Flot og hurtig grafik
Udvidet slutning
Fire DLC pakker
Begrænset anvendelse af gamepad
Hvor er Leviatian og Omega?
Køb Mass Effect 3 Special Edition hos vore partnere:

Mass Effect 3 er et af årets bedste spil – også selvom en lille hardcore flok af gamere i årevis sikkert vil råbe og skrige om løftebrud og forræderi i forbindelse med slutningen, der tydeligvis ikke levede op til alles forventninger. Okay, slutningen levede måske ikke helt op til den samlede indsats du havde leveret igennem tre lange spil, men den var nu hen i retning af hvad jeg havde forventet. EA har siden forsøgt at glatte rynkerne lidt ud med en ”udvidet” slutning og det er den du kan opleve i denne ”forbedrede” Special Edition af Mass Effect 3, der er udkommet til Nintendo Wii U.

Selve handlingen og gameplayet i Mass Effect 3 har vi dækket særdeles grundigt i vores anmeldelse af spillet, da det udkom til de andre stationære platforme tidligere på året, så lad os i stedet se hvad du får for pengene, hvis du køber Wii U Special Edition.

Det helt åbenlyse ”problem” her er, at det ”kun” er Mass Effect 3, der udkommer til Wii U. Mass Effect Trilogy er netop udkommet til PlayStation 3, Xbox 360 og PC og den befinder sig i nogenlunde samme prisleje som Mass Effect 3 til Wii U.

Er du ikke bekendt med de to foregående spil forsøger Special Edition at forklare dig hvad der er gået forud af begivenheder igennem en lang tegneserie i sarten af spillet, der forklarer om begivenhederne i de to første spil og stiller dig overfor enkelte simple valg. I mangel på bedre er det en acceptabel løsning og er du hardcore Nintendo fan, så er dette jo din eneste chance for at opleve Kommandør Shepard og Mass Effect på en Nintendo konsol – og bare rolig spillet har skam kvaliteter nok til at stå på egne ben, men du kan stadig sætte spørgsmålstegn ved prisen, set i forhold til Mass Effect Trilogy.

Med i Special Edition pakken får du ikke kun den ”forbedrede” slutning du får også nogle af de allerede eksisterende DLC pakker til Mass Effect 3. ”From Ashes”, der originale allerede var tilgængelig i marts da spillet udkom til PlayStation 3 og Xbox 360, tilføjer meget lidt – en enkelt mission, en ny holdkammerat og lidt ekstra udstyr er hvad det kunne blive til. De tre multiplayer DLC pakker Earth, Resurgence og Rebellion tilføjer nye baner, nye klasser og meget mere levetid til Mass Effects 3's velfungerende multiplayer. Så lidt ekstra kræs er der trods alt for pengene, men vi savner nogle af de større indholdspakker som Leviathan og Omega, der i skrivende stund slet ikke ser ud til at blive udgivet til Wii U. Buhu.

Gameplaymæssigt er spillet det samme som til PlayStation 3 og Xbox 360. En blanding mellem dækningsbaseret action og simpelt rollespil tilsat det stærkeste persongalleri i et spil siden Final Fantasy’s gyldne dage til PlayStation 1. Der er et enormt univers at udforske, fremmede planeter at undersøge, missioner at løse og masser af væsner at snakke med. Mass Effect 3 på Wii U er en lige så storslået og episk spiloplevelse, som det er på de andre platforme spillet er udkommet til – også selvom nogle af karaktererne, der er gengangere fra de tidligere spil, måske vil virke lidt mystiske for de få gamere, der ikke har spillet de to foregående spil.

Kontrollen med den nye Nintendo Wii U gamepad er som udgangspunkt glimrende og helt på højde med en almindelig controller. Men den er samtidig også et af spillets svagere punkter, for skærmen på gamepadden bliver ikke brugt til noget synderligt overraskende undervejs igennem spillet. Når du bevæger dig rundt på The Citadel eller ombord på The Normandy og snakker med besætningen, bruges skærmen ikke rigtig til noget, men når du er ude på missioner kan du bruge skærmen til at vælge våben og aktivere dine og dit holds specielle færdigheder – hurtige og nemt og uden afbrydelser i spillets action. Men det var nu allerede meget nemt at skifte våben og vælge færdigheder i PlayStation 3 og Xbox 360 versionerne.

Desuden kan skærmen vise et kort over dine omgivelser – kortet inkluderer dine venners og fjenders position og det giver muligheden for små taktiske finurligheder, da du kan kommandere rundt med dine to holdkammerater ved hjælp af touchskærmen. Desværre har touchskærmen nogle begrænsninger, så det er f.eks. ikke muligt at scrolle med kortet samtidig med at du kommanderer en holdkammerat til at skifte position (touchskærmen kan kun registrere et enkelt tryk af gangen. Det er noget rod og den taktiske fordel der måtte komme ud af kortet er samlet set til at overskue.

Grafisk set lever spillet helt op til PlayStation 3 og Xbox 360 versionerne. Nintendo Wii U versionen kører glat og glidende med nydelige effekter og en stabil høj framerate (hvilket ikke er tilfældet i nogle af de andre Wii U lanceringstitler). Alt i alt et nydeligt spil på Wii U, der cementerer at konsollen sagtens kan levere grafik, der kan konkurrere med de etablerede konsoller på markedet – i hvert fald lige indtil de hopper en generation op om nogle få år.

Generelt så skuffer den sparsomme anvendelse af gamepadden os lidt. Det skulle være et af spillets helt store selling points og det er det bestemt ikke. Det ændrer dog ikke ved at Mass Effect 3 stadig er en storslået spiloplevelse – den er bare ikke voldsom unik på Nintendo Wii U og ser du på spillets pris, så er det svært ikke at føle sig en smule snydt, når den samme sum køber dig alle tre Mass Effect spil til en af de andre konsoller.