Score: 9
Udkommer til:
Anmeldelsen dækker:

Udvikler(e):
Udgiver(e):
PEGI 18+PEGI Bad LanguagePEGI Violence
PositivtNegativt
Æstetisk øjeguf i verdensklasse
Imponerende impressionistisk lyssætning
Stærk historie med sociologiske budskaber
Du vil aldrig glemme Columbia
Hop og duk er næsten overflødige funktioner
Kan opfordre til konservativt skyderi
Nok bedst til PC
Køb Bioshock Infinite hos vore partnere:
 

The sky is the limit.
Noget er anderledes. Da jeg sidst dykkede ned i Raptures undersøiske verden med løftet om et utopisk samfund, blev jeg i stedet mødt af et surrealistisk mareridt. En amerikansk drøm, der var bristet og erstattet af komplet sammenbrud på havets bund. Men denne gang ankommer jeg til en intakt, perfekt verden. Columbia - en svævende by, bygget mellem skyerne. Rigt befolket med glædesfulde ansigter, harmonisk kultur, underholdning for masserne og en velklædt ordensmagt. Den overdrevne idyl pirrer mig, for jeg ved, det går galt. Det kan kun gå en vej: Kollapset. Denne gang vil jeg overvære det.

Du er Booker DeWitt. Meget andet kan der ikke siges, for Booker er en tom skal af udhulet personlighed. En mand, der rejser til Columbia for at finde kvinden Elizabeth, fordi han vil slette en ukendt gæld. Elizabeth, derimod, er en kvalitativ skabelse, fyldt med følelser, skønhed, naivitet – og en subtil farlighed. Historien og karakterudviklingen er særligt drevet frem af sin mystik, for hvilke spøgelser slæber hovedpersonen på? Hvad er sandheden om Elizabeth? Hvordan er hun forbundet til Columbias skaber og profet? Og hvordan hænger hun sammen med storhedens fald? En mystik så spændstig og central, at det ville være tarveligt at afsløre for meget.

Fra geværløbets munding
Rent spilmæssigt er Bioshock Infinite dog ikke i toppen af superligaen. Når skydevåbnene brager, eller når den magiske venstrehånd sætter ild til fjenden, bringer det minder om andre spil, som du har set mange gange før. Skyd, skift våben, søg dækning, køb opgraderinger, find skejserne, administrer ressourcerne og rist varierende fjendetyper med dit magiske arsenal. Oftest med lidt konservativ spilmetode og evig søgen i afkroge for at finde penge, mad, salt og ammo. Selv manuel styring kan føles som autopilot.

Elizabeth bliver din soul mate gennem Columbias svævende bygninger - en smuk, men hårdfør kvinde, som heldigvis kan klare sig selv i ildkampe og aldrig sakker bagud. Tilmed en hjælpsom kvinde, der finder penge, patroner og førstehjælpspakker til dig. Hun dirker låse op og åbner rifter i dimensionerne, hvorfra du finder hjælpsomme rekvisitter. Men... den frie tænkning er marginal, for alt er skrevet på forhånd, hvor det sker og hvornår. En konstruktion som under tiden ligner kejserens nye klæder.



Fallen, fallen is Babylon the Great.
Der, hvor kejseren er fuldt påklædt, er i fortællingens hjerte. Infinite vil mere end at berige os med en massiv historie. Det har også kunstens ildsjæl. Bioshock-serien er en kritisk variation over den babylonske historie, som med en magisk realisme kuglegraver den amerikanske drøm, historik og kultur. Når du retter blikket mod den fabelagtige blå himmel, betragter de guddommelige lysstråler, der bader byens gader, eller ser på befolkningens syntetiske glædesfulde ansigter, vækkes mistroen til kulturens skrøbelige facade. Dette er kunstens abstraktion af en velkendt verden. Byens fanatiske propagandadyrkelse af profeten, som skabte Columbia, antænder sit eget indre oprør. Er du gnisten i krudttønden? Eller var det en dødsdømt verden fra begyndelsen af?

Oplevelse og indlevelse. Dette er Bioshock Infinites mål og styrke. Den totale immersive følelse af en fiktiv verden, som omslutter dig med lige dele forunderlighed, frygt, eftertænksomhed og blændende æstetik. Så pyt med, at skelettet er så skematisk, når kroppen omkring det er så prægtig. Det er mere miljøet end manuskriptet, som fortæller historien om Columbias oprindelse og undergang - en velfungerende balancegang i samme ånd som det første Bioshock, hvorfor byen har en central rolle. Historien fragtes til dig af den verden, du bevæger dig i.

Og alt det tekniske...
Jeg testede Bioshock Infinite på PS3, som klarede den Unreal-drevne grafik med et yderst hæderligt afkast, selvom en potent PC meget vel løfter arven bedre. Til gengæld virker et joypad ikke som den hardware, spillet primært er udviklet til. Med den lidt stive retningsbestemmelse og de mange langdistanceskuddueller savnede jeg den analoge og præcise følelse af en mus. PS3-udgaven af Infinite er også kompatibelt med Move, men det vil kræve tilvænning, tålmodighed og manuel justering af følsomheden, før Move er mere nytte end besvær. Har du et kraftværk gemt i din PC, vil det nok være den foretrukne platform, men, rolig nu - konsollens stivhed kan ikke spolere så sublim en oplevelse.

Bioshock er det helt rigtige establishment efter det mesterlige, undersøiske kulturkollaps. Det har været et stort, dristigt skridt at bringe Bioshock til en flyvende storby med præmissen intakt, men det var også et indlysende, kompetent valg for Irrational Games. Herligheden er løftet af singleplayer-kampagnens patos. Heldigvis ingen dumdristige, sekundære multiplayer-funktioner, for Bioshock er i sin essens et historiebåret spil. Det er dig og spillet, så find din indre egoist og tag soloflyet til Columbias guddommelige undergang.

Gamesector Anbefaler

Om Torben Andersen