Masser af indhold
Lokal splitscreen
Hverken fly eller både føles særligt underholdende
Virker lidt sløvt ifht. forgængeren
Lettere irriterende drift-lyd
Køb Sonic & All-Stars Racing Transformed hos vore partnere:

Det aldeles glimrende Sonic & Sega All-Stars Racing, der udkom for 2½ år siden, høstede ganske velfortjent flotte ord fra såvel anmeldere som gamere verden over. Derfor var forventningerne også store til Sonic & All-Stars Racing Transformed, og trods et par ridser i lakken, kører Sonic og hans venner stadig sikkert over målstregen.

Ja, forventninger har været store til Sonic & All-Stars Racing Transformed. Personligt er forgængeren fra 2010 en af mine personlige favoritter, når det kommer til bilspil på Xbox 360, så jeg havde virkeligt sat næsen op efter meget mere af det samme - og måske en hel masse, der var endnu bedre. Det er prisværdigt, når en udvikler forsøger sig med nye tiltag til et ellers på forhånd sikkert hit, men desværre er det lige netop de nye tiltag, der falder mest uheldigt ud.

Spillet er ellers bygget traditionelt op med en Career Mode, hvor du i World Tour skal låse op for nye baner og figurer hele vejen igennem ved at tjene stjerner, og for hvert løb kan du optjene enten en, to eller tre stjerner afhængigt af den sværhedsgrad, du vælger. Løbene har en virkelig god variation. Der er de almindelige løb, hvor det blot gælder om at komme først. Der elimineringsløb, hvor du har et antal liv og skal smadre dine modstandere. Der er løb, hvor du blot kører mod tiden, og hvor tiden tæller ned (forhåbentlig ikke til nul), når du ikke booster. Der er endnu flere løbstyper, og alt i alt en aldeles glimrende variation. Naturligvis er banerne også fyldt op med våben, som du skal samle op og aktivere. Der er aggressive våben, der kan sætte dine modstandere ud på forskellig vis, der er miner, du kan plante, og så er der en baseball-handske, som kan forhindre det næste angreb. Også her er der en rimelig variation mellem våbentyperne, men jeg kunne dog godt have tænkt mig endnu flere. Du har fra spillets start adgang til et begrænset antal af de kendte Sega-figurer, men efterhånden får du adgang til flere, og de har alle forskellige styrker og svagheder, så det er op til dig, om du vil vælge den hurtige og manøvresvage, eller den lidt langsommere, der drifter langt bedre i de skarpe sving.

Nu slutter spillets titel jo med ordet Transformed, og netop transformering er en stor del af spillet, for du kører nemlig ikke kun i go-kart. Kører du ind i en blå port, transformeres dit køretøj nemlig til enten en speedbåd eller en flyver, og så gælder det i stedet om at manøvrere rundt på vandet eller i luften. Det er på papiret helt klart et spændende tiltag, men desværre fungerer lige netop denne del ikke særligt heldigt. Styringen af både fly og båd virker en smule kluntet i forhold til den aldeles lækre og skarpe styring af bilerne, og hvor fartfornemmelsen hos netop bilerne er helt i orden, falder niveauet gevaldigt hos såvel både som fly. Øv!

Fartfornemmelsen er som skrevet rigtigt god under kørsel med go-karts, men alligevel føles spillet en smule for langsomt i forhold til sin forgænger. Det er mest, når man drifter eller booster (og det er heldigvis en stor del af gameplayet), at man får den rigtige fartfornemmelse, men kører man blot helt almindeligt, føles det til tider en lille smule trægt.

Det er ikke kun køretøjerne, der skifter form, for banerne skifter også undervejs. Du kører typisk tre omgange, og for hver omgang sker der ting og sager på banen. Eksempelvis nye forhindringer eller flere blå porte, som gør udfordringen noget anderledes. Denne variation er et godt tiltag - men igen især på de baner, hvor man mest kører i bil.

Foruden World Tour består Career Mode af henholdsvis Grand Prix-turneringer, Time Attack, hvor det gælder om at sætte bedste tid, og hvor du bl.a. kan køre mod andres ghosts, samt Single Race, hvor du blot kører et enkelt løb på en udvalgt bane. Men Sonic & All-Stars Racing Transformed kan naturligvis også spilles online i multiplayer, og det virker aldeles fornuftigt. Det er nu engang sjovere at spille mod andre levende personer end mod maskinens egen AI, og alle de traditionelle online-modes er tilgængelige. Lokalt kan man spille op til 4 spillere i splitscreen, og er man en flok venner samlet, er det her, at spillet virkeligt giver dig fuld valuta for pengene. På en stor skærm, hvor overblikket kan bevares, er det aldeles underholdende at dyste om både førsteplads og håneret.

På det grafiske er spillet som forventet meget farvestrålende og børnevenligt. De mange forskellige og velkendte SEGA-karakterer er godt gengivne, banerne er flot designede med masser af detaljer rundt omkring. Det er ikke knivskarp Gears of War-grafik, men vi er over middel og på et niveau, præcist som vi havde forventet. Lydmæssigt er musikken ikke noget at skrive hjem om. Den har mest af alt til formål at skabe en tempofyldt stemning, og det formår den at gøre. Lydeffekterne er fine, men lyden, når man drifter, er helt overdrevet og vil nok for mange virke ret irriterende. En fejl, måske!?

Sonic & All-Stars Racing Transformed er så absolut en habil efterfølger til 2010-hittet. De træge fly og både og det lidt langsommere gameplay gør, at man ikke helt kan undgå at blive en smule skuffet, men den enorme mængde af indhold, lokalt co-op, en velfungerende online-del og den store variation i både baner og løbstyper vil give dig masser af underholdning for dine spareskillinger.