PEGI 12+PEGI ViolencePEGI Online
Simpelt, men sjovt
Flot grafisk side
Cross-play
Bliver meget hurtigt ensformigt
Køb When Vikings Attack! hos vore partnere:

Det er bestemt forfriskende for en gangs skyld at se vikinger være skurke i spil, frem for nazister og zombier. I dette nye actionspil til PlayStation 3 og Vita, er en flok onde vikinger ved at invadere dit nabolag og du skal slå dem tilbage ved at kaste forskellige ting efter dem. Så enkelt kan det faktisk siges.

Du starter med at styre en lille gruppe af tilfældige mennesker, der har det til fælles, at de ikke ønsker at blive invaderet af vikinger (generelt set en ganske fornuftig holdning). Den lille gruppe kan blive større ved at optage flere tilfældige folk, men den kan også blive mindre, hvis den bliver ramt af ting, vikingerne kaster med. Der er altså mindst to grupper af mennesker på skærmen, vikingerne og din gruppe, som hver især samler ting op og kaster efter den anden gruppe.

Det er cirka lige så indviklet som høvdingebold, men der kommer lidt mere strategi i spillet, efterhånden som det skrider frem. Du indser hurtigt, at en større gruppe mennesker kan kaste med større ting. Det er fint at kaste med kasser eller lignende, men det er langt mere effektivt at smide en traktor efter vikingerne. For at variere gameplayet lidt kommer der senere forskellige varianter af bomber, der eksempelvis kan stjæle gruppemedlemmer fra vikingerne og gøre din egen gruppe større.

Begivenhederne bliver præsenteret ganske nydeligt. Der er ikke så meget historie at snakke om, men en gang imellem bliver du præsenteret for et lille filmklip, der forklarer hvad der egentlig foregår i spillet. Filmklippene er i samme sjove tegneserieagtige og farvestrålende stil som resten af spillet og det skaber en rigtig hyggelig stemning. Rent teknisk er spillet også kompetent udført. Selv når der foregår rigtig meget på skærmen, kører det flydende og er en fornøjelse at se på, selvom det godt kan være svært at bevare overblikket, netop fordi der sker så meget og det går så hurtigt.

Den del af spillet, hvor du spiller alene, har 15 forskellige baner, men forskellen er ikke mærkbar på de forskellige lokaliteter. Om du kaster med traktorer på en gård eller du kaster med limousiner i et byområde gør ikke den store forskel spilmæssigt - kun visuelt. Det er lidt ærgerligt, for med så enkelt gameplay kunne det være rart med mere variation. Spillet understøtter cross-play, som betyder at du kan spille det både på Playstation Vita og PlayStation 3 og faktisk kan du gemme dit spil på den ene platform og fortsætte på den anden. Det er et smart tiltag, som Sony sikkert vil udnytte mere i fremtiden.

Det er tydeligt, at spillets simplicitet, både i selve spillet, men også i den grafiske stil, prøver at ramme så bredt som overhovedet muligt, præcis som Bomberman og Puzzle Bubble, der også fungerer rigtig godt i multiplayer.

When Vikings Attack er bestemt værd at overveje, hvis du mest spiller med vennerne, men spiller du alene er gameplayet desværre for tyndt.