Masser af nyheder
men det er stadig gode gamle SimCity
Alt for små områder til byerne
Behøver jeg at nævne server-problemerne
Køb SimCity hos vore partnere:

Først det sure…
EA og Maxis forsøger sig med et reboot af Will Wrights ikoniske SimCity serie, som vi ikke har set meget til siden SimCity 4 udkom i 2003 (hvis vi lige ser bort fra SimCity Societies og diverse konsolversioner). Det nye SimCity er i sin grundkerne det SimCity vi husker og elsker, men den tekniske indpakning er langt fra elskværdig – faktisk er den et decideret problem.

Der er allerede skrevet (og råbt og skreget) rigtig meget om EA og Maxis’ fiasko-lancering af SimCity via EA´s spiltjeneste ”Origin” og den er da også svær at komme udenom. I hvert fald som landet ligger lige nu. Problemet er helt konkret at SimCity i sin grundkerne er et multiplayer-spil og at spillet således altid skal forbindes til en Origin server for at du kan spille. Dette sker naturligvis også af digitale beskyttelses årsager, således at EA, i deres gode ret, kan begrænse den ulovlige kopiering af spillet. Og det er naturligvis fair nok.

Problemet er bare at serverne fra dag ét har været så overbelastede, at det stort set har været umuligt at spille SimCity i lange perioder. Kunder, der har købt og betalt for et spil, kan således se frem til ikke at kunne anvende det, i hvert fald ikke hele tiden og sikkert ikke i spidsbelastningsperioderne, indtil problemerne med Origin bliver løst. Andre spilfirmaer har forsøgt sig med lignende former for kopibeskyttelse og resultatet har været omtrent lige så rædderligt som det er tilfældet her.

Hvad værre er at spillet, når du endelig får det i gang, fra tid til anden mister forbindelse til serveren – og det medfører at du, helt uden varsel, smides ud af spillet og du således pludselig mister en del af det du har brugt den sidste tid på at bygge. Det er helt ubeskriveligt frustrerende og da spillet ikke har nogen ”save” funktion (grundet sin online natur) kan du ikke selv afhjælpe situationen, men blot se dit hårde arbejde forsvinde ud i den blå luft.

Serverproblemerne bliver naturligvis løst efterhånden som Maxis og EA får udøvet teknisk brandslukning og det kan da være at de med gratis gaver og løfter om bod og bedring kan formilde de mange skuffede og rasende fans. Det vil i hvert fald være en forbandet skam hvis et rigtig godt spil bliver skoddet af fans bare fordi lanceringen gik af helvede til.

… og så det rigtig søde
Det er nemlig en skam at historier om SimCitys tekniske problemer nu går verden rundt, for det vil måske afskrække gamere fra at købe spillet og det vil være en fejltagelse, for det nye SimCity er et rigtig godt byplanlægningsspil, med mange gode nye og innovative idéer. Gameplayet er som sagt klassisk SimCity (som vi elsker det), hvor du bygger veje, planlægger byzoner, skaber offentlige serviceydelser og forhåbentlig bliver en rigtig god og rig borgmester. Eller en rigtig kaos-borgmester, der lader ulykker og katastrofer regne ned over dine stakkels indbyggere - det bestemmer du jo selv, for du er jo heldigvis ikke på valg.

De to helt store nyheder er grafikken og det altoverskyggende fokus på multiplayer / co-op. 3D grafikken er som sådan ikke en ny tilføjelse til SimCity serien, men denne gang har den fået en spand kul og resultatet er at spillet ser knaldhamrende godt ud. Du kan manipulere kameraet lige som du vil have det, og zoome helt ind på de enkelte huse og følge med i dine simmers hverdag eller du kan zoome ud og få det forkromede overblik over din bys smukke skyline. Vigtigst af alt er at grafikken er intet mindre end fantastisk. Der er masser af variation i bygningerne, et væld af små og sjove detaljer og flotte lyseffekter.

