Spændende historie
Superfedt gameplay
Lækker visuel stil
Masser af flotte mellemsekvenser
Kamerastyringen gør det besværligt at nyde spillet fuldt ud
Køb Metal Gear Rising: Revengeance hos vore partnere:

Hideo Kojimas hæderkronede Metal Gear Solid-serie får et gigantisk skud adrenalin fra de actionglade udviklere hos Platinum Games. Den gamle snigerstil er erstattet af fuldblods-action med et væsentligt afsæt i Platinum Games anmelderroste Bayonetta fra 2010, og trods den markante ændring i seriens grundsubstans fungerer spillet, trods et par skønhedsfejl, aldeles glimrende!

Platinum Games fik i starten af 2010 høje karakterer fra et stort set enigt anmelderkorps verden over, da det hæsblæsende action-spil Bayonetta så dagens lys. Gameplaymæssigt inspireret af spil som PS3-hittet God of War var Bayonetta med til at sætte dagsordenen for den slags tempofyldte action-spil med fokus på netop action, og det er denne stil, der - ihvertfald delvist - skinner igennem i Metal Gear Rising: Revengeance.

Dog har Hideo Kojimas hang til den gode historie også sat sine spor, inden han overdrog udviklingen af spillet til Platinum Games, for Metal Gear Rising: Revengeance er en ganske habil fortælling. Raiden, der også tidligere har medvirket i Metal Gear-serien, er denne gang hovedpersonen, og arbejder for sikkerhedsfirmaet Maverick Security, der yder beskyttelse til regeringen under genopbygningen af et borgerkrigsramt land et eller andet sted i Afrika. Landets premierminister N'Mani, Raiden og hans folk angribes under en konvojbeskyttet tur i limousinen pludseligt af en stor gruppe cyborg'er fra Desperado Enterprises, og her går historien så for alvor i gang. Spillet ledes hele vejen igennem af fantastisk velstøbte mellemsekvenser, der næsten fylder lige så meget som spillet selv. Man kan sige meget om mængden af disse, men et faktum er ihvertfald, at de understøtter spillets historie på formidabel vis, og man ville ikke tilnærmelsesvist få den samme fede oplevelse uden. Du føler dig helt modløs og nærmest uden håb, når du ser, hvor lidt Raidens kumpaner har at stille op mod de toptunede cyborg'er, så heldigt er det da også, at Raiden ikke har tænkt sig at give op så let. Det er tid til at hive sværdet frem!

Gameplay-mæssigt har Metal Gear Rising: Revengeance ikke meget til fælles med seriens hidtidige højdepunkter, som især har budt på vellykkede stealth-missioner og masser af fede og nyskabende små gimmicks. Der er nu 100 % fokus på action og især på Raidens sværd, der er det mest betydningsfulde våben gennem hele spillet. En tutorial gelejder dig smertefrit gennem de mest grundlæggende øvelser, og især vil du hæfte dig ved den såkaldte Blade Mode - en slags bullet time for sværdkæmpere - hvor Raiden med nærmest kirurgisk præcision og simple knaptryk på controlleren kan snitte alt og alle i småstykker, og det er en sand fornøjelse at bruge. Paradesystemet, hvor Raiden nærmest skal gå til modangreb med det samme, sidder også lige i skabet, og kampsystemet er vel alt i alt et af spillets allerstørste styrker.

Raiden får også adgang til nye våben gennem spillet; knive, skydevåben og raketudstyr med mere, og en række mere og mere vanvittige boss-kampe - ja, vi havde vel ikke forventet andet - sætter hver især et punktum for hvert kapitel, som på traditionel japansk vis belønner med op til S-ranking for dine bedrifter. Afhængigt af, hvor godt du klarer dig, har du således også mulighed for at opgradere noget af Raidens udstyr, men denne del er dog kun af mindre betydning. Undervejs i spillet kan Raiden være heldig at finde såkaldte VR-arenaer, som Raiden kan spille uden for selve historien på samme måde, som tidligere VR-missioner i serien. Disse bidrager dog ikke væsentligt til oplevelsen, som hovedsageligt ligger i spillets story mode.

En irriterende faktor, der af og til gør sig gældende, er en til tider underlig kamerastyring, som kan bringe Raiden ud af kurs og bevirke, at du ikke altid har ordentlig styr på, hvor hverken Raiden eller alle fjenderne befinder sig. Ærgerligt, at en for spiloplevelsen så vigtig funktion ikke er bedre afstemt.

Grafikken i Metal Gear Rising: Revengeance er virkeligt en fryd for øjet. Animationerne fungerer helt upåklageligt og afvikles hurtigt, mens farverne og formerne på fornemste vis understøtter spillets uhyre lækre art style. De ovennævnte superflotte mellemsekvenser bidrager selvfølgelig også, og det storslåede design af især boss-kampene fuldender billedet. På det lydmæssige område er lydeffekterne virkeligt lækre - sådan rigtigt Platinum Games-agtige, og et melodiøst soundtrack understøtter også spillet flot, mens en række underlige rock-numre - ihvertfald på disse breddegrader - nok vil virke en smule malplacerede.

Alt i alt er Metal Gear Rising: Revengeance en absolut habil action-titel med masser af udfordring, så længe man vælger den rigtige sværhedsgrad, et virkeligt velintegreret kampsystem og en fantastisk visuel stil. Det er virkelig ærgerligt, at kamerastyringen lidt for ofte ødelægger oplevelsen, for med denne for et action-spil så vigtige funktion bedre integreret ville Metal Gear Rising: Revengeance kunne have lagt sig helt op blandt de bedste inden for genren. Nu må det tage til takke med en ærefuld plads lige under.