Fremragende AI
Eminent grafik
Fed multiplayer
Ikke så revolutionerende, som man kunne have håbet på
Historien er god, men ikke helt så stærk som den oprindelige trilogi
Køb Gears of War: Judgment hos vore partnere:

People Can Fly og Epic Games samarbejde, der senest resulterede i det tempofyldte og særdeles underholdende Bulletstorm, står denne gang over for en nærmest umulig opgave - at lave en prequel til den fantastiske Gears of War-trilogi. Man når mennesker kan flyve, ja så kan denne opgave naturligvis også klares, og det lykkes heldigvis til fulde for People Can Fly, der tilføjer et nyt niveau til ordet "hæsblæsende"!

Gears of War: Judgment er historiemæssigt en forløber for Gears of War-trilogien, hvor du som en del af Kilo Squad bliver anklaget for forræderi efter en heftig kamp mod Locusterne i Halvo Bay. Historien bør du selv opleve, da den lige som den episke fortælling i Gears of War-trilogien er dragende, omend den ikke helt når den oprindelige trilogis højder. Historien fortælles via flashbacks af Damon Baird, et af Kilo Squads medlemmer, der foruden Løjtnant Baird også tæller Garon Paduck, Sophia Hendricks samt Augustus Cole, bedre kendt som "Cole Train" - en af de mere kendte karakterer fra forgængeren.

Spillet vil ved første øjekast virke særdeles genkendeligt for Gears of War-fans. Styringen er stort set den samme, den fungerer formidabelt med det lækre og intuitive cover-system, det smarte genladningssystem og den generelt fede måde at håndtere såvel din karakter som dine våben på. Mange af fjenderne er bestemt også genkendelige, omend der gennem historien også dukker et par overraskelser op hist og her.

Men nu er det jo People Can Fly, der står bag udviklingen, og de beviste med Bulletstorm, at de så absolut er i stand til at tage en efterhånden meget slidt genre og tilføje det noget nyt, der samtidigt er både interessant og velfungerende. Således også i Gears of War: Judgment, hvor det genkendelige i spillets kampagne har fået tilsat et lækkert twist i form af en mere arcadeagtig tilgang til Gears of War-spillene. Hver sektion belønner dig nemlig med et antal stjerner, afhængigt af, hvordan du har klaret missionen, og hvorvidt du har opfyldt forskellige delmål. Eksempelvis at smadre et antal specificerede genstande, at klare dig med nogle bestemte våben, at spille med nedsat sigtbarhed og så videre. Alt dette for at give dig et ekstra niveau af udfordring og for at motivere dig yderligere til at spille banerne igennem igen, og det lykkes faktisk rigtigt godt. Får du ikke alle stjerner i en given sektion, vil du ofte være tilbøjelig til lige at prøve igen. Og banerne har en hertil meget passende længde, så det hele tiden føles overkommeligt lige at skulle give det et forsøg mere.

Spiller man på laveste sværhedsgrad, vil du sandsynligvis oftest stå med det maksimale antal stjerner efter en sektion, men spiller du højere oppe på stigen, vil du få rigtigt god modstand. AI'en er nemlig et af spillets store lyspunkter. Fjenderne bevæger sig ofte uforudsigeligt, klogt og meget taktisk, hvilket giver nogle rigtigt spændende sekvenser, hvor du virkeligt udfordres og af og til må prøve igen med en anden strategi. Hvor Bulletstorm føltes lidt for nemt, er Gears of War: Judgment virkelig godt afstemt sværhedsgradsmæssigt. Udviklerne har således ikke bare gjort fjenderne mere hårdføre, hver gang sværhedsgraden sættes op - nej, deres hjernekapacitet er ligeledes fulgt med, og det føles virkeligt fedt og som om, man nærmest spiller mod levende modstandere.

Kampagnen kan gennemføres med op til 4 spillere online, og præcist som i Gears of War 3 er det i co-op, at den virkeligt stråler. Selv om dine 3 makkere ganske vist fungerer fortrinligt, når du spiller alene, så er det sociale aspekt og det, at man lykkes med tingene sammen, en vigtig ingrediens i netop Gears of War-spillene. Foruden kampagnen byder Gears of War: Judgment også på en ekstra lækkerbisken i form af den såkaldte Aftermath. Når du har klaret et bestemt antal stjerner i kampagnen, låses der op for denne, og her vil du kunne gennemspille en aldeles fremragende sidefortælling til afslutningen på Gears of War 3. Det er formidabel underholdning, og et ekstra plus på kampagnekontoen!

Men kampagnen har jo altid kun været halvdelen af morskaben i Gears of Wars-spillene, og således forholder det sig også denne gang. Multiplayer-delen er en stor del af Gears of War: Judgment, og der er noget for enhver smag. Survival er en separat del af multiplayer-mode, og her kan du spille både alene eller sammen med andre mod en Locust-invasion, der tager til i styrke, efterhånden, som du avancerer. Baneopbygningen er virkeligt gennemtænkt, og der er ikke rigtigt nogle steder, man kan stå i helle og skjule sig. Man skal være på vagt konstant, og de invaderende Locusts udnytter svagheder ved første mulighed, så det gælder virkeligt om at tænke højt sammen.

I spillets Versus-multiplayerdel kan op til 10 spillere deltage samtidigt, og her har man foruden de velkendte Domination og Team Deathmatch dertil to nye modes; Overrun og Free-For-All. I Overrun skiftes de to hold til at være Locust eller COG. Som Locust skal man ødelægge mål, mens det er COGs opgave at forsvare dem, mens man i Free-For-All kæmper alle mod alle. Alle modes fungerer fortrinligt, og igen er banerne virkeligt godt designede til formålet. Det er simpelthen underholdning på et meget højt niveau og med en rigtig god balance.

Som det hører sig til, er Gears of War: Judgment fyldt med statistikker - og belønninger for at klare forskellige opgaver. Det er således små achievements indbygget i selve spillet, og går man op i den slags, er det endnu et boost til motivationsfaktoren, da der samtidigt er rigtig god variation mellem de forskellige delmål. Der er naturligvis også rig mulighed for at tilpasse din karakter og dine våben osv. med forskellige skins. Det er lækkert lir for Gears of War-fans og hører bestemt også til.

Det gameplay-mæssige er således uhyre velfungerende, og det understøttes af en formidabel grafisk side. Detaljerne er gennemførte, lyssætningen og stilen er rigtig Gears of War-agtig med store flotte boss-fights, flotte animationer, baggrunde og omgivelser og med et rigtigt lækkert farvespektrum. Lyden er om muligt endnu bedre end grafikken. Underlægningsmusikken fungerer perfekt, men især ambience-lyde og lydeffekter bidrager væsentligt til den stemning, som af og til får et snert af uhygge og af og til af storhed.

Vi havde frygtet lidt, at Gears of War: Judgment ikke ville kunne leve op til sine tre flotte forgængere, men heldigvis blev vi positivt overrasket. I det store og hele er spillet måske ikke den helt store revolution, og nyhederne er måske heller ikke så skelsættende, som man måske kunne håbe, men gameplayet, grafikken, lyden, kampagnen og multiplayerdelen fungerer simpelthen så fremragende, at vi uden tøven kan anbefale Gears of War: Judgment ikke alene til Gears of War-fans, men til alle, der kan lide et gennemført og underholdende action-spil.