Let’s Sing

PEGI 12+PEGI Bad LanguagePEGI SexPEGI Violence
Solid trackliste
Velkendt koncept
Tekniske problemer
Ikke meget nyt under solen

SingStar serien, der efterhånden er så omsiggribende, at vi for længst har opgivet at holde styr på antallet af spil i den, har siden 2004 været toneangivende indenfor party-subgenren ”karaokespil”. SingStar konceptet med populære sange, et simpelt målesystem, der vurderer tonen og lejet i din stemme samt et yderst banalt menusystem har gjort konceptet let tilgængeligt for alle – selv ikke gamere kan være med og det er produktets styrke.

Samme koncept gør sig gældende i Nintendo Wii spillet Let’s Sing, der stort set anvender samme tekniske set-up som SingStar spillene. Du kan enten købe spillet med tilhørende mikrofoner eller anvende dem du måtte have fra tidligere karaokespil til Nintendo Wii (dem har der faktisk allerede været en del af, f.eks. We Sing Encore). Under alle omstændigheder er konceptet velkendt: der er en linje på skærmen, der indikerer om du rammer sangens tone og leje som du skal. Gør du det tjener du point. Enkelt.

Du kan enten synge alene, i en duet med en anden spiller eller i et helt kor af fire spillere. Der er forskellige modes at vælge imellem alt efter hvor mange venner du har på besøg og menuerne er nemme og hurtige at finde rundt i. Det er stort set som du kunne forvente det af et karaokespil, der er tydeligt inspireret af SingStar.

Desværre lider spillet af en mystisk forsinkelse mellem mikrofon og højtalerne, så spillerne bliver tvunget til at synge et millisekund før det er indikeret i spillet - med mindre de vil lyde som om de synger helt ude af takt med musikken (hvilket med sikkerhed får alle de venner du har inviteret til at forlade stuen relativt hurtigt for det lyder forfærdeligt). Det er en skam, men det er ikke et problem, der ikke kan løses når du først har bemærket det og vænnet dig til at synge før du egentlig skal.

Det er en skam at teknikken fejler Let’s Sing, for sangudvalget er særdeles godt. Der er 40 numre, der spænder fra 1950érne til nutidige pophits. Det er en rigtig god blanding mellem nyt og gammelt, der vel henrykke alle generationer af selvbestaltede popsangere hjemme på stuegulvet. Gamle klassikere inkluderer Aretha Franklins ”Think” og Chic’s ”Le freak” mens spillere på min egen alder nok vil more sig mere over numre som Europe ”The Final Countdown”, Queens ”Under Pressure” og ”Crazy Little Thing Called love”. For de yngste eller for de mest moderne gamere er der både LMFAO, Miley Cyrus og Pussycat Dolls. En helt igennem fin og bred blanding.

Den komplette trackliste er som følger:
Lady Gaga - Born This Way
LMFAO - Party Rock Anthem
The Saturdays - All Fired Up
Bruno Mars - Grenade
Flo Rida feat. Ke$ha - Right Round
Lana Del Rey - Video Games
Sean Paul - She Doesn't Mind
Miley Cyrus - Can't Be Tamed
Duffy - Mercy
Pussycat Dolls feat. Busta Rhymes - Don't Cha
Fun feat. Janelle Monáe - We Are Young
Kool and the Gang - Celebration
Taio Cruz - Come On Girl
Queen - Crazy Little Thing Called Love
Colbie Caillat - Bubbly
Train - Drive By
Amy MacDonald - Mr Rock & Roll
Miley Cyrus - Party In The USA
Ini Kamoze - Here Comes The Hotstepper
The Saturdays - Just Can't Get Enough
Lady Gaga - Just Dance
Chic - Le Freak
Gabriella Cilmi - Sweet About Me
Europe - The Final Countdown
Bruno Mars - The Lazy Song
Aretha Franklin - Think
Spin Doctors - Two Princes
Example - Changed The Way You Kiss Me
Gavin Degraw - Not Over You
Sam Cooke - (What A) Wonderful World
Far East Movement - Like A G6
Avril Lavigne - What The Hell
Loreen - Euphoria
Noisettes - Don't Upset The Rhythm
Maroon 5 feat. Christina Aguilera - Moves Like Jagger
La Roux - In For the Kill
The Rolling Stones - Sympathy For the Devil (Fatboy Slim remix)
Weezer - Buddy Holly
David Bowie & Queen - Under Pressure
James Morrison feat. Nelly Furtado - Broken Strings

Let’s Sing er, hvis du lige ser bort fra problemet med forsinkelsen mellem stemme og lyd, en generisk produceret og egentlig ganske fornuftig metervare. Der er udgivet masser, MASSER, af karaokespil og de har for det meste det tilfælles at de alle sammen fungerer på stort set de samme præmisser. Derfor er der intet nyt under solen i Let´s Sing og i realiteten er det tracklisten spillet skal sælges på – og den er i store træk glimrende.