Godt gameplay
God historie
Lidt for nemt
Køb Castlevania: Lords of Shadow – Mirror of Fate hos vore partnere:

Den hæderkronede Castlevania-serie tog en helt ny drejning i 2010 med udgivelsen af det aldeles glimrende actionspil Lords of Shadow, som vi belønnede med et velfortjent 8-tal. Mirror of Fate er faktisk en direkte fortsættelse til den titel, og selv om det nu er pakket ned på den lille håndholdte 3DS-konsol, ja så fungerer det i bund og grund stadig ganske fornuftigt.

Vi befinder os ca. 25 år efter begivenhederne i Lords of Shadow, og denne gang er det ikke Gabriel, men i stedet hans søn og sønnesøn, du styrer, og de tørster efter hævn over den onde Dracula. Resten skal du selv opleve, for der er bestemt et par spændende twists hist og her. Historien fortælles ganske fornuftigt af såvel en glimrende dialog og flotte mellemsekvenser mellem spillets mange kapitler. Gameplaymæssigt er vi i 2D-platformgenren, hvor der er en del udforskning men i højere grad kampe. Heldigvis fungerer begge dele fornufigt. Styringen er nem og intuitiv, når det gælder platformdelen, og kampsystemet er rigtigt godt og passer perfekt til 3DS-maskinens knapper.

Du er i starten udstyret med en pisk, som du kan nedkæmpe mørkets kræfter med, men efterhånden som du avancerer, får du adgang til flere forskellige våben og evner. Der er små puzzles rundt omkring, men aldrig noget, der kræver den helt store tankevirksomhed. Sværhedsgraden er også forholdsvist lav, desværre lidt for lav faktisk, og boss-kampene, der godt kan byde på god modstand, har så mange checkpoints, at de fleste vil kunne klare sig igennem hele spillet. Og det er nok det, der især trækker ned. Spillet er simpelthen for nemt, hvis man blot har en smule erfaring med genren.

Grafikken er nydelig og meget stemningfyldt, og der er gjort fin brug af 3D-effekten. Detaljerne er på et forholdsvist højt niveau, og banedesignet er til tider ganske vellykket, omend en større del af spillet lidt ligner noget standard platformspildesign uden de store finesser. Lyd og musik er tro mod serien, og den audiovisuelle oplevelse er således over middel for spil på 3DS-maskinen.

Alt i alt er Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate et ganske fornuftigt bud på en Castlevania-titel, omend det dog er et stykke fra seriens højdepunkter. Men på 3DS'en er denne slags spil lidt af en mangelvare, og når det i bund og grund fungerer helt fornuftigt, bør du som Castlevania-fan og 3DS-ejer ikke gå uden om denne velfungerende titel.