Multiplayer-elementerne i SimCity er som sagt ikke til at slippe for. Når du starter en ny by vælger du først en region at placere byen i og derefter kan du vælge hvor i regionen du ønsker at bygge byen. Hver region har en helt række områder, hvor der enten kan bygges byer eller de nye store regionale anlæg (f.eks. et gigantisk solfangeranlæg). Når du har skabt regionen kan andre spillere enten inviteres ind i din region eller selv hoppe ind, hvis du ikke gør spillet privat, ligesom du kan vælge at overtage et område i en anden spillers region og skabe din by der.

Det betyder at en lang række spillere skal bygge deres byer i din region og idéen er at byerne skal udvikles i samarbejde med hinanden, ved at købe og sælge ydelser imellem byerne og at spillerne i fællesskab skal få regionen til at vokse. Idéen med "tvungen" samarbejde er faktisk ganske god, men det skaber nogle helt logiske begrænsninger, hvis du ønsker at spille SimCity alene, for selvom det i teorien kan lade sig gøre (ved at gøre din region privat), så vil det betyde, at du selv skal stå for at opbygge alle byerne i regionen og det er nok ikke helt hvad du ville forvente i et spil SimCity. En ganske smart feature er at spillerne ikke behøves at være online samtidig for at handle med hinanden. Konceptet er ganske gennemtænkt og faktisk særdeles fornøjeligt.

Samarbejde mellem byerne er nødvendigt på grund af de relativt små områder, som hver by skal bygges på. Selvom områderne virker store i starten, bliver plads hurtigt en frustrerende mangelvare. Personligt ville jeg hellere have meget større områder, men det kan være der er en logisk, teknisk forklaring på hvorfor områderne er så begrænsede, som de er. Det tvinger dig til at fokusere på at opnå en høj befolkningstæthed, der nu opnås ved hjælp af vejnettet og ikke via høj densitets zoner, og samtidig sikre, at hver eneste kvadratmeter anvendes optimalt. For at spare plads kan du heldigvis købe eventuelle ydelser, du ikke har plads til, fra andre byer. Så har du en ambulance i overskud, plads på lossepladsen eller en rig kulmine i byen, kan du forsøge at sælge dine ydelser til andre spillere i regionen, ligesom du selv kan købe tjenester som f.eks. strøm, hvis du ikke ønsker at have de forurenende strømproducerende bygninger i din egen by.

En række mindre tiltag er det også blevet til og de er faktisk alle sammen rigtig gode. Du har nu fået muligheden for at bygge veje, der ikke er lige. Så har du en rundkørselsfetisch, så kan du nu få den tilfredsstillet. En anden smart feature er muligheden for at udvide flere bygningsværker. Bygger du f.eks. en folkeskole, kan du nu udvide den med nye klasselokaler, ligesom din lægeklinik kan få flere ambulancer eller nye venteværelser, således at kapaciteten kan udvides, uden at du bygger helt nyt. Det er smart, rigtig smart endda, da det både sparer dig for værdifuld plads og penge.

Og jeg kunne blive ved med at remse smarte nye tiltag op – såsom kul-, malm- og olieforekomster i nogle områders undergrund, by-specialisering i f.eks. turisme, elektronik eller råstofudvinding og en helt ny og meget mere visuelt tiltalende måde at præsentere alle spillets grafer, data og statistikker på. Og så er det hele endda på dansk! SimCity er et overflødighedshorn af sjove muligheder og hele herligheden er så let at gå til at alle kan være med.

Ser du bort fra serverproblemerne, så er SimCity en ren fornøjelse. Det eneste, der virkelig generede mig, er de alt for begrænsede områder, som du skal bygge dine byer på. Men bortset fra de begrænsede områder, så er det SimCity som jeg husker og elsker det, bare med meget smukkere grafik og mange flere smarte små features. Så vent og se om der ikke kommer styr på Origins servere og lad så ikke al denne virak skræmme dig. Maxis kan deres kram når det kommer til denne form for simulationer, så det skal du ikke snyde dig selv for at opleve.