samlet set en glimrende og velsmagende gryderet kogt på alle de elementer som Traveller’s Tales har imponeret os med i deres tidligere LEGO spil – tilsat en frisk omgang open world og Grand Theft Auto gameplay. Det er en fantastisk ret, der bør bekomme alle, både børn og voksne. Den veldesignede og velovervejede anvendelse af Wii U gamepadden er et stort plus ved spillet, som dermed skiller sig positivt ud fra mange andre Wii U spil, hvor denne funktionalitet mest af alt virker som en påklistret og fortænkt gimmick. Alt i alt er LEGO City: Undercover et af de bedste Wii U spil vi har spillet indtil videre.