Fantastiske monster-kampe
Hundredevis af timers underholdning
Cross-platform mellem 3DS og Wii U
Omgivelsernes grafik står ikke mål med monstrenes
Lidt specielt og tålmodigshedskrævende gameplay, der først belønner spilleren efter mange timers spil
Køb Monster Hunter 3 Ultimate hos vore partnere:

Vi var svært begejstrede for Monster Hunter 3 Tri, da det udkom for knap 3 år siden, og belønnede det da også med et velfortjent 9-tal. Nu kommer efterfølgeren - eller opdateringen kunne man delvist kalde det - for Monter Hunter 3 Ultimate lægger sig direkte i kølvandet på sin forgænger og byder på meget mere af alt det, vi dengang lod os begejstre af - og så en række ekstra features oveni!

Hvis du kender Monster Hunter-serien i forvejen, og i særdeleshed Monter Hunter Tri, vil du vide, at spil-serien i al sin enkelhed går ud på at fange eller dræbe de monstre - både til lands og til vands - der huserer rundt omkring din landsby. Det var den korte og simple beskrivelse af et rollespil, der dog indeholder meget mere end som så. For der er micro management i store mængder, hvor man skal tage hånd om plantedyrkning, indsamling af vækster, smede nye våben, tale med landsbyens beboere og løbe ærinder for dem og meget, meget mere.

Alt dette tilføjer et nyt, men bestemt ikke uinteressant lag til Monster Hunter 3 Ultimate, men når alt kommer til alt, så er det i forberedelsen og udførelsen af selve jagten på de gigantiske monstre, at man kommer ind til kernen af spillet og oplever det, som vi også fik i 2010 i Wii-udgaven. Det kræver store taktiske overvejelser, og selve kampene rummerm mere variation end de fleste andre actionspil på markedet i dag.

Der er massevis af våben, rustninger og alt muligt udstyr, du kan "rollespille" dig til, og der er monstre i massevis til at gøre livet både surt og underholdende for dig. Sværhedsgraden er helt klart over middel og ikke for begyndere. Men begyndere kan sagtens være med, for indlæringskurven er blød og tager godt hånd om nybegyndere. Faktisk føles spillet i starten en smule for nemt, men kæmper man sig igennem disse første spæde timer, venter en stor oplevelse forude.

Monstrenes AI er et af spillets væsentligste varemærker. De har hver især personlighed i form af forskellige måder opføre sig på, at bevæge sig på, at angribe og forsvare sig på. Det er en fryd at opleve forskelligheden, og det er ligeledes en fryd at opleve sejrens sødme, når en af de store boss'er endelig efter flere forsøg og efter flere forskellige taktiske overvejelser er nedlagt. Det er her, at Monster Hunter 3 Ultimate for alvor "shiner".

Foruden at spille alene kan du også spille online, men den teknisk mest imponerende del er dog, at en Wii U-spiller og op til tre 3DS-spillere kan gennemføre spillet sammen, såfremt man sidder i samme stue. 3DS-spillerne har desværre ikke mulighed for at spille online- men det er faktisk også lokalt co-op, der underholder allermest. Og det afvikles fremragende. Og mens 4 spillere hver især spiller på hver sin håndholdte (Wii U-spilleren på sin store Wii U-controller), så kan TV-skærmen anvendes til se oversigtskort for hele gruppen. Imponerende! En anden teknisk imponerende feature er, at man på 3DS'ens nederste skærm helt selv kan bestemme denne skærms layout, hvilket ligeledes fungerer helt perfekt.

Grafisk er Monter Hunter 3 Ultimate en lidt blandet fornøjelse. De store monstre er imponerende lavet, deres bevægelser er uhyre gennemtænkte og godt animerede, mens omgivelserne, især landskabernes teksturer og detaljer, desværre ikke kan holde niveauet, og det er da også tydeligt, at designet fra Wii-udgaven er anvendt som udgangspunkt. Det kunne bestemt laves meget flottere på en trods alt forholdsvist kraftig maskine som Wii U. Lydmæssigt er vi sådan på det jævne, hvor især nogle glimrende lydeffekter hæver niveauet lidt.

Monster Hunter 3 Ultimate er i bund og grund en udvidelse af sin tre år gamle forgænger, hvor det især er de tekniske kvaliteter, der trækker opad, mens det gameplaymæssigt ikke byder på de helt store ændringer. Men gameplayet er i sin grundsubstans virkeligt fremragende og formår at drage dig som spiller ind i Monster Hunters verden. Du vil hele tiden lige se, hvordan det næste monster nu ser ud!. Så er du udstyret med stor tålmodighed og kan lide grundig og taktisk planlægning frem for blot at blæse igennem kampene, ja så vil Monster Hunter 3 Ultimate give dig hundredevis af timers gedigen underholdning på et højt plan.